افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چاق شدن کودک با توجه به محیط و فعالیت در خانه

چاق شدن کودک با توجه به محیط و فعالیت در خانه

20

 

تحقیقات زیادی نشان داده است که یکی از علت های چاقی کودکان محیط زندگی آنان می باشد در این جا به بررسی چاق شدن کودک با توجه به محیط و فعالیت در خانه می پردازیم .

محیطی که کودک در آن بزرگ می‌شود تأثیر زیادی بر سلامت کودک و وزن او در سنین بالاتر دارد. فضای خانوادگی عاملی مهم برای رشد و تکامل کودک در سنین پائین٬ الگوهای مصرف غذا و عادات غذایی او محسوب می‌شود. این عوامل همراه با رفتارهای غذایی والدین می‌تواند به طور مستقیم بر وزن کودکان تأثیر بگذارد. با این حال٬ قوی‌ترین عامل در زمینه‌ی پیش بینی اضافه وزن و چاقی در کودکان٬ وزن مادر است. کودکانی که مادرانشان اضافه وزن دارند احتمال آنکه اضافه وزن پیدا کنند حدود سه برابر بیشتر است؛ کودکانی هم که مادران چاق دارند٬ این میزان در آنها چهار برابر گزارش شده است.
با در نظر داشتن عوامل متعدد محیطی که بر وزن کودک تأثیر می‌گذارد٬ باید این نکته را در نظر داشت که والدین به طور فعالانه از طریق فعالیت‌های خود٬ نمونه‌های مثبتی در اختیار کودکان قرار می‌دهند. اگر والدین رفتارهای درست و سالم غذایی داشته باشند٬ این مسئله باعث می‌شود کودکان هم عادات غذایی خوبی پیدا کنند٬ رفتارهایی مانند خوردن روزانه‌ی صبحانه٬ خوردن میزان کمی غذا در زمان‌های مختلف روز٬ و مصرف نکردن غذاهایی که حاوی چربی اضافی یا قندهای معمولی هستند.
عواملی که به غذا ارتباط پیدا نمی‌کنند و بیشتر به فعالیت فیزیکی و رفتار مربوط است هم می‌تواند به طور مستقیم با اضافه وزن و خطر چاقی مرتبط باشد. کودکانی که از بازی‌های الکتریکی و تلویزیون به عنوان اولین شکل سرگرمی استفاده می‌کنند خطر چاقی در آنها بسیار بیشتر است. همچنین آمار نشان داده است کودکانی که در خانواده‌‌شان افراد چاق یا دارای اضافه وزن وجود دارد٬ بیشتر کارهایشان فاقد فعالیت خاص و توأم با نشستن‌های طولانی است.
نوشیدنی‌های شیرین شده مانند عصاره‌ی شکر٬ نوشیدنی‌های بسته بندی در قوطی یا جعبه و سوداها هم قند و کالری بالایی داشته و مواد مغذی کمی دارند. محققان دریافته‌اند که بین کودکانی که در دوران پیشادبستانی دچار اضافه وزن بوده و نیز مصرف چنین نوشیدنی‌هایی ارتباط‌هایی دیده شده و به این نتیجه رسیده‌اند نوشابه‌هایی که مواد قندی به آنها اضافه می‌شود و نیز انواع عصاره‌ها٬ باعث کاهش کیفیت رژیم غذایی نوجوانان می‌شود. به طور متوسط٬ مصرف شکر اضافی در کودکانی که در آمریکا در سنین پیش دبستانی هستند٬ ۱۴ تا ۱۷ قاشق چایخوری در روز است که بیشتر آن از نوشیدنی‌های حاوی چاشنی میوه‌ها٬ دسرهای دارای چربی بالا و نوشیدنی‌های بدون الکل از نوع کولا است.
یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از این مشکلات٬ دادن اطلاعات درباره‌ی عوامل بیرونی خطرات چاقی در خانه‌ها٬ رسانه‌ها و سیستم آموزشی مدارس است. تلاش‌های گروهی توسط والدین٬ قانونگذاران٬ معلمان٬ صنعتگران٬ متخصصان تغذیه و رهبران اقلیت‌ها هم می‌تواند باعث آموزش خود و دیگران درباره‌ی اهمیت تثبیت عادات غذایی سالم برای کودکان در دوران کودکیشان باشد. نکته‌ی بارز این مسئله است که ارتقاء توسعه و رشد و مصرف شیر مادر٬ شیوه‌ی زندگی و برنامه‌های آموزشی غذایی می‌تواند به طور مؤثری با افزایش سریع میزان چاقی در کودکان مبارزه کند.

پزشکین : چاق شدن کودک با توجه به محیط و فعالیت در خانه

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *