افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پی آر پی جایگزین بوتاکس است؟

آقای دکتر !آیا واقعا پی آر پی در این حد وسیعی که تبلیغ می شود کارایی دارد و برای همه افراد کم مو و بی مو موثر است؟درباره کاربردش در درمان طاسی که سوال این خواننده ماست توضیح می دهید؟

روزی نیست که ما متخصصان پوست با بیمارانی مواجه نشویم که کرم گران‌قیمت یا روشی را استفاده کرده اما جوانی پوست را تجربه نکرده‌اند، یا فلان دستگاه اولتراسوند و ماساژ صورت را برای لیفتینگ به کار برده‌اند اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.نتیجه تبلیغاتی که بدون کنترل در مجله‌ها چاپ می‌شود و آگهی‌های تبلیغاتی ماهواره و روزنامه‌ها و ضمانت‌هایی که این افراد درباره روش و محصول می‌دهند، همین است.اجازه بدهید اول هم به این آقای محترم که قبل از صرف هزینه و زمان به کسب اطلاعات پرداختند تبریک بگویم وهم به سلامت که به عنوان منبع کسب اطلاعات توانسته خود را امین مردم معرفی کند و اعتماد آنها را به دست بیاورد.

واقعیت این است که کاربرد PRPدر درمان طاسی، ایده‌ای نو است که فقط در مرحله تحقیق است نه درمان. مطالعه‌های کلینیکی منتشرشده هم محدود است ودربرخی حتی نتیجه واضحی هم به دست نیامده .جالب است بدانیدحتی تحقیقات دراین مورد به کاربرد این روش در افراد تحت درمان با پیوند مو و یا مطالعات حیوانی محدود است. در برزیل بهبود ۱۵ درصد در قطر و تعداد موها در این روش دیده شده اما در مطالعه مکزیک تاثیر واضحی نداشته است.

qw

اینکه می گویند تزریق PRP همان سلول‌های بنیادی است درست است ؟ [همه چیز درباره PRP]
خیر. تزریق PRP، با تزریق سلول‌های بنیادی فرق دارد . تزریق سلول‌های بنیادی (از جمله سلول‌های فیبروبلاست که در جوانسازی پوست استفاده می‌شوند و یا سلولهای بنیادی فولیکول مو) فقط در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی معتبر و با تجهیزات استاندارد و پیشرفته انجام می‌شود. اما پلاکت‌ها اجسام کروی یا بیضوی‌شکل کوچکی هستند که از قطعه‌قطعه شدن سلول‌های بزرگ در مغزاستخوان حاصل می‌شوند و اصلا جزو سلولها به‌‌شمار نمی‌روند که به یک یا چند رده سلولی دیگر تمایز یابد چون اصولا پلاکت سلول نیست که هسته داشته باشد و بتواند تقسیم شود، بنابراین نمی تواند سلول بنیادی باشد!!. قطعا این روش با تزریق سلول‌های بنیادی فولیکول مو که فقط در مراکز معتبر و برجسته دنیا و فقط در یک مرکز تحقیقاتی در ایران آن هم در فاز حیوانی در حال انجام است، کاملا تفاوت دارد در حالی که متاسفانه تعدادی از مراکز از عبارت «سلول‌های بنیادی» برای عوام‌فریبی استفاده‌می‌کنند. بیماران محترم باید توجه کنند که فریب این عبارت‌ها را نخورند و کاری نکنند که پشیمانی به‌دنبال داشته باشد

برای آنهایی که PRP، را نمی شناسند کمی راجع به عملکرد آن توضیح می دهید ؟
PRPدرواقع تغلیظ پلاکت در حجم کوچکی از پلاسماست یعنی اگر به‌طور معمول و متوسط پلاکت طبیعی خون ۰۰۰/۲۰۰ عدد در میکرولیتر است، در PRPاین تعداد به ۰۰۰/۰۰۰/۱ می‌رسد.با تزریق این پلاکت غلیظ شده به بافت مورد نظر ، وقتی پلاکت های ما ،خارج از خون و در بافت قرارمی‌گیرد، با موادشیمیایی متفاوتی فعال می‌شود و فاکتورهای رشد از خود آزاد می‌کند که باعث جذب سلول‌های بنیادی به محل آسیب خواهد شد. این فاکتورهای رشد باعث تقسیم و تمایز بیشتر سلول‌های بنیادی به سمت تولید پیش‌سازهای سلول مختلف می‌شوند.به عنوان نمونه نتیجه این عمل می تواند ساخت عروق جدید، کلاژن والاستین (ماده ای که به استحکام و جوانی پوست کمک می کند)باشد. PRPباعث ضخامت بهتر پوست و الاستیته آن می‌شود و اثر پرکنندگی متوسط در تزریق داخل و زیر درم دارد و یک مایه مطمئن و طولانی‌مدت برای جوانسازی پوست فراهم می‌کند.

پس برای جوانسازی پوست روش خوبی است ؟
کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در جوانسازی پوست هم یک استراتژی درمانی نوین است.گزارش‌ها و مقاله‌های محدودی در مورد کاربرد و اثربخشی PRPوجود دارد که در بعضی مطالعه‌ها کاربرد PRPرا از نمونه‌های حیوانی دریافت کرده‌اند.از تحقیقاتی بودن این روش که بگذریم ،موفقیت این روش به میزان زیادی به شیوه تهیه PRPبستگی دارد. سانتریفوژ مورداستفاده باید استریل و فرایند تولید باید به شیوه‌ای باشد که هیچ آسیبی به پلاکت‌ها نرسد زیرا در صورتی که این کار به‌درستی انجام نشود، نتایج مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.سازمان غذا و داروی آمریکا و CEاروپا کیت‌هایی که با کمک آنها تعداد کافی پلاکت برای ترمیم استخوان و بافت نرم، جراحی‌های زیبایی، گرافت‌های استخوان و موارد دیگر تولید می‌شود، تایید کرده‌اند.

آیا کسانی هم هستند که مجاز به استفاده از این روش نباشند ؟
با توجه به اینکه تاکنون مطالعه‌های کلینیکی اندکی درمورد کاربرد PRPدر جوانسازی پوست منتشر شده‌ نمی توان اظهارنظر کرد. البته بیماران با اختلالات پلاکتی، عفونت در محل موردنظر، بیماری‌های تب‌دار، بیماری‌های کبدی مزمن و کسانی که تحت درمان با داروهای ضدانعقادی هستند، مجاز به استفاده از این روش نیستند.

هزینه این کار چقدر است ؟
خیلی متفاوت است.هیچ کنترلی هم روی آن نیست. بسته به کیتی که استفاده می کنند از ۳۰۰ هزارتومان تا یک میلیون و نیم حتی دو میلیون هم می گیرند که باید نظارت شود.

مصاحبه هفته نامه سلامت با دکتر نیلفروش زاده شماره ۳۳۷

جهت اطلاع بهتر کاربران محترم لازم به ذکر است متاسفانه در برخی سایتها به اغراق پی آر پی را جایگزین بوتاکس در جوانسازی پوست معرفی کرده اند که باید متذکر شوم که بوتاکس در درمان چروکهای دینامیک که با حرکت عضلات ایجاد میشود کاربرد دارد ولی نقش پی آر پی در مقالات تحریک سنتز کلاژن به واسطه فاکتور های رشد است و هر کدام کارایی خودش را دارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *