افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پیشگیری از بیماری کبد با نوشیدن قهوه

تاثیر نوشیدن قهوه بر سلامت کبد

به پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ بسیاری از افراد صبح خود را با نوشیدن قهوه شروع می‌کنند تا بتوانند راحت‌تر از جا بلند شوند و به اصطلاح خواب از سرشان بپرد یا رخوت و خستگی بعد از ظهر را از تن به در کنند و سرحال شوند. اما فواید قهوه بیشتر از بلند کردن شما است و به شیوه‌های دیگری نیز برای سلامتی، به ویژه سلامت کبد شما مفید است.

پیشگیری از بیماری کبد

طبق یافته‌های محققان، افرادی که قهوه می‌نوشند  کم‌تر به بیماری‌های زیر مبتلا می‌شوند:

  • سرطان کبد
  • سرطان تخم‌دان (آندومتریوم)
  • فیبروزیس، عارضه‌ای که موجب ایجاد بافت زخمی داخل کبد می‌شود و در واکنش به بیماری‌هایی مثل هپاتیت و اختلال مصرف الکل به وجود می‌آید.
  • سیروزیس، که مرحله وخیم فیبروزیس است و با شدت گرفتن این بیماری عملکرد کبد شما با دشواری بیشتری مواجه می‌شود.
  • بیماری کبد چرب (غیر مرتبط با الکل) که زمانی به وجود می‌آید که سلول‌ها چربی زیادی ذخیره می‌کنند. این چربی نیز عملکرد کبد شما را مختل می‌کند.

اگر نوشیدن قهوه جزء علایق‌تان است به شما تبریک می‌گوییم. هر چه بیشتر قهوه بنوشید، احتمال ابتلا به بیماری‌های کبد نیز در شما کاهش پیدا می‌کند. در یکی از مطالعات انجام شده، محققان پی بردند که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز تا ۴۴% و چهار فنجان قهوه خطر ابتلا به سیروزیس را تا ۶۵% کاهش می‌دهد.

مبارزه با بیماری کبد

اگر مشکل کبد شما کهنه شده است، قهوه می تواند به بهبود آن کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه به مقدار متوسط ، معمولا بین ۱ تا ۳ فنجان در روز می‌تواند این بیماری‌ها را تسکین دهد:

  • فیبروزیس
  • سیروزیس
  • هپاتیت B و C
  • بیماری کبد چرب (غیر مرتبط با الکل)

نوشیدن قهوه چطور کمک به سلامت کبد می کند؟

علاوه بر کافئین، قهوه شامل ۱۰۰۰ ماده شیمیایی است. پزشکان هنوز سعی دارند بفهمند بدن چه واکنشی نسبت به این مواد شیمیایی دارد که آن را تبدیل به یک نوشیدنی مفید می‌کند. قسمت‌هایی از این پازل را می‌توانید در ادامه بخوانید:

وقتی بدن شما کافئین را هضم می‌کند ماده‌ای شیمیایی به نام پاراکسانتین که سرعت رشد بافت زخمی درگیر در فیبروزیس را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند با سرطان کبد، سیروزیس مرتبط با الکل، کبد چرب غیر مرتبط با الکل و هپاتیت C مقابله کند.

دو ماده شیمیایی موجود در قهوه به نام‌های کاهوئول (Kahweol) و کافستول (Cafestol) با سرطان مقابله می‌کنند. پزشکان هنوز از قدرت تاثیر آن‌ها اطمینان ندارند اما برخی فکر می‌کنند مصرف متعادل قهوه شیرین نشده می‌تواند با درمان‌های اصلی بسیاری از انواع شایع سرطان کبد مانند هپاتوسلولار کارسینوما (Hepatocellular Carcinoma) برابری کند.

اسیدهای موجود در قهوه می‌توانند با ویروسی که موجب هپاتیت B می‌شود مبارزه کنند. یکی از پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان داده که قهوه دکافئینه (قهوه‌ای که کافئین آن گرفته شده باشد) هم می‌تواند خواص مشابهی داشته باشد.

مطالعات انجام شده حاکی از تاثیر یکسان قهوه بر زنان و مردان است و نحوه آماده‌سازی، فیلتر شدن، فوری یا تحت فشار قرار گرفتن (اسپرسو) آن بر فواید آن اثری نمی‌گذارد.

قهوه به مثابه یک دارو

تا اینجا دریافتیم که پزشکان عقیده دارند که قهوه می‌تواند به عنوان یک اسلحه مهم در مبارزه با بیماری‌های کبدی ظاهر شود. گذشته از این، این دارو هم ارزان است و همیشه در دسترس.

با این حال پزشکان نظر قطعی در مورد مقدار مشخصی برای مصرف قهوه ندارند. از طرفی، قهوه روی همه افراد تاثیر مثبتی ندارد و با وجود فواید زیادی که برای کبد دارد ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را افزایش دهد.

به عنوان مثال برخی از مواد شیمیایی ممکن است سطح کلسترول یا فشار خون شما را بالا ببرند که در این صورت افرادی که در زیر نام می‌بریم باید بیشتر احتیاط کنند:

  • افرادی که فشار خون بالایی دارند
  • کودکان و نوجوانان
  • افراد میانسال

فرقی نمی‌کند کیفیت قهوه شما چقدر خوب باشد، راز مراقبت از کبد همچنان به سبک زندگی و عادت‌های شما بستگی دارد. غذای سالم بخورید، مراقب وزن خود باشید و به طور منظم ورزش کنید.

۱ نظر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *