افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

یکی از مراقبت‌هایی که انجامش به هر خانمی توصیه می‌شود، تست پاپ اسمیر است، اما بسیاری از بانوان نمی‌دانند این تست چیست و چگونه انجام می‌شود و از ترس، اصلا برای انجام آن اقدام نمی‌کنند در حالی که نمی‌دانند انجام این تست می‌تواند تا ۷۹ درصد از بروز بیماری سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

دهانه رحم، قسمت ابتدایی رحم است که در معاینات زنان قابل دیدن و بررسی است و سرطان دهانه رحم از شایع ترین سرطان های زنان است که معمولا در دهه چهارم زندگی یعنی ۴۰ تا ۵۰ سالگی یا بیشتر بروز می کند.

bn

این سرطان که در مراحل اولیه قابل تشخیص از سوی تست پاپ اسمیر است در صورتی که تشخیص داده نشود و پیشرفت کند، بسیار کشنده است.

متاسفانه بیماری علائم کمی دارد و ممکن است علامت واضحی نداشته باشد. از علائم بیماری می توان به خونریزی نامرتب، خونریزی به دنبال نزدیکی و ترشحاتی با بوی بد از واژن، کاهش وزن و اختلالات ادراری اشاره کرد.

بهترین توصیه برای تمامی خانم ها انجام مرتب پاپ اسمیر است تا قبل از بروز بیماری تشخیص و درمان مناسب انجام شود.

از طرفی چون در ۹۰ درصد بیماران، ویروس عامل زگیل تناسلی در بیمار مبتلا به سرطان دهانه رحم دیده می شود، واکسیناسیون علیه این ویروس بویژه در سنین ۱۱ تا ۲۶ سالگی به تمامی زنان توصیه می شود.

اما پاپ اسمیر در چه شرایطی و چگونه انجام می شود؟ این تست در مطب و از سوی پزشک یا ماما انجام می شود.

شرایط انجام تست این است که بیمار در دوران خونریزی عادت ماهانه نباشد، شب قبل از انجام تست نزدیکی نداشته باشد، دوش واژینال نگرفته باشد، از کرم ها و تامپون های داخل واژن استفاده نکرده باشد و در وان یا استخر نیز نرفته باشد.

در این شرایط در مطب حاضر می شود، روی تخت معاینه قرار می گیرد و پزشک با وسیله ای استریل از جنس پلاستیک یا فلزبه نام اسپکولوم داخل واژن و دهانه رحم را می بیند و با وسایل ظریف از جنس چوب، پنبه یا پلاستیک به آرامی از ترشحات دهانه رحم نمونه می گیرد سپس این نمونه را روی یک لام یا صفحه شیشه ای مخصوص آزمایشگاه قرار می دهد و با اسپری مخصوص این ترشحات را فیکس می کند و پس از خشک شدن، نمونه را برای آزمایشگاه می فرستد.

در روش دیگر، نمونه با برس مخصوص پلاستیکی گرفته و در یک بطری کوچک دردار حاوی مایع نگه دارنده به آزمایشگاه فرستاده می شود.

در روش دوم، سلول ها بهتر حفظ شده و احتمال اشتباه کمتر است. همچنین در این روش می توان وجود یا نفی ویروس عامل زگیل تناسلی را که خود زمینه​ساز سرطان دهانه رحم است، چک کرد.

این تست در تمامی زنان بیست و یک تا شصت و پنج ساله باید انجام شود، همین طور زنانی با سنین پایین تر که سه سال از شروع نزدیکی در ایشان می گذرد.

این تست سالانه انجام می شود، ولی پس از ۳۰ سالگی در صورت طبیعی بودن سه تست پیاپی می تواند هر دو تا سه سال یکبار انجام شود.

در کسانی که رحم به دلیل بیماری خوش خیم مثل فیبروم با جراحی برداشته شده، نیازی به انجام این تست نیست. این تست برای غربالگری سرطان های دیگر تناسلی مثل سرطان تخمدان و رحم نیست و نباید در این باره اشتباه شود.

دکتر ثریا عالمی – جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان (جام جم آنلاین)

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *