افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پیری و چین و چروک پوست از پیشگیری تا درمان

پیری و چین و چروک پوست از پیشگیری تا درمان

  • ترکیباتی که در ادامه به آن اشاره می شود می تواند چین و چروک صورت را برطرف کند . اغلب آنها در هر دو نوع از مواد آرایشی بهداشتی تجویزی و غیر تجویزی وجود دارد.

 

۱- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. زیرا اولین و مهم ترین عامل بروز چین و چروک صورت است. این عامل حتی موثرتر از فاکتور وراثت در این زمینه عمل می کند.

۲- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید گریزی نیست از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید تا از بروز سرطان پوست جلوگیری شود و مانع از بروز چین و چروک شود.
۳- سیگار نکشید. سیگار باعث شکسته شدن کلاژن پوست و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی آن می گردد.
۴- به اندازه کافی بخوابید. در غیر این صورت بدن تولید هورمونی به نام کورتیزول می کند که نتیجه ای جز شکستن و آسیب به سلولهای پوستی نمی شود. استراحت کافی منجر به تولید هورمون رشد می شود که پوست را محکم نگه داشته و خاصیت الاستیک آن را حفظ می کند.
۵- به پشت بخوابید. وضعیت بدن در حالت خواب نیز مهم است. مثلا خوابیدن به پهلو باعث ایجاد چین و چروک در گونه ها می شود.

۶- چشمان خود را هم نکشید . اغلب به دلیل ضعف بینایی چنین واکنش خودکاری توسط صورت(ماهیچه های اطراف چشم) انجام می شود. بنابر این بهتر است در صورت ضعف بینایی حتما از عینک استفاده کنید.
۷- ماهی بخورید. این غذای دریایی سرشار از پروتئین و اسید چرب امگا ۳ می باشد که برای سلامت و شادابی پوست لازم است.
۸- سویا بخورید. ترکیبات موجود در سویا به ترمیم آسیب های پوست کمک می کند.
۹- مصرف کاکائو. کاکائو حاوی ۲ نوع فلاونول (اپی کاتچین، کاتچین) می باشد که مانع از آسیب های نور خورشید به پوست می شود و جریان خون به پوست را ارتقا می بخشد و باعث می شود که پوست نرم تر شود.
۱۰- خوردن میوه ها و سبزیجات متنوع. آنتی اکسیدان موجود در این مواد گیاهی مانع از آسیب سلولهای پوست در نتیجه وجود رادیکال های آزاد می شود.
۱۱- از مواد مرطوب کننده استفاده کنید.
۱۲- در شست و شوی صورت زیاده روی نکنید.

روش های موضعی از بین بردن چین و چروک صورت
ترکیباتی که در ادامه به آن اشاره می شود می تواند چین و چروک صورت را برطرف کند . اغلب آنها در هر دو نوع از مواد آرایشی بهداشتی تجویزی و غیر تجویزی وجود دارد.

– آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) :
نوعی لایه بردار طبیعی که سلولهای مرده را می زداید و چین و چروک های سطحی را برطرف می کند (به خصوص چروک های اطراف چشم).شواهد نشان می دهد که این ترکیب باعث تحریک تولید کلاژن می شود.

– رتینوئیدها (Retinoids ) :
تنها ترکیبی که سازمان غذا و دارو برای از بین بردن چین و چروک های صورت تصویب کرده است. این ماده در واقع فرم طبیعی ویتامین A می باشد و در از بین بردن چروک های سطحی موثر است.

– ویتامین C موضعی. این ترکیب باعث تولید کلاژن می شود و مانع از بروز اسیب های ناشی از اشعه های خورشیدی می شود.التهاب های پوستی را بهبود می بخشد و مشکلات رنگدانه ای را برطرف می کند. بیشتر محققان شکل اسید آسکوربیک را برای رهایی از چین و چروک پیشنهاد می کنند.

– آیدبنون (Idebenone) . این ترکیب شیمیایی به گونه ای قوی مشابه آنتی اکسیدان های طبیعی است که استفاده موضعی از این ترکیب برای فقط ۶ هفته منجر به کاهش خشکی پوست به میزان ۲۶% ، افزایش آب رسانی به پوست به میزان ۳۷% ، کاهش چین و چروک به میزان ۲۹% و بهبود آسیب های ناشی از نورخورشید به مقدار ۳۳% است.

– فاکتورهای رشد. بخشی از پاسخ های ترمیم کننده زخم ها در بدن اگر به صورت موضعی مصرف شود می تواند در این زمینه موثر باشد.
– پنتاپپتید ها(Pantapeptides ). این ترکیب نیز باعث تولید کلاژن می شود. خطوط چین و چروک را از بین می برد.

روش های دیگر از بین بردن چین و چروک
– بوتاکس . تزریق ماده سمی بوتولینوم که منجر به رلکس شدن ماهیچه های زیر چین و چروک می شود و در نتیجه چروک ها نیز برطرف می شود.
– چگال کردن چین و چروک. پزشکان در این رابطه سعی می کنند چین و چروک را با مواد متنوعی مثل کلاژن ، اسید هیالورونیک و سایر ترکیبات سنتتیک پر کنند.
– لایه گذاری با لیزر. د راین روش به کمک منبع نوری سطح خارجی پوست برداشته می شود و زخم بسیار خفیفی باقی می گذارد . ولی به تدریج پوست جدید بدون چین و چروک و با کیفیت رشد می کند.
– لایه برداری شیمیایی. در این روش نیز به کمک ترکیبات شیمیایی لایه خارجی پوست برداشته می شود و ایجاد آسیب می کند که پاسخ بدن در مقابل آن تولید کلاژن است.
– پوست خراشی (Dermabrasion ). در این روش نیز به نوعی لایه برداری از پوست صورت ان

منبع : شفا آنلاین

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *