افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پوکی استخوان در مردان از پیشگیری تا علت آن

bone

داستنی هایی پزشکی این بار در مورد مشکلات استخوانی در مردان و بروز پوکی استخوان و این که چه عواملی در پوکی استخوان مردان نقش دارند و چگونه می توانند از آن پیشگیری کنند .

در حال حاضر دو میلیون نفر مرد آمریکایی مبتلابه پوکی استخوان ها هستند. ۱۲ میلیون مردن نیز در معرض این بیماری قرار دارند و ممکن است نشانه های اولیه از دست دادن استخوان و یا تراکم استخوان پایین که استئوپنی نامیده می شود را داشته باشند. اما با این حال این بیماری زنان را ۴ برابر بیشتر تهدید می کند.
محققان علت این که زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند را تحرک فیزیکی بیشتر مردان نسبت به زنان در طول دوره زندگی می دانند. اما یک تفاوت بزرگ در علت ابتلا به پوکی استخوان در مردان و زنان وجود دارد. در زنان این بیماری بیشتر در سنین پس از یائسگی بروز می کند و در مردان پوکی استخوان را می توان به علل هورمونی ربط داد.
کمبود تستوسترون: شایع ترین علت پوکی استخوان در مردان کمبود تستوسترون است. طبیعی است که با افزایش سن در مردان تولید هورمون تستوسترون کاهش یافته و طبیعتا می تواند روی تراکم استخوان تاثیر گذار باشد اما نه به اندازه کاهش هورمون در زنان سالمند. معمولا کاهش هورمون جنسی تستوسترون در بعضی مردان با کاهش وزن، احساس خستگی و کاهش میل جنسی همراه است. با آزمایش خون می توان کاهش ناگهانی این هورمون را تایید یا رد کرد. البته خون گیری باید با توجه به اختلاف سطح هورمون در خون انجام شود و معمولا در اوقات صبح و شب کمترین سطح هورمون در خون دیده می شود. در یک بررسی تحقیقاتی نشان داده شد که درمان با تستوسترون باعث افزایش تراکم استخوان یه میزان ۱۰ درصد در مهره ها و ۲.۷ درصد در استخوان لگن شده است.
البته همان گونه که تستوسترون دارای جنبه های مثبت است مثل هر داروی دیگری دارای عوارض نیز هست، مثلا جوش صورت، کاهش سطح کلسترول خوب و حالت عصبانیت و پرخاشگری و از این ها مهم تر نگرانی در مورد سرطان پروستات.
کاهش کلسیم و ویتامین دی: استخوان ها به طور مستمر در طول عمر رشد می کنند و فرایند بازسازی و تشکیل سلول های استخوان های جدید طی می شود. استخوان های جدید نیاز به مقدار زیادی کلسیم و ویتامین دی دارند. مسلما کاهش سطح این ویتامین ها و املاح معدنی در بدن مردان نیز مانند زنان منجر به بروز پوکی استخوان می شود.
عدم تحرک: عدم ورزش کردن استخوان و عضله را تضعیف می کند. یک حقیقت تلخ این است که جراحان عمومی می گویند تنها حدود ۳۵ درصد مردان ۲۵ تا ۶۴ ساله حداقل نسخه ورزشی را رعایت کرده و در اکثر روزهای هفته ۳۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید دارند. این در حالی است که ورزش هایی مانند پیاده روی می توانند تراکم استخوان را در لگن افزایش دهند و مانع ابتلا به پوکی استخوان شوند.

داروهای کاهنده تراکم استخوان: گروهی از داروها می توانند به از دست دادن استخوان ها در مردان منجر شوند. کورتیکواستروئیدها مانند کورتیزون، هیدروکورتیزون، گلوکوکورتیکوئیدها و پردنیزون، و مخدرهای مورد استفاده در سرطان پروستات در این رابطه مقصرند.

شرایط پزشکی خاص: لیست طولانی از بیمار یها می تواند منجر به کاهش توده استخوانی در مردان شود از شرایط ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک گرفته تا دیابت، آرتریت روماتوئید، و اختلالات خونی و بیماری های دستگاه گوارش.
سیگار کشیدن: سیگار برای کسانی که می خواهند استخوان هایشان محکم باشد، ایده خوبی نیست. سیگاری ها ۵۵ بیشتر در معرض شکستگی های لگن نسبت به افراد غیر سیگاری هستند. همچنین تراکم مواد معدنی استخوان ها در آنها کمتر است. نیکوتین تاثیرات سمی روی سلول های استخوانی دارد.

پیشگیری از پوکی استخوان در مردان
ورزش: قدم اول حفظ فعالیت فیزیکی است. در حالت ایده آل کارشناسان توصیه می کنند که حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط فیزیکی مانند پیاده روی سریع، در بیشتر روزهای هفته باید انجام شود. آموزش های قدرتی مانند بلند کردن وزنه دو بار در هفته نیز ضروری است.
استفاده از مکمل ها: اگر شما در حال حاضر نشانه هایی از توده استخوانی کم دارید، توصیه بر این است که روزانه در سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید. در سنین بیش از ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم لازم است.
بسیاری از افراد با پوکی استخوان باید روزانه ۸۰۰ واحد در روز ویتامین دی دریافت کنند.

 

پزشکین : پوکی استخوان در مردان از پیشگیری تا علت آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *