افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پودر “مهتابی” چیست؟

پودر "مهتابی" در مکمل‌های ورزشی زیرزمینی/گمانه‌زنی درباره سکته‌های ناگهانی جوانان

سرپرست اداره کل فرآورده‌های سنتی، طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: نتایج بررسی و نظارت در سطح عرضه مکمل‌ها نشان می‌دهد، مکمل‌های ورزشی قاچاق در بسته‌بندی‌های فاقد برچسب اصالت به صورت غیر مجاز در سطح بازارعرضه می‌شوند و اغلب در کارگاه‌های غیرمجاز و در شرایط بسیار نامطلوب بهداشتی پر شده و با بسته بندی‌های تقلبی مشابه فراورده‌های وارداتی به بازار عرضه می‌شوند.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ دکتر مهناز خانوی افزود: برآوردهای سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از آمار فروش  محصولات مکمل تغذیه‌ای و ورزشی وارداتی در سال احتمالا قاچاق خواهد بود؛ به عبارتی مصرف مکمل تولیدی و وارداتی بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال است که حدود ۹۰۰۰  میلیارد آن فراورده‌های وارداتی است و حدود ۱۸۰۰ میلیارد ریال عدد قاچاق مکمل‌های تغذیه‌ای در کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود  ۶۰ – ۶۵ درصد مصرف عددی مکمل‌ها از جمله قرص، کپسول و شربت، از فراورده‌های تولید داخل است که این تعداد از نظر هزینه حدود ۳۵-۴۰ درصد کل آمار فروش را در بر می‌گیرد؛ یعنی مصرف کننده می‌تواند با هزینه کمتر، تعداد بیشتری از مکمل تولید داخل را تامین کند و لذا فرهنگ‌سازی استفاده از مکمل‌های تولید داخل در بهبود این وضعیت موثر است.

خانوی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بهترین برندهای خارجی مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی بین‌المللی مجوز واردات دارند، گفت: در بحث مکمل های ورزشی خطر خیلی جدی وجود دارد. نتایج بررسی و نظارت بر عرضه نشان می‌دهد مکمل‌های ورزشی قاچاق در بسته‌بندی‌های فاقد برچسب اصالت به صورت غیر مجاز در سطح بازارعرضه می‌شوند که اغلب شان در کارگاه‌های غیرمجاز و در شرایط بسیار نامطلوب بهداشتی پر شده و با بسته بندی‌های تقلبی مشابه فراورده‌های وارداتی به بازار عرضه می‌شوند. شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی در مواردی در این فراورده‌های غیرمجاز از مواد سرطان‌زا و بسیار خطرناک از جمله پودر مهتابی سوخته در ترکیب پودرهای مکمل استفاده می‌کنند، که بعضا شاید به همین دلایل آمار مرگ و میرهای عجیب و زودهنگام و ناگهانی و سکته‌های جوانان دیده شده است.

وی افزود: ما به نوجوانان و جوانان هشدار می‌دهیم اگر فرآورده‌ای برچسب اصالت ندارد، مصرف نکنند. نبود برچسب اصالت یعنی آن فراورده وارداتی، مجوز ورود و فروش در کشور نداشته و هیچ گونه نظارتی از سوی وزارت بهداشت بر فراورده فوق صورت نگرفته است.

مدیرکل اداره کل فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه چرا با وجود نظارت سازمان غذا و دارو همچنان مکمل‌های قاچاق و تقلبی از سوی عده‌ای تبلیغ و عرضه می‌شوند؟ گفت: اولاً  ما نهاد مبارزه با قاچاق در کشور نیستیم و نهاد نظارتی هستیم و از این ‌رو کنترل و محدودیت قاچاق مستقیما و به تنهایی در توان این سازمان نیست. وزارت بهداشت در بحث تبلیغات داروهای طبیعی ضوابط مشخصی دارد. به گونه‌ای که حق تبلیغ فقط در فضاها و شرایط ویژه مانند مجلات پزشکی و سمینارهای مربوطه دارند و همچنین هر نوع فروش فرآورده های طبیعی و سنتی ومکمل تغذیه‌ای خارج از فضای داروخانه‌ها غیر قانونی است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، خانوی در همین باره افزود: تبلیغ هر فرآورده‌ای در غیر از چارچوب ضوابط وزارت بهداشت حتی اگر علامت سیب سلامت هم داشته باشد، غیر قانونی است. محصولاتی که در شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت هم تبلیغ می‌شوند از این قاعده مستثنی نیستند.

وی درباره روش‌های شناسایی مکمل‌های قاچاق و تقلبی نیز به مردم توصیه کرد: فرآورده‌هایی که برچسب زرد اصالت دارند قابل پیگیری‌ هستند. حتی با اسکن کد موجود بر روی برچسب از طریق تلفن همراه و اپلیکیشن TTAC می‌توان پی برد که کدام فرآورده قاچاق است. پلیس فتا و سامانه قاچاق و تعزیرات نیز در این باره با سازمان غذا و دارو همکاری می‌کنند و معاونت‌های غذا و دارو بازوهای اجرایی در سطح کشورند و در زمینه مبارزه با قاچاق فعالیت‌های مستمر و ارزشمندی داشته‌اند و بر سلامت این محصولات نظارت می‌کنند و تخلفات را گزارش می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه ناظران سازمان غذا و دارو چگونه بر باشگاه‌های ورزشی یا آرایشگاه‌ها نظارت دارند؟ عنوان کرد: نظارت‌های ما حتما باید با یک نفر از اعضای آن صنف انجام شود. ولی هنوز ما نمی‌توانیم به تنهایی باشگاه‌های ورزشی متخلف یا آرایشگاه متخلف را پلمب کنیم و باید این موارد با همکاری و از طریق نهادهای مرتبط با آن صنف انجام شود.

خانوی ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت نظارتی و فعالیت عطاری‌ها نیز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سال‌های گذشته بیش از ۳ میلیارد تومان محصولات غیرمجاز و قاچاق از سطح عطاری‌ها جمع آوری شد. همچنین قرار است، وزارت بهداشت به زودی در کار نظارت بر عطاری‌ها فعالیتهای موثرتری داشته باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *