افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پرهیز غذایی ویژه افرادی که مبتلا به زخم معده هستند

  • یکی از بهترین راه های درمان زخم معده خوردن وعده های غذایی کم حجم است. حجم غذا را کم کنید ولی تعداد دفعات غذا خوردن را بیشتر کنید. به این ترتیب معده کمتر خسته می شود، خالی نمی ماند و درد نمی گیرد.

 

زخم معده علاوه بر درد مانع از تغذیه کامل و در نتیجه سوء تغذیه می شود. درد همراه با سوزش که از ناف تا سینه گسترش دارد شخص را از روابط اجتماعی هم دور نگه می دارد. چون محدودیت در نحوه، اندازه و زمان غذاخوردن باعث می شودتا شخص برای اذیت نشدن دیگران از جمع فاصله بگیرد. معده خالی بخصوص شب ها درد را شدیدتر و گاهی غیرقابل تحمل می کند. درد گاهی ناپدید و کم می شود ولی دوباره برمی گردد.

چند روش کاربردی و ساده، پرهیزغذایی مناسب همراه با درمان های گیاهی خانگی برای کنترل و درمان زخم معده را بخوانید.

وعده های غذایی کوچک

یکی از بهترین راه های درمان زخم معده خوردن وعده های غذایی کم حجم است. حجم غذا را کم کنید ولی تعداد دفعات غذا خوردن را بیشتر کنید. به این ترتیب معده کمتر خسته می شود، خالی نمی ماند و درد نمی گیرد.

مصرف بیشتر فیبر

میوه هایی مثل آواکادو، انجیر و نارگیل به دلیل فیبر زیادی که دارند یکی از بهترین درمان کننده های طبیعی زخم معده هستند. کافی است هر کدام از آن ها را به میزان ۳۰ گرم هر روز میل کنید.

سبزیجات سبزبرگ

یکی از مشکلاتی که زخم معده ایجاد می کند ترشح زیاد اسید معده است. با خوردن سبزیجاتی مثل کاهو و کلم پیچ سبز که حاوی ویتامین K هستند می توانید صدماتی را که ترشح زیاد اسید معده بوجود آورده برطرف کنید. البته اگر ناراحتی معده تان خیلی شدید است می توانید ابتدا آن ها  را به صورت پخته یا بخارپز آماده کنید و به تدریج خام آن را جای گزین کنید.

آب کلم پیچ سبز

آب این سبزی زخم معده را درمان می کند. برای طعم بهتر می توانید آب کلم پیچ سبزرنگ را با آب کاهومخلوط کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

غذاهای تخمیری

وجود باکتری های خوب در دستگاه گوارش مانع از عفونت اچ پیلوری H.pylori می شود. این میکرب عامل اصلی زخم معده است. همیشه کمی کلم شور یا یکی دو عددخیارشور کوچک با غذا میل کنید.

از این ۵ گیاه برای درمان خانگی استفاده کنید:

شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یکی از بهترین درمان کننده های گیاهی خانگی است. این گیاه موکوس Mucus یا ترشحات بلغمی معده را بازسازی و باکتری های مفید را جای گزین اچ پیلوری می کند. هر روز قبل از غذا ۵۰۰ میلی گرم میل کنید.

آلوورا

این گیاه معجزه گر با کمک کردن به سلامت لایه پوششی دستگاه گوارش زخم معده را از بین می برد. روزی ۳ بار هر بار به اندازه یک چهارم فنجان آلوورا میل کنید.

محصولات پروبیوتیکی

از محصولات لبنی پروبیوتیک دار استفاده کنید تا از بروز عفونت در دستگاه گوارش جلوگیری شود. کپسول های حاوی پروبیوتیک یا باکتری های مفید هم توسط بعضی از کارخانه های داروسازی تولید شده که پس ازمشورت با پزشک تان می توانید مصرف کنید.

بابونه

واقعا معجزه گر است. این گیاه با آرامش دادن به سیستم عصبی بدن باعث درمان زخم معده می شود. روزانه ۴ فنجان چای بابونه دم و میل کنید.

ال – گلوتامین

این مکمل غذایی هم به درمان زخم معده کمک می کند. ال گلوتامین L-Glutamine را می توانید بین ۲ تا ۳ گرم در روز استفاده کنید.

پرهیز غذایی

در طول درمان از مصرف غذاهای زیر خودداری کنید:

غذاهای پرادویه

غذاهای پرادویه خوشمزه است ولی خراش های ناشی از زخم معده را تحریک و ملتهب می کند. تا درمان کامل از غذاهای پرادویه حتی نوع گوشتی آن پرهیز کنید. از گوشت فیله یا سینه مرغ که با زردچوبه و کمی نمک پخته اید می توانید استفاده کنید.

کافئین

تا زمانی که زخم معده دارید از کافئین (انواع قهوه) و چای (حتی سبز) پرهیز کنید. به جای آن از چای بابونه استفاده کنید.

الکل

الکل برای کل بدن مضر است. در مورد بیماری زخم معده هم، زخم ها را شدیدتر و درمان را مشکل تر می کند. شک نکنید با مصرف الکل دردهای بیشتری باید تحمل کنید.

مواد آلرژی زا

حتی اگر تا به حال سابقه آلرژی یا حساسیت به ماده خاصی را نداشته اید، بهتر است تا زمان خوب شدن زخم معده تان از هر گونه ماده حساسیت زا مثل بادام ها یا کره بادام زمینی استفاده نکنید.

غذاهای شیرین

شکر باکتری های مضر را تغذیه می کند. از هیچ نوع غذا ودسرهای حاوی شکراستفاده نکنید.

محصولات لبنی و گوشت

گوشت به دلیل نیاز به مدت زمان بیشتر برای هضم باعث ترشح بیشتر اسید معده می شود. محصولات لبنی معمولی بخصوص پرچرب هم باعث بدترشدن زخم معده می شود.

احتمالا پزشک برای تان دوسه نوع آنتی بیوتیک تجویز می کند تا عفونت ناشی از باکتری اچ پیلوری به سرعت از بین برود. ولی ضمن مصرف داروهای تان موارد ذکر شده این مقاله می تواند بخش جدایی ناپذیر رژیم غذایی تان باشد تا به طور کامل خوب شوید. معمولا بعد از مدتی پزشک با انجام آزمایش یا آندوسکوپی یا تست تنفس به شما می گوید که عفونت و زخم معده تان خوب شده است. ولی رعایت درمان های گیاهی حتی بعد از خوب شدن باعث می شود تا برای همیشه با زخم معده خداحافظی کنید.

 

منبع : نت نوشت

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *