افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برای پخت نان از جوش شیرین استفاده نکنید

4

 

  • جوش شیرین با اتصال به آهن و کلسیم موجود در خون به تدریج این دو عنصر حیاتی را از بدن حذف کرده و خون سازی و استحکام استخوان ها را از بین می برد.

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم با فرمول NaHCO۳ یکی از نمک‌های سدیم در ترکیب با کربنیک اسید است که تنها یک هیدروژن اسیدی این ترکیب با سدیم جایگزین شده‌است. این ترکیب، بی‌بو و بی‌طعم است که کمی دارای خاصیت بازی است و به صورت پودر سپید یا بلورین است. بی‌کربنات جاذب رطوبت و بوگیر است.

ماده جوش شیرین برای متخلخل کردن خمیر نان استفاده می‌شود و نیز برای کم کردن اسید معده و درمان سوزش آن به کار می‌رود.

استفاده از جوش شیرین در پخت همه نوع نان و شیرینی مضر است. کسانی که ناراحتی معده دارند ، نبایستی از فرآورده هایی که از جوش شیرین استفاده شده و به طور مشخص، نباید از نان های پخته شده توسط جوش شیرین استفاده کرد. چرا که برای هضم غذا مضر است.

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که کم خونی,پوکی استخوان,سوءهاضمه ,افسردگی و بی حالی از جمله عوارضی هستند که مصرف روزانه نان های حاوی جوش شیرین در انسان ایجاد می کند.

جوش شیرین با اتصال به آهن و کلسیم موجود در خون به تدریج این دو عنصر حیاتی را از بدن حذف کرده و خون سازی و استحکام استخوان ها را از بین می برد.

علاوه بر این,سبب می شود محیط دستگاه گوارش و معده قلیایی شده ودر نتیجه عمل هضم به خوبی انجام نگیرد.همچنین استفاده دراز مدت آن موجب رسوب کلسیم در کلیه و در نهایت نارسایی تدریجی کلیه می شود.

بنا براین,باید جوش شیرین به طور کامل از فرایند تهیه نان حذف و خمیر با جایگزین مناسب (خمیر مایه)تهیه شود.

هرچند جایگزینی خمیرمایه به جای جوش شیرین در نان در ابتدا با مقاومت نانوایان مواجه شد ولی بررسی نان های نمونه برداری شده در کشور ایران حاکی از جایگزینی خمیرمایه بجای جوش‌شیرین  در روند پخت نان است.

جالب است که مصرف جوش شيرين بر كيفيت نان نیز تاثیر سوء دارد . مصرف توام جوش شيرين و مايه خمير كه بعضي نانواها به آن اقدام مي نمايند عملا” اتلاف هزينه و تحديد فرآيند تخمير مي باشد.

همچنین كربنات سديم باقي مانده در نان سبب تيرگي رنگ مغز نان شده و نان بوي نامطبوعي به خود مي گيرد. ضمن اینکه كربنات سديم باقي مانده در نان در موقع مصرف مزه نامطبوعي مي دهد كه به نام نيش سودا شناخته مي شود.

متاسفانه مصرف بي كربنات سديم از آن رو كه سبب رسيدن سريع و كاذب خمير و توليد خمير نارس در نهايت موجب سريع بيات شدن نان و منجر به دور ريز هر چه بيشتر نان مي گردد.

همه می دانیم که نان هاي حاصله از جوش شيرين فاقد طعم و مزه طبيعي نان هستند.

ضمن اینکه نانهای تولید شده با جوش شيرين بر سلامت مصرف كنندگان نیز اثرات سوء دارد .

نانهای دارای جوش شیرین بر دستگاه گوارشي تاثیر نامطلوب دارد . PH معده در حدود ۴-۳ و اين عدد بيانگر غلظت اسيد كلريدريك مترشحه توسط سلول هاي جدار معده مي باشد و ماده قليايي جوش شيرين اين تعادل را بر هم مي زند.

مصرف مداوم جوش شیرین موجب اختلال در جذب فلزات دو ظرفيتي می شود که نمونه آن كلسيم و فسفر ست که ااز عناصر ضروري به شمار مي آيند و در قسمت ابتدايي روده ها جذب شده و اين جذب در PH بين ۷-۲ صورت مي گيرد و جوش شيرين باعث قليايي شدن اين محيط و كم جذب شدن اين عناصر مي شوند و كمبود ذخائر اين دو عنصر باعث نرمي و پوكي استخوان ها و افزايش فساد دندان ها مي شوند.

جذب آهن در معده و قسمت نخستين روده صورت مي گيرد و بستگي به عواملي از قبيل غلظت آهن، حالت اسيدي شيره معده، ويتامين B12، و … دراد. افزايش PH دستگاه گوارش مانع از احياء آهن سه ظرفيتي و تشكيل آهن دو ظرفيتي مي گردد و اين اختلال به بروز زمان موجب كاهش مقدار هموگلوبين و كم خوني و كاهش مقدار آهن سرم خون مي شود.

همچنین جوش شيرين با ايجاد تغييراتي در دستگاه گوارش سبب افزايش جذب فلزات سنگين نظير كادميوم، سرب و جيوه شده كه باعث كم خوني ناشي از مسموميت، تنگي نفس و عوارض كليوي مي شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *