افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پاکسازی عروق با این ۱۰ مواد خوراکی

پاکسازی عروق با این 10 مواد خوراکی

  • سبزیجات حاوی ترکیباتی به نام استرول های گیاهی هستند که همانند فیبرهای محلول کلسترول مضر LDL را از بدن دفع می کنند. روزانه ۳ تا ۵ وعده از سبزیجات رنگارنگی مانند سیب زمینی شیرین، بروکلی و هویج استفاده نمایید.

 

رژیم غذایی به طور مستقیم بر سلامت سیستم گردش خون تاثیر دارد. در طول زمان، یک رژیم غذایی سرشار از چربی و موادغذایی فرآوری شده باعث افزایش سطوح کلسترول می شود. کلسترول LDL بالا یا کلسترول نوع بد یکی از علل آترواسکلروز است. آترواسکلروز باعث افزایش خطر پیشرفت بیماری قلبی و سکته می شود. همچنین رژیم غذایی سلامت قلب می تواند به پاکسازی عروق از پلاک ها، بهبود جریان خون و حفظ عملکرد درست سیستم گردش خون کمک کند.

غلات کامل

انجمن قلب امریکا مصرف حداقل ۶ وعده از غلات کامل را در طول روز توصیه می کند. جودوسر، سبوس جو، جو و برنج جزو غلات کامل حاوی فیبر محلول می باشند که با اتصال به کلسترولLDL اضافی در سیستم گوارشی باعث خروج آنها از بدن می شوند. غلات کامل همچنین حاوی منیزیم بوده که با انبساط عروق خونی در کمک به حفظ سلامت فشارخون موثر است.

میوه ها

برخی از میوه ها حاوی فیبر محلول می باشند که به پاکسازی عروق کمک می کنند. روزانه ۴ تا ۵ وعده از میوه هایی مانند سیب، گلابی، موز، آلو سیاه یا پرتغال به دلیل خواص آنها در کاهش کلسترول LDL استفاده نمایید. این میوه ها با فراهم کردن پتاسیم برای بدن، تاثیرات سدیم غذایی بر روی فشارخون را کاهش می دهند.

سبزیجات

سبزیجات حاوی ترکیباتی به نام استرول های گیاهی هستند که همانند فیبرهای محلول کلسترول مضر LDL را از بدن دفع می کنند. روزانه ۳ تا ۵ وعده از سبزیجات رنگارنگی مانند سیب زمینی شیرین، بروکلی و هویج استفاده نمایید. سبزیجات پتاسیم دارند که این ماده معدنی می تواند با توانایی نمک در بالا بردن فشارخون مقابله کند. سبزیجات سبز تیره از جمله اسفناج و کلم کیل نیز با دارا بودن منیزیم باعث تنظیم فشار خون می شوند.

بقولات

بقولات نیز حاوی فیبر محلول می باشند. بنابراین هر هفته ۳ تا ۴ وعده از بقولات استفاده کنید. اضافه کردن بقولاتی از جمله عدس، لوبیا قرمز، لوبیا لیما، نخودها و لوبیا سویا به رژیم غذایی به دفع کلسترول از بدن کمک می کند.

ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که می تواند به کاهش التهاب در عروق کمک کند. التهاب یکی از عوامل تشکیل پلاک در عروق است. همچنین هر هفته دو وعده از ماهی هایی مانند سالمون، هالیبوت، خال مخالی، تن آلباکور یا قزل آلا استفاده کنید.

گوشت بدون چربی

بدن روزانه به ۸۵ تا ۱۷۰ گرم پروتئین نیاز دارد. پختن یا کبابی کردن گوشت های بدون چربی از جمله مرغ برای اجتناب از چربی های اشباع شده ی ناسالم در غذا توصیه می شود. همچنین مصرف گوشت قرمز را محدود کنید، زیرا حاوی میزان بالایی چربی اشباع شده بوده و با تشکیل پلاک در ارتباط است.

فرآورده های لبنی کم چرب و بدون چربی

از فرآورده های لبنی کم چرب و بدون چربی به جای لبنیات پرچرب استفاده کنید. فرآورده های لبنی حاوی کلسیم بوده که این ماده معدنی در تنظیم فشارخون و حفظ عملکرد درست ماهیچه ای موثر است. همچنین مصرف روزانه ۲ تا ۳ وعده از شیر خامه گرفته شده، ماست و پنیر بدون چربی یا کم چرب توصیه می شود.

مغزهای آجیل

انجمن قلب امریکا مصرف ۳ تا ۴ وعده از بقولات، دانه ها و مغزهایی مانند بادام، گردو و فندق را در هفته توصیه می کند. مغزهای آجیل حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ بوده که در حفظ سلامت عروق موثر است. منیزیم موجود در مغزهای آجیل نیز به جلوگیری از تشکیل پلاک و حفظ ثبات فشار خون کمک می کند.

روغن ها

روغن های سلامت قلب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می کنند. روغن های سالم شامل روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ و روغن کانولا می شود. روغن زیتون با افزایش سطوح کلسترول خوب یا HDL به کاهش تشکیل پلاک در عروق کمک می کند. بنابراین در زمان پخت و پز به جای کره از این نوع روغن های سالم استفاده کنید.

نوشیدنی ها

آب بهترین نوشیدنی است، همچنین از مصرف آب میوه ها و نوشیدنی های فرآوری شده محتوی قند اجتناب کنید. چای سیاه نیز حاوی فلاونوئیدها بوده که این فیتوکمیکال ها از عروق محافظت می کنند.

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *