افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پاسخ به سوالاتی درباره روزه و روزه داری در ماه رمضان

4636523_307

  • معمولا مراجع در این زمینه نظرات متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها معتقدند استفاده از اسپری آسم در طول روزه داری با خوردن و آشامیدن برابر نیست و استفاده از آن ازاد است. در این شرایط افراد مبتلا به آسم می‌توانند روزه بگیرند و از اسپری‌های خود استفاده کنند.

 

آیا فردی که دیابت دارد می‌تواند روزه بگیرد؟

افرادی که دیابت آن‌ها توسط رژیم غذایی یا مصرف دارو تحت کنترل است، می‌توانند روزه بگیرند. با اینحال، پزشک متخصص باید در مورد این گزینه تصمیم بگیرد. افرادی که برای کنترل دیابت خود از انسولین استفاده می‌کنند، نباید روزه بگیرند.

من زمانی که چیزی نمی‌خورم سردرد میگرنی شدیدی می‌گیرم و با روزه گرفتن این سردرد بدتر می‌شود. با این شرایط می‌توانم روزه بگیرم؟

افرادی که میگرن‌های غیر قابل کنترل دارند نباید روزه بگیرند. با اینحال؛ مدیریت سردردهای میگرنی با دارو و سبک زندگی خاص قابل انجام است. برای این منظور با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

افرادی که دارای فشار خون بالا یا پایین هستند می‌توانند روزه بگیرند؟

افرادی که می‌توانند فشار خون بالا را کنترل کنند ، ممکن است قادر به گرفتن روزه باشند. ممکن است نیاز داشته باشند زمان مصرف دارو را تغییر دهند. افرادی که دارای فشار خون پایین هستند و از سلامت جسمی برخوردارند می‌توانند روزه بگیرند البته باید با یک پزشک متخصص مشورت کنند. همچنین این افراد باید مایعات و نمک کافی مصرف کنند.

آیا روزه داری برای زنان باردار مضر است؟

شواهد پزشکی نشان می‌دهد که روزه داری در طول دوران بارداری ایده خوبی نیست. اگر زن باردار احساس سلامت و قدرت دارد ، می‌تواند اینکار را انجام دهد. اگر احساس می‌کند با روزه گرفتن، آسیبی به خود یا جنینش وارد می‌شود نباید روزه بگیرد. در مورد سایر مسائل باید با یک عالم دینی مشورت شود.

ایا ماه مبارک رمضان زمان خوبی برای ترک سیگار است؟

بله، سیگار کشیدن عادت بدی است که می‌تواند به سلامت شما اسیب بزند. ماه رمضان بهترین فرصت برای ترک سیگار است. شما می‌توانید برای انجام اینکار با یک مشاور مشورت کنید.

کودکان از چه سنی می‌توانند روزه بگیرند؟

کودکان زمانی که به سن بلوغ رسیدند باید روزه بگیرند. روزه در این سن برای آن‌ها خطرناک و مضر نیست. روزه گرفتن قبل از این سن به شرایط فرد و قدرت بدنی او بستگی دارد. روزه گرفتن برای کودکان زیر هفت یا هشت سال ایده خوبی نیست و معمولا توصیه نمی‌شود. بهتر است اجازه دهید کودکان در سنین کم تنها چند ساعت روزه بگیرند تا با شرایط آن آشنا شوند.

آیا در طول روزه داری می‌توان از اسپری آسم استفاده کرد؟

معمولا مراجع در این زمینه نظرات متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها معتقدند استفاده از اسپری آسم در طول روزه داری با خوردن و آشامیدن برابر نیست و استفاده از آن ازاد است. در این شرایط افراد مبتلا به آسم می‌توانند روزه بگیرند و از اسپری‌های خود استفاده کنند. با اینحال برخی از مراجع معتقدند این آسپری‌ها می‌توانند مقداری داروی مایع وارد بدن کنند و همین امر موجب باطل شدن روزه می‌شود. بنابراین بهتر است به رساله مرجع تقلید خود رجوع کنید.

آیا در طول روزه داری می‌توان شنا کرد؟

بله این امکان وجود دارد اما نباید از آب استخر بنوشید. حمام و دوش گرفتن نیز تاثیری بر روی روزه ندارد. با اینحال باید مواظب باشید که در طول حمام یا آب تنی، آب نخورید.

فردی که در بیمارستان در حال دریافت خون است می‌تواند روزه بگیرد؟

نه خیر، اگر فردی در حال دریافت خون است بهتر است روزه نگیرد. این افراد در روزهایی می‌توانند روزه بگیرند که عمل انتقال خون انجام نمی‌شود.

من باید به طور منظم داروهایی را مصرف کنم. آیا باز هم روزه بر من واجب است؟

اگر دارو باید در طول روزه داری مصرف شود، نباید روزه بگیرید. اما اگر امکان تغییر زمان مصرف داروها وجود دارد می‌توانید با نظر پزشک اینکار را انجام دهید.

آیا زنان شیرده می‌توانند روزه بگیرند؟

نه، قوانین اسلامی می‌گوید زنان شیرده می‌توانند روزه نگیرند. اما بعد از اتمام این دوران باید روزه‌های از دست رفته را بگیرند.

آیا فرد روزه دار می‌تواند در طول روزه داری قرص مصرف کند یا آمپول تزریق کند؟

مصرف قرص روزه را باطل می‌کند. با اینحال تزریق آمپول،مصرف قطره گوش یا چشم روزه را باطل نمی‌کند. البته نظرات مختلفی در این باره وجود دارد. برای اطمینان بیشتر بهتر است به رساله مرجع تقلید خود مراجعه کنید.

اگر کمبود آب بدن بیشتر از حد مجاز شود، می‌توان روزه را باطل کرد؟

بله،در برخی از موارد مصرف ناکافی از آب و مایعات می‌تواند منجر به کمبود آب در بدن شود. اگر شرایط با روزه بدتر شد باید آن را بشکنید. اسلام به هیچ عنوان آسیب به بدن را قبول نمی‌کند.

آیا بیماران دیالیزی می‌توانند روزه بگیرند؟

افرادی که دیالیز صفاقی انجام می‌دهند نباید روزه بگیرند. همودیالیز تقریبا سه بار درهفته انجام می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شدید در نمک و سطح مایعات بدن گردد. چنین بیمارانی نباید روزه بگیرند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *