افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ویتامین B12 و عوارض کمبود آن

  • ویتامین B12 غذاهای دریافتی را تبدیل به انرژی برای بدن می کند. همچنین اکسیژن را به سراتاسر بدن منتقل می کند. در صورت نبودن این ویتامین در بدن روند سوخت و ساز و انتقال اکسیژن به مشکل بر می خورد و بدن شما احساس کسالت و کرختگی و خستگی بدون دلیل می کند.

 

بدن انسان برای ساختن DNA، سلول های قرمز خون و اعصاب نیاز به ویتامین B12 دارد. با وجود بی نظیر بودن بدن انسان متاسفانه بدن نمی تواند این ویتامین پر ارزش را خودش تولید کند و تامین آن متکی به غذاها و منابعی است که می خوریم تا ۲٫۴ میکروگرم نیاز روزانه را تامین کند. برخی افراد بدون توجه به این که چقدر در روز از منابع ویتامین B12 استفاده می کنند بدن شان قادر به جذب آن نمی باشد. گیاهخواران و افرادی که گوشت و لبنیات به مقدار کافی مصرف نمی کنند و همچنین افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که الکل مصرف می کنند و بیماران مبتلا بهسلیاک در معرض خطر کمبود ویتامین B122 قرار دارند.

ویتامین B12 و کاهش وزن

اما خبر خوب این است که این کمبود در صورت تشخیص به راحتی قابل جبران است. پس بیایید با هم نگاهی به علائم کمبود ویتامین B12 در بدن بیاندازیم تا در صورت وجود این علائم زودتر اقدام به جبران این ماده حیاتی برای بدن بکنیم.

۱ – احساس خستگی

ویتامین B12 غذاهای دریافتی را تبدیل به انرژی برای بدن می کند. همچنین اکسیژن را به سراتاسر بدن منتقل می کند. در صورت نبودن این ویتامین در بدن روند سوخت و ساز و انتقال اکسیژن به مشکل بر می خورد و بدن شما احساس کسالت و کرختگی و خستگی بدون دلیل می کند.

۲ – احساس سوزن سوزن شدن

وجود ویتامین B12 برای عملکرد اعصاب بدن بسیار ضروری است. کمبود ویتامین B12 در بدن منجر به بیماری نوروپاتی محیطی می گردد. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند.

۳ – فشار خون پایین

در صورت عدم وجود ویتامین B12 کافی، بدن شما نمی تواند سلول های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. این بعنی شما در معرض خطر داشتن فشار خون پایین هستید، که نتیجه آن احساس سرگیجه، غش، عدم تمرکز، تاری دید، افسردگی، خستگی و پوست رنگ پریده است.

۴ – کم کاری تیروئید

تیروئید مسئول تنظیم رشد و هورمون های بدن است. تیروئید برای حفظ عملکرد صحیح خود در بدن نیاز به چندین ماده دارد که یکی از آن ها ویتامین B12 است.
در صورت عدم وجود B12 کافی در بدن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند، و در نتیجه کم کاری تیروئید به وجود می آید.
آثار هیپوتیروئیدی عبارتند از: افزایش وزن، ضربان قلب پایین، ریزش مو، اختلال در حافظه و آسیب های پوستی.

۵ – ناباروری و سقط جنین

در سال ۲۰۰۱، یک مطالعه در مجله پزشکی باروری منتشر شد که نشان می دهد کمبود ویتامین B12 با ناباروری و همچنین سقط های جنین مکرر در ارتباط است.
محققان می گویند که کمبود ویتامین B12 باعث تغییراتی در تخمک گذاری زنان می شود. همچنین بالا رفتن سطح هموسیستئین، یک علت عمده از دست دادن جنیناست.

تشخیص و درمان کمبود ویتامین B12

در صورتی که علائم بالا را دارید با یک آزمایش خون ساده می توانید متوجه کمبود این ویتامین در بدن شوید. راه جبران ساده است.

می توانید غذاهای حاوی این ویتامین را مصرف کنید. مانند: ماهی، شیر، پنیر، جگر،قلوه،گوشت گوساله، بوقلمون، جوجه، گوشت گاو

همچنین مصرف مکمل های ویتامین B12 نیز راه حلی مناسب است.

در ضمن هیچ محدودیتی برای مصرف ویتامین B12 وجود ندارد و پزشکان معتقدند تنها مشکلی که ممکن است در صورت مصرف زیاد این ویتامین ایجاد شود به وجود آمدن آکنه است.

 

منبع : نت نوشت

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *