افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ویتامین B۱۲ از منابع طبیعی تا کمبود آن

ویتامین B۱۲ از منابع طبیعی تا کمبود آن

  • ویتامین B۱۲ یا کوبالامین یک ماده ی غذایی است که برای سلامتی نیاز است. این یکی از ۸ ویتامین B  است که به بدن کمک می کند مواد غذایی شما را به گلوکز قابل جذب تبدیل کند.

 

برخی از افراد ادعا می کنند ویتامین B۱۲، انرژی، تمرکز و حافظه ی آن ها را افزایش می دهد. یکی از پزشکان می گوید: ویتامین B۱۲ می تواند همه ی این موارد را برای افرادی که دچار کمبود ویتامین هستند ایجاد کند. با این حال شواهد بالینی نشان نمی دهد که این ویتامین می تواند در افراد مبتلا، موارد گفته شده را به صورت بیش از حد افزایش دهد.


ویتامین B۱۲ چیست؟

ویتامین B۱۲ یا کوبالامین یک ماده ی غذایی است که برای سلامتی نیاز است. این یکی از ۸ ویتامین B  است که به بدن کمک می کند مواد غذایی شما را به گلوکز قابل جذب تبدیل کند.

ویتامین B۱۲ برای ۸ مورد زیر نیاز است:

تولید عناصر DNA، تولید سلول های قرمز خون، بازسازی مغز استخوان و دیواره ی دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی، سلامت سیستم عصبی شامل نخاع، پیشگیری از کم خونی مگالوبلاستیک.

مقدار نیاز مصرف روزانه ویتامین B۱۲ :

۶ ماهگی ۴ درصد میکروگرم، ۱ تا ۷ ماه ۵ درصد میکروگرم، ۱ تا ۳ سال ۹ درصد میکروگرم، ۴ تا ۸ سال یک و دو دهم میکروگرم، ۹ تا ۱۳ سال یک و هشت دهم میکروگرم، ۱۴ تا ۱۸ سال دو و چهار دهم میکروگرم، ۱۹ سال به بالا دو و چهار دهم میکروگرم، نوجوانان و زنان باردار دو و شش میکروگرم، نوجوانان و زنان شیرده دو و هشت دهم میکروگرم.

منبع طبیعی ویتامین B۱۲ :

گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی.

کمبود ویتامین B۱۲ چیست؟

برخی افراد در خطر ابتلا به کمبود ویتامین B۱۲ هستند، به خصوص کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک، مبتلا به بیماری کرون، مبتلا به HIV، به آنتی اکسیدان ها، داروهای ضد تشنج، داروهای شیمی درمانی، گیاه خواران که گوشت و لبنیات دریافت نمی کنند، یک اختلال عملکرد ایمنی بدنی ، دارای سابقه ی بیماری روده مانند ورم معده یا بیماری کرون دارند.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین B۱۲ عبارتند از:

لرزش، ضعف عضلانی، اسپاسم عضلانی، خستگی، بی اختیاری، فشار خون پایین، اختلالات خلقی، جدی ترین وضعیت مرتبط با کمبود ویتامین B۱۲ کم خونی مگالوبلاستیک است.

این یک اختلال مزمن خون است که در آن مغز استخوان بیش از حد سلول های خونی نابالغ تولید می کند در نتیجه بدن به اندازه ی کافی سلول های سالم قرمز خون برای حمل اکسیژن در سراسر بدن تولید نمی کند. با افزایش سن دستگاه گوارش شما به اندازه کافی اسید تولید نمی کند و این توانایی بدن شما را برای جذب ویتامین B۱۲ کاهش می دهد. شواهد نشان می دهد ویتامین B۱۲ دارای مزایای بسیاری براساس سن افراد برای آنها دارد. این می تواند کاهش خطر ابتلا به حمله ی قلبی و سکته ی مغزی، بهره مندی از حافظه خود، بهبود تعادل، حفاظت در برابر بیماری آلزایمر را داشته باشد.

تشخیص کمبود ویتامین B۱۲:

شما باید از ویتامین B۱۲ رژیم غذایی خود آگاه باشید. ویتامین B۱۲ در گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی وجود دارد. یک آزمایش خون ساده می تواند سطح B۱۲ بدن شما را تعیین کند. اگر سطح این ویتامین در شما پایین باشد پزشک شما برایتان مکمل تجویز می کند. مکمل به شکل قرص در دسترس است که در زیر زبان حل می شود و در برخی موارد پزشک شما با استفاده از تزریق سطح ویتامین B۱۲ را در شما افزایش می دهد.

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *