افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ویتامین A از فواید تا عوارض کمبود آن بر کودکان

vitamin-a-rich-food

  • اثبات شده است که کمبود تمامی مواد معدنی یا ویتامین ها هرکدام می تواند برای سلامتی کودک شما بسیار مضر باشد و ممکن است در بالا بردن خطر ابتلا به بعضی از بیماری ها دخیل باشد.

 

ویتامین A ، ویتامینی است که با عنوان رتینول نیز شناخته شده است و یکی ازمهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن کودک شما برای عملکرد صحیح اندام های مختلف و تقویت سیستم های بدن می باشد. پس، شما به عنوان یک پدر و مادر چگونه باید مطمئن شوید که کودکتان به اندازه کافی از ویتامین A مهم را در بدن خود ذخیره کرده است؟ چگونه می توانیم از کمبود ویتامین A در بدن کودکان خودمان جلوگیری نماییم؟
خواندن این مقاله برای پیدا کردن پاسخ به این سوال و بسیاری از مسائل دیگر در مورد تاثیر ویتامین A برای کودکان، بسیار مهم و ضروری است.

چرا بدن به ویتامین A نیاز دارد؟

وجود ویتامین A در بدن کودکان خردسال به خصوص بدن نوزادان، بسیار مهم است. در سال های اخیر بر اساس تحقیقات دانشمندان مشخص شده است که وجود ویتامین A در بدن کودک شما نقش مهمی در رشد و تقویت بدن او بازی می کند.

فواید ویتامین A برای کودکان :

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان.
۲. تقویت قوه بینایی کودک شما.
۳. حفظ سلامتی پوست در کودکان.
۴. تقویت سلامت بافت ها، اندام ها و سلول های مختلف بدن کودکان.
۵. نگه داری و مراقبت از چشم ها، ریه ها و دستگاه ادراری در بدن کودک شما.
در واقع، با توجه به بررسی مقالات منتشر شده توسط دانشمندان اثبات شده است که وجود مقادیر کافی از ویتامین A در بدن، می تواند به کاهش مرگ و میر در کودکان بین ۶-۹ ماهگی منجر شود.

بهترین منابع ویتامین A برای کودکان :

ویتامین A به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی موجود است، مصرف این غذاها اگر چه تمام ویتامین A مورد نیاز بدن کودک شما را فراهم نخواهد کرد، اما درصد مناسبی از ویتامین A مورد نیاز بدن او را می تواند از این طریق تامین کرد.

• فراورده های حیوانی غنی از ویتامین A برای کودکان :

این فرآورده ها منابع بسیار خوبی از ویتامین A هستند. کبد یا جگر حیوانات، زرده تخم مرغ، شیر و فراورده های لبنی غنی شده برخی از نمونه-های خوبی از منابع حیوانی ویتامین A می باشند، شما با اضافه کردن این فراورده ها به رژیم غذایی فرزند خود، می توانید مقدار بسیار بالایی از این ویتامین را برای او تامین کنید.

• منابع گیاهی سرشار از ویتامین A برای کودکان :

ویتامین A در حال حاضر به عنوان کاروتنوئیدها در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله انبه، اسفناج، فلفل، خربزه، سیب زمینی، کلم بروکلی، کلم و غیره موجود است.
با قرار دادن این مواد غذایی در رژیم غذایی کودک خود می توانید اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی ویتامین A دریافت کرده و احتمالا بسیاری از مواد معدنی مهم و ویتامین های دیگر مورد نیاز بدن خود را از این راه به دست آورده است. اگر شما هنوز هم کودک خود را باشیر مادر تغذیه می کنید، ممکن است نیاز به اضافه کردن بعضی از ویتامین ها و مواد مغذی به صورت مکمل های غذایی به وعده های غذایی او باشید، که حاوی مقدار کافی از ویتامین A هستند و از این طریق کمبودهای بدن او را جبران نمایید.

کمبود ویتامین A در کودکان:

اثبات شده است که کمبود تمامی مواد معدنی یا ویتامین ها هرکدام می تواند برای سلامتی کودک شما بسیار مضر باشد و ممکن است در بالا بردن خطر ابتلا به بعضی از بیماری ها دخیل باشد.

عوارض کمبود ویتامین A در کودکان :

۱. خشک شدن ملتحمه چشم کودکان
۲. وجود نقاط سیاه در چشم کودک
۳. شب کوری در بچه ها
۴. خشک شدن قرنیه چشم کودک
۱. ۵.کوری دائمی (در موارد شدید) در کودکان
۵. کاهش رشد فیزیکی کودک
۶. همچنین، باعث افزایش ابتلا به انواع عفونت ها در کودکان می شود.
جدای از این ها، کمبود ویتامین A در بدن کودکان نیز می تواند آن ها را در معرض خطر مرگ قرار دهد.

راه های شناسایی کمبود ویتامین A در بدن کودکان

یک کودک دچار کمبود ویتامین A معمولا علائم زیر را در بدن خود نشان می دهد:
۱. خارش، سوزش و التهاب چشم.
۲. خشکی و پوسته پوسته شدن قسمت فوقانی پوست.
۳. اسهال و استفراغ.
۴. عفونت های باکتریایی و درد در ستگاه تنفسی کودک.
۵. افزایش حساسیت به عفونت ها.
۶. اختلال در سیستم ایمنی بدن کودک.
۷. ایجاد لکه های کف آلود در قسمت ملتحمه چشم.
۸. کند شدن رشد استخوان ها و دندان ها.

 

آنچه که باید درباره مصرف بیش از حد ویتامین A در کودکان بدانیم 

در حالی که ویتامین A نقش مهمی در عملکردهای اعضای مختلف بدن ایفا می کند، مصرف بیش از حد از آن به همان اندازه می تواند برای بدن خطرناک باشد. مصرف مقدار بسیار زیادی از ویتامین ها در بدن، اغلب به صورت ناراحتی های حاصله از اثر ازدیاد ویتامین مصرفی در بدن نمایان می شود. تحقیقات دانشمندان اثبات کرده است که استفاده ی بیش از حد از ویتامین A، ممکن است به طور بالقوه تهدید بزرگی برای زندگی کودکان باشد.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین A در کودکان

۱. مسمومیت حاد در بدن کودکان
۲. درد استخوان های کودک
۳. تغییرات و کاهش کارکرد بصری کودک
۴. تغییرات در پوست بدن بچه ها
۵. آسیب های جدی کبدی کودکان
۶. افزایش فشار به مغز در بدن کودکان
مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است اغلب علائمی مانند خشکی پوست، سرگیجه، سردرد، خستگی، تهوع، اسهال، استفراغ، از دست دادن اشتها و غیره را نیز در کودک شما باعث شود. از این رو لازم است برای دریافت میزان و دوز مصرفی مناسب این ویتامین نظر دکتر خود را قبل از مصرف هر نوع از انواع مکمل های ویتامین A برای کودکان و حتی خودتان جویا شوید.

اگر می خواهید از اهمیت ویتامین D برای کودک خود آگاه شوید ۹ دلیل برای توجه به ویتامین D دریافتی کودک را دنبال کنید.

 

منبع : مامانم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *