افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

وظیفه کبد در بدن

وظیفه کبد در بدن

43324324

 

یکی از اعضای خون رسان و تصویه کننده در بدن کبد می باشد که مراقبت از آن و پیشگیری از بیماری کبدی خیلی مهم است در این وظیفه کبد در بدن چیست را بیان می کنیم .

کبد، یکی از بزرگ‌ترین اندام‌های توپُر بدن محسوب شده و از طرفی بزرگ‌ترین غده در بدن انسان است. کبد در قالب سیستم هاضمه، کارهای زیادی از جمله سم‌زدایی، سنتز پروتئین، و تولید مواد لازم برای هاضمه را انجام می‌دهد. بر خلاف بسیاری از اندام‌ها، کبد دو منبع خونی دارد. اولی سیاهرگ باب کبدی است که خون سرشار از مواد مغذی را از دستگاه گوارش به کبد می‌آورد و دومی سرخرگ کبدی است که خون سرشار از اکسیژن را از کبد به قلب می‌رساند. برخی از فعالیت‌های مهم کبد به شرح زیر است:
-تولید صفرا: در واقع صفرا به روده‌ی کوچک کمک می‌کند تا چربی‌ها، کلسترول و برخی ویتامین‌ها را تجزیه کرده و آنها را جذب کند. صفرا متشکل از نمک‌های صفراوی، کلسترول، بیلیروبین، الکترولیت‌ها و آب است.
-جذب و متابولیسم بیلیروبین: بیلیروبین از طریق تجزیه‌ی هموگلوبین درست می‌شود. آهنی که توسط هموگلوبین در بدن منتشر می‌شود در کبد یا مغز استخوان ذخیره شده و برای تولید سری بعدی گلبول‌های قرمز استفاده می‌شود.
-کمک به تولید عوامل لخته‌ساز خون (نقش انعقادگر): ویتامین K برای تولید انعقادگرهای خاص بسیار لازم و ضروری است و به منظور جذب ویتامین K، وجود صفرا در این میان اهمیت فراوانی دارد. صفرا در کبد ساخته می‌شود؛ اگر کبد نتواند صفرای کافی تولید کند، عوامل لخته‌ساز تولید نمی‌شوند.
-سوخت و ساز چربی: صفرا باعث تجزیه‌ی چربی شده و هضم آنها را ساده‌تر می‌کند.
-سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها: کربوهیدرات‌ها در کبد ذخیره شده و در آنجا به گلوکز تبدیل شده و بعد به داخل جریان خون پمپاژ می‌شود تا بتوانند سطح نرمال گلوکز خون را حفظ کنند. آنها به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شوند و هر زمان که آزادسازی شدید انرژی مورد نیاز باید منتشر می‌شوند.
-کمک به سوخت و ساز پروتئین: صفرا باعث تجزیه‌ی پروتئین شده و از طرفی هضم آنها را ساده‌تر می‌کند.

 

پزشکین  : وظیفه کبد در بدن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *