افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

واکنش های داخل بدن پس از مصرف زیاد نمک

واکنش های داخل بدن پس از مصرف زیاد نمک

449108_363

محققان بیان کرده اند که دو ماده خوراکی سفید برای بدن مانند سم می مانند که یکی از آنان نمک می باشد در این مطلب بیان می کنیم واکنش های داخل بدن پس از مصرف زیاد نمک .

نمک علاوه بر این که در طعم و مزه غذای شما تاثیر بسیاری دارد، یکی از عوامل اساسی در سلامتی بدن به حساب می آید. سدیم موجود در نمک کمک به تنظیم فشار و جریان خون و همچنین انتقال پیام های عصبی در میان عضلات و اعصاب بدن می نماید. کلرید موجود در این ماده نیز در هضم غذا بدن را یاری می کند. وجود مقادیر کافی از این ماده در رژیم غذایی انسان بسیار ضروری است. اما استفاده بیش از حد از نمک نیز برای سلامتی بسیار مضر است. بسیاری از افرادی که از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده و همچنین غذاهای رستورانی استفاده می کنند بدون اینکه خودشان بدانند مقادیر زیادی از نمک را دریافت می کنند. رستوران ها برای خوشمزه تر کردن غذا از نمک زیادی استفاده می کنند که به همین علت است که بسیاری بیش از حد مجاز از نمک استفاده می کنند.

زمانی که بدن شما سدیم زیادی را دریافت می کند، بدن شما آب زیادی را در خود نگه می دارد. نمک اضافی به معنی نگه داشتن آب بیشتری در بدن توسط کلیه هاست. وجود این آب در بدن تاثیرات نامطلوبی مانند ادم (edema) یعنی ورم دست ها و بازوها، مچ پا و ساق پا می شود. همچنین وجود مایعات در بدن به معنی افزایش جریان خون در رگ ها و شریان هاست. به مرور زمان این رگ ها سفت شده و نهایتا منجر به افزایش فشار خون و بیماری فشار خون در فرد می شود.

مقادیر زیاد نمک موجب بیماری فشار خون می شود.

افرادی که سدیم زیادی در رژیم غذایی شان مصرف می کنند، احساس تشنگی زیادی را نیز تجربه می کنند. به همین دلیل مجبور به نوشیدن آب زیادی هستند. این میزان زیاد از مایعات می تواند ادم و فشار خون را تشدید کند. علاوه بر این مساله مشکل دیگری که این افراد دارند تکرر دفع ادرار است. هر بار که فرد ادرار دفع می کند میزان زیادی از کلسیم بدن او همراه با ادرار دفع می شود. کلسیم ماده معدنی بسیار مهمی در استحکام استخوان ها و دندان های انسان است که کمبود این ماده می تواند منجر به پوکی استخوان شود. از طرفی اگر فرد آب ننوشد، بدن آب را از سلول های دیگری تامین می کند که این امر منجر به کم آبی و دهیدراته شدن بدن می شود.

نمک با دفع کلسیم بدن منجر به پوکی استخوان می شود.

مصرف نمک اثرات جانبی بسیار زیاد دیگری نیز دارد که البته علل آن هنوز کشف نشده است. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف نمک می تواند منجر به زخم و عفونت معده و حتی تسریع سرطان معده نیز شود. علت این امر ممکن است به دلیل مختل شدن پوشش داخلی معده باشد.

همچنین نمک می تواند اثرات منفی شناختی در انسان از جمله یادگیری و استدلال و … داشته باشد.

مصرف نمک موجب ایجاد زخم و عفونت و حتی سرطان معده می شود.

متاسفانه بسیاری از مردم زمانی که اثرات منفی نمک را با یکی از چندین بیماری مربوط به مصرف بیش از حد نمک تجربه می کنند رو به کاهش مصرف آن می آورند. در صورتی که اگر از ابتدای کودکی والدین ذائقه کودک را به غذاهای کم نمک عادت دهند، مشکلاتی نظیر فشارخون بالا را در بزرگسالی تجربه نخواهد کرد. در حال حاضر در ایران مصرف سرانه نمک بیش از حد توصیه شده آن در روز یعنی ۲۳۰۰ میلی گرم است.

پزشکین: واکنش های داخل بدن پس از مصرف زیاد نمک

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *