افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

واریکوسل را عمل کنیم؟

index

تعريف واريکوسل :
بدن دو نوع رگ دارد که به انها سرخ رک و سياهرک مى گويند که سياهرگ در حقيقت باعث برگشت خون از اندامها به قلب مى شود . هرگاه اين سياهرک ها گشاد شوند به انها واريس مى گويند و حال اگر اين وضعيت در سياهرگ بيضه اتفاق بيفتد به ان واريکوسل مى گويند شايع ترين علت نابارورى مردان واريکوسل است .

که بعلت نظرات مختلف و عدم اگاهى از علت و مکانيسم اختلال در اسپرم متاسفانه دچار سر درگمى شده است .حال چرا واريکوسل باعث نابارورى مى شود در کيسه بيضه عضلاتى است که به حرارت حساس است يعنى اگر هوا سرد شود عضلات جمع و بيضه را به بالا کشيده تا سرد نشود و به بدن نزديکتر وگرم شود .

حال اگر هوا گرم شود عضلات شل و بيضه به پائين کشيده مى شود تا گرم نشود بيضه ها به گرما و سرما حساس هستند و باعث گاهش حجم بيضه و گاهش حرکت اسپرم مى شود و با افزايش زمان اين مسئله باعث کوچک تر شدن بيضه مبتلا به واريکوسل مى شود حال چون بيضه چپ هميشه بزرگتر از راست است و معمولا واريکوسل چپ هميشه بزرگتر از راست است باعث کوچکتر شدن بيضه چپ بيشتر از راست مى شود و در زمان بيشتر کوچکى بيضه چپ به مرحله اى مى رسد که بيضه چپ کوچکتر يا مساوى راست مى شود .

يکى از نکات مهم در تشخيص واريکوسل است و از موارد ديگر معاينه پزشک ارولوژيست و سونوگرافى کالرداپلر که توسط يک راديولوژيست مجرب که بتواند در حالت خوابيده و ايستاده سرعت برگشت وريدى مهمترين ان براى تشخيص واريکوسل است و در اخر اسپرموگرام که در يک مرکز با تجربه و شناخته شده بايد انجام داد پس هر چه ديرتر انجام دهيد بدتر است چون زمانى که واريکوسل عمل مى شود بيضه ديگر بزرگ نمى شود بلکه کوچکتر نمى شود ولى باعث بهبود حرکت اسپرم مى شود.

حال اگر قبل از عمل اسپرم اختلال نداشته باشد بعد از عمل بهبود تقريبا صد در صد است ولى اگر اسپرم اختلال داشته باشد امکان بهبود ٧٠در صد است قبلا فکر مى کردند واريکوسل ١٥-١٠درصد دو طرفه است ولى با بررسى جديد واريکوسل تا ٨٥ درصد دو طرفه است بايد توجه داشت واريکوسل اکر دو طرفه باشد و يک طرف عمل شود هيج تاثيدر بهبود نابارورى ندارد و بايد دو طرفه عمل شود تا نتيجه بخش باشد

دکتر محمد جعفر کيانى ارولوژيست

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *