افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هنگام خواب عملکرد سیستم ایمنی چگونه است

862799_459-384

  • در یک مطالعه، به شرکت کنندگان اجازه داده شد که بین ۱۱ شب تا ۷ صبح بخوابند. در طول مطالعه دیگر، مردان برای ۲۴ ساعت بیدار نگه داشته شدند. نمونه خون هر داوطلب در فواصل مختلف (۹۰ دقیقه تا ۳ ساعت) در طول یک دوره ۲۴ ساعتی گرفته شد.

 

محققان دریافته اند برخی از زیرمجموعه های سلول های T در طول مدت خواب که ریسک عفونت پایین است، در جریان خون کاهش می یابند.

سلول های T نوعی از سلول های سفید خون هستند و اساس و مبنای سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می دهند. میزان بالای سلول های T در جریان خون وجود دارد و آماده حمله به ویروس ها و سایر پاتوژن های حمله کننده به بدن هستند.

حتی در طول مدت فاز استراحت عمیق، بدن قادر به آزادکردن سلول های T، هورمون های رشد و اپی نفرین به جریان خون است تا در صورت نیاز با پاتوژن ها مقابله کند. محققان برای تعیین نحوه تاثیر کمبود خواب بر سیستم ایمنی، مطالعه «خواب-بیدار» را اجرا کردند.

چهارده داوطلب جوان مرد با میانگین سنی ۲۵ سال در دو مطالعه ۲۴ ساعته (۸ شب تا ۸ شب) شرکت کردند. در یک مطالعه، به شرکت کنندگان اجازه داده شد که بین ۱۱ شب تا ۷ صبح بخوابند. در طول مطالعه دیگر، مردان برای ۲۴ ساعت بیدار نگه داشته شدند. نمونه خون هر داوطلب در فواصل مختلف (۹۰ دقیقه تا ۳ ساعت) در طول یک دوره ۲۴ ساعتی گرفته شد.

در بین گروه خواب، تمامی زیرمجوعه های سلول T در مدت ۳ ساعت اول خواب کاهش یافت. با این حال تعداد سلول های T در افرادی که اجازه خواب نداشتند بالا باقی ماند.

با اینکه تحقیق نشان می دهد سلول های T جریان خون را ترک کردند اما مشخص نیست که این سلول ها به کجا رفتند.

به گفته محققان، در برخی مطالعات قلبی عنوان شده که این سلول های T در طول خواب در گره های لنفاوی تجمع می کنند.

اُفت سریع سلول های T در طول خواب بدین معناست که حتی یک شب بدون خواب می تواند بر سیستم ایمنی تاثیر گذارد.

منبع : مشرق

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *