افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

همچنان عمل چربی کشی یا لیپوساکشن کشته می گیرد

  • طی چربی‌کشی یا لیپوساکشن به ‌وسیله یک دستگاه مکنده و یک لوله توخالی، بافت چربی از موضع‌های گوناگون بدن (مانند شکم) بیرون کشیده می‌شود.

 

اگرچه از چندسال گذشته رسانه‌ای شدن خبر مرگ چند زن طی عمل لیپوساکشن یا جراحی برای خروج چربی‌های اضافه ناحیه شکم باعث شد تا خیلی‌ها از انجام این نوع جراحی حذر کنند، اما متاسفانه مردم حافظه کوتاه مدتی دارند و از اتفاقات تلخ و اشتباهات جبران‌ناپذیر برای مدت زیادی درس نمی‌گیرند و همچنان شاهد بروز تلفاتی طی این نوع جراحی بویژه از سوی افراد غیر متخصص هستیم.

تا جایی که دکتر علی بیژنی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی با اشاره به این که برخی از پزشکان عمومی، جراحان عمومی، ارتوپد، بیهوشی و حتی افراد غیر پزشک به این حوزه وارد شده‌اند و عمل ساکشن انجام می‌دهند، این موضوع را جزو معضلات جامعه دانست و از مراجع قانونی خواست در این زمینه پیگیر باشند.

ما نیز به این بهانه پای صحبت‌های وی نشستیم تا درمورد باید‌ها و نبایدهای جراحی لیپوساکشن بیشتر بدانیم.

لیپوساکشن برای چه کسانی؟

طی چربی‌کشی یا لیپوساکشن به ‌وسیله یک دستگاه مکنده و یک لوله توخالی، بافت چربی از موضع‌های گوناگون بدن (مانند شکم) بیرون کشیده می‌شود.

لیپوساکشن در واقع کشیدن چربی‌های نامطلوب توسط دستگاه مکنده از طریق سوراخ‌های کوچک و بدون برش جراحی است.

در این روش چربی از محل‌های ناخواسته مثل شکم، ران، باسن، بغل پا، زانو، بازو، چانه، گونه و گردن برداشته می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، لیپوساکشن روی افراد سالم با سطح توقع منطقی و اهداف واقعگرایانه انجام می‌شود.

بیمار باید آمادگی داشته باشد پس از عمل، روش زندگی مناسب و سالم اتخاذ کند و نحوه تغذیه و تحرک خود را سلامت نگه دارد.

همچنین بیمار باید وزن مناسب داشته و پوست او توانایی جمع شدن پس از ساکشن را داشته باشد. نتیجه نهایی این عمل بسته به شلی پوست و عضلات ران و تعهد متقاضی نسبت به ماساژها و ورزش‌های بعد از عمل می‌تواند بین دو تا شش ماه قابل قضاوت باشد.

لیپوساکشن، میانبری برای لاغری نیست !

متاسفانه چنین تلقی می‌شود که عمل لیپوساکشن برای لاغری است که اصلا این طور نیست.به بیان دیگر، لیپوساکشن روش کاهش وزن برای افراد چاق محسوب نمی‌شود.

در حقیقت هر چه شاخص بدنی (BMI) از ۳۰ بالاتر برود و فرد چاق تر باشد، نفعی که از عمل می‌برد کمتر خواهد بود.

بیمار ایده‌آل برای انجام لیپوساکشن باید حداکثر ۲۰ درصد اضافه وزن نسبت به وزن ایده‌آل برای بدن خود داشته باشد.

بعلاوه باید توجه داشت تمام بیماران پس از اعمال جراحی زیبایی و بویژه لیپوساکشن باید نحوه زندگی مناسب و سالم اتخاذ کنند. عدم مراقبت لازم می‌تواند سبب از بین رفتن نتیجه عمل و نازیبایی و بدشکلی محل عمل شود.

آمبولی در لیپوساکشن؛ عارضه‌ای مرگبار، ولی نادر

آمبولی به دو دسته آمبولی لخته و آمبولی چربی قابل تقسیم است. احتمال بروز آمبولی لخته پس از لیپوساکشن برخلاف تصور بعضی از مردم، چندان زیاد نیست. روش‌های مناسب پیشگیری از لخته شدن خون توسط افرادی که آموزش و مهارت لازم را برای انجام لیپوساکشن دارند، انجام می‌پذیرد.

احتمال بروز لخته خونی در وریدهای اندام تحتانی براساس یک مطالعه بزرگ کمتر از یک در ۳۰۰۰ بیمار و احتمال بروز آمبولی آن کمتر از یک در ۳۷۰۰ ارزیابی شده است. یادآوری می‌کنم احتمال بروز همین مشکل در اعمال جراحی عمومی که به طور شایع صورت می‌پذیرند بین یک در هزار تا یک در ۱۳۰ برحسب عمل می‌تواند باشد.

پس احتمال بروز آمبولی در این عمل،کمتر از اعمال جراحی دیگر خواهد بود. آمبولی چربی به اندازه‌های کوچک در بیشتر موارد لیپوساکشن رخ می‌دهد که هیچ ارزش بالینی ندارد، اما بروز آمبولی چربی چشمگیر که منجر به سندرم آمبولی چربی می‌شود بسیار نادر است.

تابلوی خطر لیپوساکشن

هیچ عمل جراحی ای بدون عارضه نیست، اما برخی عارضه‌ها به علت نا آگاهی پزشک رخ می‌دهد.

خطرهای ناشی از عمل لیپوساکشن، مانند بیشتر اعمال جراحی زیبایی به وضعیت بیمار و نحوه انتخاب وی، روش اجرای تکنیک جراحی و به کار بردن پیشگیری‌های لازم، مراقبت‌های مناسب قبل، حین و پس از عمل و نیز مهارت و آموزش فرد اجرا‌کننده عمل بستگی خواهد داشت.

به طور کلی عوارض این عمل شایع نیست. مهم‌ترین عوارض این عمل شامل خونریزی، تجمع مایع در محل عمل (سروما)، عفونت، آسیب‌های پوستی، اختلالات آب و الکترولیت بدن، مسمومیت با داروها مثل بی‌حس‌کننده‌ها، لخته شدن خون در وریدها، آمبولی ریه، آمبولی چربی و آسیب به احشای شکمی و نیز بدشکلی و نازیبایی و تغییرات رنگ پوست می‌شوند. چنانچه جراح مراقبت‌های لازم را اعمال کند، احتمال بروز این عوارض بسیار ناچیز است.

چاق‌ها دور لیپوساکشن را خط بکشند!

انجام این عمل در افراد بسیار چاق، افراد با پوست شل، افراد دارای بیماری قلبی (یا سایر مشکلات داخلی که ممنوعیت مصرف داروهای منقبض‌کننده عروق دارند)، افراد دارای اختلالات روانپزشکی و توقعات غیر منطقی و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

همچنین در افراد دارای مشکلات ریوی، دیابت، سابقه لخته شدن خون در رگ‌ها و نیز کسانی که داروهای هورمونی مصرف می‌کنند نیز باید حجم لیپوساکشن را اندک نگه داشت.

کم عارضه‌ترین جراحی لاغری چیست؟

روش مناسب هر فرد برای لاغری براساس شرایط بدنی، وضعیت جسمی، نحوه گسترش بافت چربی، شرایط پوستی و سایر جنبه‌ها تعیین می‌شود. جراحان فوق تخصص پلاستیک با تمام روش‌های موثر آشنایی دارند و هر یک از این روش‌ها را در جای مناسب خود می‌توانند به کار ببرند به نحوی که بیمار بیشترین فایده را گرفته و کمترین احتمال عارضه را داشته باشد.

در تمام عمل‌های چاقی ممکن است دوباره اضافه وزن اتفاق بیفتد که آن هم دلایل خاص خودش را دارد. به عبارتی با جراحی نمی‌توان معجزه کرد و فرد باید پس از هر نوع عمل جراحی برای کاهش وزن، سبک زندگی خود را کاملا اصلاح کند و از الگوی تغذیه‌ای صحیح و ورزش مرتب غافل نشود .

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *