افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

همه چیز درباره یائسگی

1

 

  • بعد از یائسگی خطر ابتلا به مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، بیماری های قلبی وعروقی، بی اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی افزایش می یابد .

یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است که معمولاً در حدود سن ۴۸ تا ۵۵ سالگی شروع می شود. ابتدا عادت ماهیانه نامرتب شده و سپس بطور کامل قطع می گردد.

یائسگی (Menopause)) یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است که معمولاً در حدود سن ۴۵ تا ۵۵ ســـالگی آغاز می شود . در این زمان تخمدانها به میزان کمتری هورمونهای زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و سبب بروز علائم یائسگی می شوند. درابتدا عادت ماهیانه نامرتب شده و سپس به طور کامل قطع می شود.

یائسگی یک پروسه بیولوژیک طبیعی است ، نه یک بیماری پزشکی.اگر چه این همراه با تغییرات هورمونی،فیزیکی،و روانی در زندگی شما است.

یائسگی پایان جوانی و تمایلات جنسی شما نیست.چند نسل پیش، تعداد کمی از زنها بالاتر از یائسگی زندگی می کردند اما امروزه ، شما ممکن است بیش از نیمی از عمرتان را بعد از یائسگی بگذرانید.

زنانی که به مدت یک سال عادت ماهیانه نداشته باشند یائسه محسوب می شوند. یائسگی با یک سری تغییرات جسمی و روحی همراه است. برخی از علائمی که با یائسگی به وجود می آیند مانند گرگرفتگی، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی خوابی در ابتدای یائسگی شدت بیشتری داشته، ولی با گذشت زمان بهبود می یابد.

بعد از یائسگی خطر ابتلا به مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، بیماری های قلبی وعروقی، بی اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی افزایش می یابد .

یائسگی با یک سری تغییرات همراه است. برخی از علائم آن عبارتند از:

– گر گرفتگی
– تپش قلب

تغییراتی که بعد از یائسگی بوجود آمده و با گذشت زمان تا دوره سالمندی ادامه پیدا می کند مانند پوکی استخوان، بیماریهای قلبی و عروقی بی اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و تغییرات پستان می باشد.

یکی از مهمترین علل پوکی استخوان در زنان یائسگی می باشد. بنابراین زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

چندین توصیه مهم در دوران یائسگی

– همه روزه مواد غذایی حاوی کلسیم بخصوص لبنیات پاستوریزه کم چرب مصرف کنید.
– شیر مبنع خوبی از کلسیم است اما به یاد داشته باشید که اضافه کردن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو و قهوه به شیر ازجذب شدن کلسیم آن جلوگیری میکند.
– نوشابه های گازدار جلوی جذب کسیم غذا را می گیرد.
– شربت های کاهش دهنده اسید معده نمی گذارند کلسیم غذا جذب شود.
– استعمال دخانیات و مصرف الکل برای همه سنی ضرر دارد و مهمترین عوارض آن پوکی استخوان می باشد.
– پس از یائسگی خطر بیماریهای قلبی و عروقی مانند سکته مغزی و لخته شدن خون در رگها و سکته قلبی بیشتر می شود.

برای کم کردن این خطرات توصیه می شود:

– میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید
– مصرف چربی و نمک را کاهش دهید.
– بطور منظم ورزش کنید
– از استعمال دخانیات جلوگیری کنید
– پس از یائسگی افزایش مقاومت

سلولی نسبت به انسولین باعث فراموشی می شود. مصرف میوه و سبزیجات به علت فیبر فراوان میزان قند خون را کنترل می کند و مانع از بروز بیماری آلزایمر می شود. مردان چاق بیشتردر خطر ابتلا به کم هوشی هستند و این در مورد زنان چاق کمتر اتفاق می افتد.

نکته:

زنانی که تراکم استخوانی آنها نسبت به مردان پایین تر است بیشتر در معرض بیماری آلزایمر هستند زیرا در اثر کمبود ویتامین D و کلسیم این دو عامل مهم استخوان سازی میزان فسفر خون نیز کاهش می یابد و قدرت حافظه تحلیل می رود دو عنصر کلسیم و فسفر در بدن حالت توازن دارند یعنی کمبود یکی با کاهش دیگری همراه است.

• فندق را بهترین تقویت کننده مغز می دانند و برای نیروهای فکری و حافظه غذای بسیار خوبی است.

• سیب به علت داشتن فسفر در تقویت مغز و اعصاب نقش مهمی دارد.

• انجیر کلسیم و فسفر فراوانی دارد که در تقویت حافظه بسیار مؤثر است.

• زرد آلو را می توان بهترین تقویت کننده اعصاب نامید و توصیه می گردد.

• کسانی که اهل مطالعه هستند حتما از میوه استفاده کنند. میوه به دلیل داشتن ویتامینهای گروه B در درمان فراموشی مؤثر است.

• انار ذهن را تقویت می کند و املاح موجود در آن به سرعت جذب بدن می شود.

• شاتوت خستگی فکری را برطرف می کند و برای افراد سالخورده بسیار مفید است.
پیاز فسفر دارد و انجام کارهای فکری را آسان می کند. پیاز در درمان افسردگی نیز مفید است و موجب آرامش اعصاب می شود. گوگرد موجود در پیاز سلسله اعصاب را منظم کرده و آن را قوی می کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *