افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

همه چیز درباره پوکی استخوان

استخوان رایج ترین بیماری استخوانی است که می توان با داشتن رژیم غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی از ابتلا به آن اجتناب کرد.

عواملی که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند

از جمله مهم ترین عواملی که شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. · سن. زمانی که استخوان به حداکثر تراکم و استحکام خود رسید (عموماً اطراف سی سالگی)، به طور طبیعی توده استخوانی با افزایش سن رو به زوال می گذارد.
  2. · جنسیت. زنان بالای ۵۰ سال شانس ابتلای بالاتری دارند. در واقع، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زنان ۴ برابر مردان است. استخوان های سبک تر و نازک تر زنان و طول عمر بیشتر آنها بخشی از دلایل این بالاتر بودن ریسک ابتلاست.
  3. · نژاد. مطالعات نشان داده است زنان هند و اروپایی و آسیایی شانس ابتلای بیشتری دارند. به علاوه، خطر شکستگی در استخوان های ران در زنان هند و اروپایی و افریقایی-امریکایی دو برابر زنان دیگر است.
  4. · استخوان بندی و وزن بدن. زنان ریز اندام و لاغر شانس ابتلا به پوکی استخوان بالاتری دارند. یکی از دلایل این امر آن است که این زنان حجم استخوانی کمتری دارند. در مورد زنان نیز همینطور است، مردان ریزجثه نسبت به مردان درشت هیکل شانس ابتلا به پوکی استخوان بالاتری دارند.
  5. · سابقه خانوادگی. وراثت یکی از مهم ترین عوامل افزایش ریسک ابتلا به پوکی استخوان است. در صورتی که والدین و یا پدربزرگ و مادربزرگ شما به علائم پوکی استخوان مبتلا بوده­ اند، مثلاً شکستن استخوان در اثر یک زمین خوردگی جزئی، شانس ابتلای شما به پوکی استخوان بالاتر از دیگران خواهد بود.
  6. · سابقه شکستگی استخوان.
  7. · مصرف سیگار. مصرف سیگار شانس ابتلا به پوکی استخوان را فزایش می دهد.
  8. · مصرف الکل. مصرف زیاد مشروبات الکلی می تواند موجب نازک شدن استخوان ها و ابتلا به پوکی استخوان شود.
  9. · ابتلا به برخی بیماری های خاص. ابتلا به بیماری هایی هم چون رماتیسم ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
  10. · مصرف داروهای خاص. مصرف داروهای خاصی از جمله مرف طولانی مدت استروئیدهایی مثل پردنیسون می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان شود.

yt

جلوگیری از بروز پوکی استخوان

افراد در هر سنی که باشند می توانند از استخوان هایشان محافظت نمایند. داشتن فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم ریسک ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مهم ترین عامل در رژیم غذایی گنجاندن مقدار کافی کلسیم است. ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کند. باید مطمئن شوید که بدن شما روزانه مقدار کافی ویتامین دی و کلسیم را دریافت می کند. استفاده از مکمل های غذایی می تواند گزینه مناسبی باشد.

متأسفانه بسیاری از مردم گمان می کنند ابتلا به پوکی استخوان را باید به عنوان جزئی طبیعی از فرآیند سالخوردگی بپذیرند و با آن کنار بیایند. اما این تصور غلط است، در هر سنی می توان از ضعیف تر شدن استخوان ها جلوگیری کرد.

سنجش تراکم استخوان

تقریباً ۸۰ درصد از تراکم استخوان توسط زمینه وراثتی تعیین می شود و ۲۰ درصد آن به واسطه سبک زندگی. آزمایش سنجش تراکم استخوان نشان می دهد که تراکم استخوان شما چقدر است و آیا به پوکی استخوان مبتلا هستید یا خیر. این اقدام کمک می کند که پزشک تشخیص دهد چه مراحلی را باید طی کنید.

چه کسانی باید تست سنجش تراکم استخوان را انجام دهند؟

  1. · خانم های بالای ۶۵ سال
  2. · آقایان بالای ۷۰ سال
  3. · کسانی که پس از ۵۰ سالگی دچار شکستگی استخوان شده اند
  4. · زنانی که در حوالی سن یائسگی به سر می برند.
  5. · زنان یائسه ای که زیر ۶۵ ساله اند اما فاکتورهای خطر را دارند
  6. · مردان ۵۰ تا ۶۹ ساله ای که فاکتورهای خطر را دارند

هم چنین در صورت وجود هر یک از وضعیت های زیر نیز باید تست سنجش تراکم استخوان انجام شود:

  1. · عکس برداری از ستون فقرات نشان دهد که شکستگی وجود دارد
  2. · احساس درد در ناحیه کمر با احتمال شکستگی در ستون فقرات
  3. · کاهش قد به میزان ۱.۲ اینچ یا کمتر در عرض یک سال
  4. · کاهش کلی قد به میزان ۱۱.۲ اینچ

درمان

درمان پوکی استخوان اشکال گوناگونی دارد. بسیاری از اقدامات پیشگیرانه باید از کودکی آغاز شود. اما به طور کلی درمان پوکی استخوان شامل مصرف مکمل های حاوی کلسیم، ویتامین دی، انجام تمرینات ورزشی خاص، پرهیز از زمین خوردگی، و مصرف داروهایی است که برای استخوان ضرری ندارند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *