افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هفت گام برای کاهش اضطراب در هنگام رانندگی

  • درباره حملات پانیک و اختلال اضطرابی تحقیق کنید و نکات لازم در این زمینه را یاد بگیرید. آگاهی داشتن درباره علائم این مشکلات می‌تواند به شما در روند مقابله با آن‌ها کمک کند.

 

بسیاری از افراد، اضطراب درحین رانندگی را تجربه می‌کنند و از آن رنج می‌برند. با این‌حال، این اضطراب با کمک بعضی از شیوه‌های ریلکسیشن و ایجاد تغییرات فکری واقعا قابل مدیریت است. اضطراب، نوعی واکنش طبیعی نسبت به استرس است که اگر به اختلال مختل‌کننده و ناتوان‌کننده تبدیل شود، می‌تواند از به انجام رساندن عملکردهای عادی مانند رانندگی جلوگیری کند. اختلال پانیک یا هراس، نوعی اختلال اضطرابی است که ویژگی‌هایی همچون دوره‌های تکرارشونده ترس شدید همراه با علائم جسمانی دارد. البته امروزه درمان‌های موثر و مفیدی برای مقابله با حملات پانیک و اختلال‌های اضطرابی در دسترس هستند.

گام اول

درباره حملات پانیک و اختلال اضطرابی تحقیق کنید و نکات لازم در این زمینه را یاد بگیرید. آگاهی داشتن درباره علائم این مشکلات می‌تواند به شما در روند مقابله با آن‌ها کمک کند.

گام دوم

احساسات خودتان را درک کنید و آن‌ها را بپذیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا بر ترس‌تان غلبه کنید. متخصصان می‌گویند که تلاش بی‌وقفه برای کنترل کردن احساسات بدون درک و پذیرفتن آن‌ها به تشدید احساسات آزاردهنده منجر می‌شود. علائم عاطفی اختلال اضطراب عبارت‌اند از احساس دلهره یا وحشت، تجربه اختلال در تمرکز، احساس تنش یا پرش فکری، منتظر نشانه‌های خطر بودن و خالی شدن ذهن. علائم جسمانی هم شامل سردرد، عرق کردن، تند شدن ضربان قلب و حالت تهوع می‌شوند.

گام سوم

درحین رانندگی، یکی از شیوه‌های ریلکسیشن را انجام بدهید. ریلکس کردن عضله‌های صورت یا آرام چرخاندن سر از طرفی به طرف دیگر، فقط دو مورد از این شیوه‌ها هستند. به‌علاوه، می‌توانید انگشتان دست را به حالت مشت دربیاورید و بعد از فشار دادن آن‌ها درون هم، دست خودتان را شل و ریلکس کنید. تکرار این کار درحین رانندگی می‌توانند تاثیر مثبتی داشته باشد.

گام چهارم

تنفس خودتان را کنترل کنید. تنفس سریع در اثر اضطراب یا Hyperventilation می‌تواند از حملات پانیک نشات بگیرد. با این‌حال، تنفس عمیق و آرام می‌تواند علائم این تنفس سریع را کاهش بدهد و حالت‌هایی مانند سرگیجه و تنگی نفس را رفع کند.

گام پنجم

برای شیوه‌های ریلکسیشن ترکیبی، وقت جداگانه‌ای را در نظر بگیرید. اضافه کردن شیوه‌های مناسبی مانند یوگا و مدیتیشن به برنامه روزانه واقعا می‌توانند وضعیت شما را بهتر کنند و اضطراب درحین رانندگی را کاهش بدهند. محققان می‌گویند که این شیوه‌ها نه‌تنها اضطراب رانندگی، بلکه اضطراب و استرس عمومی در کل زندگی را کمتر می‌کنند.

گام ششم

محققان دانشگاه تگزاس می‌گویند که برای کنترل اضطراب درحین رانندگی باید شیوه صحبت کردن با خودتان را تغییر بدهید. به خودتان یادآوری کنید که ترس‌های شما بی‌اساس هستند، چون بسیار بعید است که به این راحتی‌ها تصادف شدیدی را تجربه کنید و مشکل حادی برای شما پیش بیاید. به‌علاوه، به خودتان بگویید که احساس اضطراب شما موقتی است و چند لحظه بعد از بین می‌رود. این را هم به خودتان بگویید که حمله پانیک نمی‌تواند موجب ضعف شما شود، تنفس‌تان را متوقف کند یا مشکل دیگری برای شما به‌وجود بیاورد.

گام هفتم

درمان حرفه‌ای و تخصصی را جدی بگیرید. متخصصان حوزه سلامت روان می‌توانند به شما در شناسایی علت ریشه‌ای اضطراب درحین رانندگی کمک کنند و استراتژی‌های مناسبی برای مقابله با مشکلات ناشی از این اضطراب به شما پیشنهاد بدهند. پزشک می‌تواند در صورت لزوم، داروهای مخصوص علائم اضطراب را برای شما تجویز کند. نکته بعضی از شیوه‌های کنترل استرس مانند پرت کردن حواس اساسا برای مواقع رانندگی مناسب نیستند. بنابراین، همیشه هوشیاری خودتان را درحین رانندگی حفظ کنید.

 

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *