افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار درباره مرگ توسط برخی داروهای گیاهی

321298

  • طب سنتی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم در رابطه با آثار داروهای گیاهی می‌گوید:‌باید به مردم اطلاع‌رسانی کرد چرا که بسیاری از مردم از عوارض این داروها بی‌خبر هستند.

اگرچه این روزها بازار چاقی و لاغری حسابی سکه است و این موضوع کسب و کار بسیاری از مشاغل را رونق داده اما اگر از کنار یک عطاری عبور کنید در کنار عبارت درشت لاغری و عبارت کمی ریزتر چاقی می‌توانید انواع و اقسام دغدغه‌های امروزی مردم را بر روی ویترین این مغازه‌ها مشاهده کنید. انواع و اقسام دارو، ‌دمنوش و شامپو برای رفع ریزش و سفیدی مو،‌ داروهای رفع جوش و لک پوست،‌ بلندی قد، ‌ترک اعتیاد و البته برخی بیماری‌ها مانند دیابت و کبد چرب مواردی است که ویترین این مغازه‌ها را پوشانده در حالی که بنا به تاکید رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی فروش دارو در عطاری‌ها ممنوع است و عطاری‌ها به هیچ‌وجه حق ندارند داروی ترکیبی، دست‌ساز و یا کارخانه‌ای در عطاری‌ها توزیع کنند.

گیاهی‌هایی که بی ضرر نیستند

داروهای گیاهی و دمنوش‌ها جزو مواردی است که بسیاری از مردم وقتی با بیماری مواجه می‌شوند به سراغشان می‌روند و گاهی در مصرفشان افراط می‌کنند زیرا تصور عمومی بر این است که داروهای گیاهی بدون عارضه هستند و به همین خاطر اقبال زیادی نشان می‌دهد. از سوی دیگر تبلیغات واهی و کاذب در رابطه با اثربخشی این داروها، بزرگ‌نمایی‌هایی را نیز ایجاد می‌کند.

اخگری رئیس گروه آزمایشات قانونی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه برخی از سازندگان داروهای گیاهی از چند گیاه در کنار سایر داروها استفاده می‌کنند، می‌افزاید: در کپسول‌های دست‌ساز چند پودر گیاهی به همراه قرص‌های مختلف از جمله ترامادول ترکیب شده و محصولی به دست می‌آید که مسمومیت دارویی را در پی خواهد داشت.

وی در باره داروهای گیاهی ترک اعتیاد نیز به مواردی اشاره می‌کند که برخی از افراد در آستانه ترک کامل قرار داشتند اما با مصرف این داروها، عوارض بسیار شدیدی برای آنها مطرح شد چرا که در اکثر این داروهای گیاهی ترک اعتیاد شاهد ترک ترامادول با داروهای ضد افسردگی هستیم که این ترکیب می‌تواند مرگ فرد را در پی داشته باشد.

وی در رابطه با داروهای گیاهی مورد استفاده برای بدنسازی نیز می‌گوید: در اغلب این داروها کورتن با دُز بسیار بالا ترکیب می‌شود که عوارض متعددی در پی دارد.

اخگری با انتقاد از توزیع داروهای گیاهی کاهش وزن در آرایشگاه‌های زنانه خطر نشان می‌کند: متأسفانه در حالی این داروهای کاهش وزن به صورت غیراستاندارد توزیع می‌شود که از سال ۲۰۱۰ یکی از مواد ترکیبی و داروی کاهنده وزن به اسم «سیبوترامین» از سال ۲۰۱۰ از بازار دارویی آمریکا جمع شد.

بنا به تاکید وی گیاهی بودن دارو دلیلی بر بی‌خطری آن نیست. به طور مثال در داروهای گیاهی افزایش قوای جنسی، از ترکیب‌های نادرستی از جمله ترامادول استفاده می‌شود که مصرف آنها عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

مسمومیت و مرگ گیاهی!

با وجود این اما همچنان بسیاری از مردم با بیمار شدن به جای مراجعه به پزشک و یا حتی رفتن به یک کلینک معتبر طب سنتی به سراغ عطار محله می‌روند تا برایشان نسخه بپیچد. اما همین نسخه پیچی‌ها باعث شده تا به گفته دکتر خدادوست مرگ به‌دلیل مصرف داروهای گیاهی و طبیعی تقلبی در سال‌های اخیر افزایش بیابد.

مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم در رابطه با آثار داروهای گیاهی می‌گوید:‌باید به مردم اطلاع‌رسانی کرد چرا که بسیاری از مردم از عوارض این داروها بی‌خبر هستند.

به گفته وی تفاهمنامه‌ای اخیراً بین وزارت بهداشت و وزارت صنعت، در رابطه با عطاری‌ها امضا شده است تا صنف مربوط به آنها، بایدها و نبایدهای کار خود را بدانند و اطلاع پیدا کنند که یکی از شروط اخذ مجوز عطاری‌ها، گذراندن دوره‌های آموزشی است.

آنطور که خدادوست می‌گوید مسئولیت اصلی نظارت بر عطاری‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و پس از آن صنف عطارها مسئولیت دارند اما این مسئله نافی نظارت سازمان غذا و دارو و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیست.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *