افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار شیوع وبا در تهران از پیشگیری تا درمان

vaba2

  • با گذشت ۱۲ روز از این هشدار عضو شورای اسلامی شهر تهران، روز گذشته «علی‌اشرف منصوری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: بررسی‌های انجام‌شده در شهرستان‌های استان تهران نشان می‌دهد که محصولاتی نظیر سبزی و صیفی به‌طور مستقیم از پساب فاضلاب استفاده نمی‌کنند و اگر موردی باشد حتماً با آنها برخورد می‌شود.

 

در حالی تأیید و تکذیب مسئولان در خصوص آبیاری برخی مزارع جنوب تهران با فاضلاب خام انسانی ادامه دارد که با ورود به فصل گرم سال، احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی چون “وبا” در صورت استفاده مستقیم یا غیرمستقیم آب آلوده افزایش یافته است.

یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های واگیردار و میکروبی در ایران، استفاده از آب آلوده و سبزی‌جات و صیفی‌جاتی است که با آب آلوده آبیاری شده اند.

متأسفانه هنوز با وجود تأکیدات بسیار زیاد مسئولان به لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب خام انسانی به منابع آبی و خاکی، در اقصی نقاط کشور شاهد این مسئله هستیم که منابع آبی و خاکی کشور با ورود فاضلاب خام انسانی آلوده می شوند. در تهران نیز سالها برخی کارشناسان و مسئولان نسبت به انتشار بیماری های میکروبی به دلیل آبیاری سبزی‌جات و صیفی‌جات برخی مزارع جنوب این استان هشدار می دهند و گه‌گاه مسئولان مربوطه در بخش کشاورزی و آب و فاضلاب، این مسئله را تکذیب می کنند.

“فاضلاب تهران به همراه فضولات انسانی در جنوب شهر تهران به رودخانه‌هایی ریخته می شود که آب آن آلوده‌ترین آب جهان است و متاسفانه برای صیفی‌کاری و آبیاری کشاورزی زمین‌های ورامین و حسن‌آباد استفاده می‌شود.” این جمله ای بود که بهمن ۹۴ «پرفسور محمداسماعیل اکبری» رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد.

«رحمت الله حافظی» عضو شورای شهر تهران نیز در جلسه ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۵ شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: هنوز مزارع جنوب تهران با آب فاضلاب خام آبیاری می‌شود که از وزارت نیرو و سایر مسئولان مربوطه انتظار داریم پاسخگوی این وضعیت باشند.

حافظی در جلسه هشتم خردادماه ۹۵ شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر به مشکل آبیاری مزارع جنوب استان تهران با فاضلاب خام انسانی اشاره کرد و گفت: عدم اتصال شهرک رسالت (در جنوب استان تهران) به شبکه آب شرب شهری و آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب چالشی جدی است که می‌‌توان با مدیریت آن را حل و فصل کرد.

با گذشت ۱۲ روز از این هشدار عضو شورای اسلامی شهر تهران، روز گذشته «علی‌اشرف منصوری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: بررسی‌های انجام‌شده در شهرستان‌های استان تهران نشان می‌دهد که محصولاتی نظیر سبزی و صیفی به‌طور مستقیم از پساب فاضلاب استفاده نمی‌کنند و اگر موردی باشد حتماً با آنها برخورد می‌شود.

سال گذشته نیز «محمد هادی حیدر زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ارتباط با موضوع آبیاری اراضی کشاورزی اطراف تهران با فاضلاب شهری خاطرنشان کرد: محوریت حل این مساله با وزارت جهاد کشاورزی است، در حال حاضر ۶۰ درصد از این اراضی رو به اصلاح است اما تا شبکه فاضلاب تهران کامل نشود و کانال‌ها و مسیل‌ها بار بر فاضلاب نشوند، نمی‌توانیم با اطمینان از حل این مشکل حرف بزنیم.

با توجه به این مسئله که همواره در تابستانها با هجوم “وبا” و طغیان اپیدمی “وبا” از مرزهای شرقی و غربی کشور روبه‌رو هستیم، باید دید آیا در صورت وجود مزارعی که تأمین آب آنها با فاضلاب خام انسانی صورت می گیرد، پای وبا در تابستان ۹۵ به تهران هم باز می شود؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *