افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار درباره مسمومیت داروئی

  • مصرف دارو تا زمان تاریخ انقضا قابل مصرف است. حتی اگر یک روز از تاریخ انقضای دارو گذشته باشد، نباید مصرف شود. اگر تاریخ انقضای دارو سپری شود، به احتمال بسیار زیاد تاثیر زیادی بر بیماری ندارد و همچنین ماده تجزیه می‌شود و تبدیل می‌شود به ماده‌ای که اثر درمانی ندارد و می‌تواند مشکل مسمومیت ایجاد کند.

 

علل مسمومیت دارویی چیست؟ و مسمومیت دارویی شامل چه مواردی می‌شود؟علل مسمومیت‌ها ناخواسته و سهوی است و ممکن است خطای پزشکی باشد یعنی دوز صحیح رعایت نشود. ممکن است خطای داروخانه باشد یا در منزل خطای بیمار باشد که دارو را به اشتباه بخواند و مصرف کند و چهارم تداخلات دارویی باشد.

مصرف داروها تا چه زمانی مجاز هست و در چه زمانی مجاز نیست؟ چرا؟

مصرف دارو تا زمان تاریخ انقضا قابل مصرف است. حتی اگر یک روز از تاریخ انقضای دارو گذشته باشد، نباید مصرف شود. اگر تاریخ انقضای دارو سپری شود، به احتمال بسیار زیاد تاثیر زیادی بر بیماری ندارد و همچنین ماده تجزیه می‌شود و تبدیل می‌شود به ماده‌ای که اثر درمانی ندارد و می‌تواند مشکل مسمومیت ایجاد کند.

چه مرکزی پاسخگوی سوالات شهروندان در رابطه با عوارض و نحوه مصرف داروهاست؟

در این ارتباط مرکز ملی اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره تلفن ۱۴۹۰ پاسخگوی شهروندان است. همچنین این سامانه جوابگوی موارد مسمومیت دارویی است.

به نظر شما داروهای گیاهی و مکمل‌ها، عوارض دارویی یا تداخلات دارویی ایجاد می‌کنند؟

بله در این مورد افراد با داروساز یا سامانه ۱۴۹۰ مشورت کنند. البته اگر در کسی مصرف دارو مشکل ایجاد نمی‌کند، می‌تواند مصرف کند.

چرا بعضی داروها را می‌توان با هم مصرف کرد و برخی داروها را نمی‌توان؟

به علت ایجاد تداخلات دارویی، نباید برخی داروها را همزمان مصرف کرد. چون برخی داروها بر سطح جذب داروی دیگر اثر گذاشته و باعث افزایش یا کاهش جذب می‌شوند. دوم این که بعضی داروها بر متابولیسم کبدی داروی دیگر اثر می‌گذارند. چون کبد، داروها را دفع می‌کند و ممکن است دارویی تجویز شود که بر داروهای قبلی، اثر تقویت‌کننده داشته باشد.

آیا می‌توان داروهایی را که دو سه ماه تا تاریخ انقضا زمان دارند، مصرف کرد؟

اگر دارو در شرایط استاندارد مخصوص خودش نگهداری شود تا تاریخ انقضا قابل مصرف است. به طور معمول روی جلد یا جعبه دارو تاریخ انقضا درج می‌شود که یا براساس روز ـ ماه و سال عنوان شده یا براساس ماه و سال درج می‌شود که البته این دارو تا آخرین روز آن ماه قابل مصرف است.

به نظر شما بروز تهوع بعد از مصرف دارو از نشانه‌های مسمومیت دارویی است؟

در اثر مصرف بعضی داروها ممکن است تهوع ایجاد شود. دارویی که تهوع ایجاد می‌کند، باید بعد از وعده ناهار یا شام استفاده شود، اما اگر تهوع بعد از گذشت چند هفته از مصرف دارو ایجاد شود، با پزشک مشورت شود، شاید به مسمومیت ربط داشته باشد.

مسمومیت دارویی در چه افرادی بیشتر روی می‌دهد و علت آن چیست؟

از لحاظ سنی در قشرهای خاص مثل کودکان و سالمندان مسمومیت دارویی بیشتر روی می‌دهد، کودکان به علت کنجکاو بودن، دارو را به دهان می‌برند و بنابراین نباید دارو در دسترس آنها باشد. در سالمندان مسمومیت دارویی زیاد است به علت این که تداخلات دارویی در این قشر زیاد است. گاهی هم این مساله مربوط می‌شود به فراموشی که فرد یادش نیست دارو را مصرف کرده و دوباره مصرف می‌کند و دچار مسمومیت می‌شود که اطرافیان سالمند هم باید توجه کنند.

اگر کسی دچار مسمومیت دارویی شود، چه اقدامی لازم است؟

در صورت بروز هر نوع مسمومیت افراد با شماره ۱۴۹۰ یا با اورژانس تماس بگیرند و خودسرانه اقدام نکنند.

منبع: سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *