افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار درباره جوهر تاتو و رابطه آن با سرطان

n00244525-b

  • سازمان غذا و دارو می‌گوید که در مورد جوهرهای تاتوی استفاده‌شده در این روزها اطلاعات اندکی دارد. جوهرهای تاتو به‌عنوان مواد آرایشی در نظر گرفته می‌شوند و افزودنی‌های رنگی آن‌ها تابع مراجع نظارتی هستند

در بعضی از تحقیق‌ها نشان داده‌شده که این جوهرها حاوی مواد شیمیایی خطرناک من‌جمله مواد سرطان‌زا هستند. این گزارش را مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپایی اتحادیه اروپا ارائه داده و در آن بیان‌شده است که در این جوهرها فلزهای سنگینی همچون آرسنیک، سرب و نیکل و همچنین مواد نگه‌دارنده، ترکیبات ارگانیک، باکتری و دیگر مواد مضر بالقوه وجود دارند. در این گزارش خواسته‌شده که در مورداستفاده از جوهرهای تاتو در سرتاسر اتحادیه اروپا بررسی خاصی انجام بگیرد و قوانین خاصی در مورداستفاده از این جوهرها ارائه شود. پس از انتشار این گزارش، کمیسیون اروپایی از آژانس مواد شیمیایی اروپا (Europea- Chemica- Agency; ECHA) درخواست کرد که در مورد بی‌خطری جوهرهای تاتو تحقیق و بررسی بیشتری انجام دهد.

       در یکی از بیانیه‌های آژانس مواد شیمیایی اروپا این‌گونه آمده است؛ «ممکن است جوهرهای تاتو و آرایش دائمی حاوی مواد خطرناکی باشند که می‌توانند باعث سرطان، جهش‌های ژنتیکی، نازایی، آلرژی‌ها و دیگر اثرات مخرب روی سلامتی شوند.» باوجوداین، اگرچه اخیراً نگرانی‌هایی در مورداستفاده از جوهر تاتو شکل‌گرفته است، اما شمار افراد تاتو کننده در حال افزایش است. موسسه نظرسنجی Harris Pol- در نظرسنجی‌ای که انجام داد مشخص شد بر اساس نتایج آن تقریباً از هر سه آمریکایی بزرگسال یک نفر آن‌ها تاتو دارد. این در حالی است که چهار سال قبل از هر پنج آمریکایی تنها یک نفر آن‌ها تاتو داشت. دو گروه تجاری صنعت تاتو، یعنی انجمن ملی تاتو و اتحادیه تاتوکارهای حرفه‌ای به درخواست‌های مربوط به ارائه نظر در مورداستفاده از جوهرهای تاتو پاسخی ندادند.

       علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده نیز نگرانی‌هایی را در مورداستفاده از جوهر تاتو بیان کرده است. ماه اوت سال گذشته سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده دستور به بازگرداندن یک هزار جوهر ویرجین (Virgi- Inks)را داد، چون بررسی‌ها نشان می‌داد که این یک هزار جوهر آلوده به باکتری هستند.

       یک سال قبل از این دستور سازمان غذا و دارو یک شرکت آمریکایی به نام lio- While and Blue دستور به بازگرداندن جوهرهای تاتوی خود و دیگر ابزار مربوط به تاتو داد، چون این جوهرها و ابزارها آلوده به ماده‌ای بودند که عفونت خون، می‌توانست یکی از عارضه‌های مرگبار عفونت‌ها، شود.

از دیگر نگرانی‌هایی که سازمان غذا و دارو در مورداستفاده از جوهرهای تاتو بیان کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حساسیت‌های آلرژیک

خارش و التهاب به هنگام تماس با نور خورشید تابستانی

گرانولوم یا ورم‌هایی کوچکی که در اطراف تاتو شکل می‌گیرند.

پخش جوهر تاتو به سیستم لنفاوی بدن. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا این پخش شدن جوهر عواقب سلامتی دارد یا خیر؟

       اما سازمان غذا و دارو می‌گوید که در مورد جوهرهای تاتوی استفاده‌شده در این روزها اطلاعات اندکی دارد. جوهرهای تاتو به‌عنوان مواد آرایشی در نظر گرفته می‌شوند و افزودنی‌های رنگی آن‌ها تابع مراجع نظارتی هستند اما دکتر لورن سوچر، سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید که جوهرهای تاتو به‌طورجدی مورد نظارت قرار نگرفته‌اند، چون اولویت‌های سلامتی عمومی دیگری وجود دارند و اسناد مربوط به نگرانی‌های مرتبط با جوهرهای تاتو اندک هستند. دکتر سوچر می‌گوید: «در حال حاضر سازمان غذا و دارو نمی‌تواند مولفه‌های خاص مربوط به این نگرانی را شناسایی کند.» او اضافه می‌کند: «سازمان غذا و دارو در حال انجام تحقیقاتی به‌منظور افزایش آگاهی خود در مورد جوهرهای تاتو و مواد تشکیل‌دهنده آن است.»

       آقای سوچر می‌گوید: «سازمان غذا و دارو افزودنی‌های رنگی در تاتوها را تایید نمی‌کند.» او اضافه می‌کند: «زمانی که در مورد ناسالم بودن یک ماده آرایشی مانند جوهر تاتو آگاهی میابیم فوراً بررسی‌های لازم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.» بعضی از کارشناس‌ها می‌گویند که این اقدامات و بررسی‌های سازمان غذا و دارو کافی نیستند. دکتر چارلز زوئرلینگ، رئیس آکادمی میکروپیگمنتیشن آمریکا می‌گوید: «خلاصه کلام این است که سازمان غذا و دارو وظیفه خود را انجام نمی‌دهد.» او اضافه می‌کند: «جوهرهای تاتو مقررات بسیار بسیار اندکی دارند. شما حتی نمی‌دانید که بطری جوهر ضدعفونی شده است یا خیر. در یکی از تحقیقات محققان اروپایی نشان داده‌شده است که ۵ تا ۱۰ درصد این بطری‌ها آلوده به باکتری هستند. همین آلودگی باعث ترس افراد می‌شود.»

       دکتر آریسا اورلیز، رئیس بخش لیزر و پوست‌شناسی آرایشی و استادیار بالینی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که جوهرهای قرمزرنگ به‌طور خاص مشکل‌آفرین هستند. این جوهرهای قرمزرنگ می‌توانند باعث حساسیت‌های آلرژیک و التهابی شوند. او می‌گوید: «هر جوهر رنگی می‌تواند چنین عواقبی را به بار آورد، اما جوهر قرمزرنگ مرسوم‌ترین متهم برای حساسیت‌های آلرژیک است.» او می‌گوید که یکی از بیمارهایش به دلیل تاتو کردن خط لب خود با ورم و افتادگی شدیدی مواجه شد و وضعیت او فقط زمانی بهبود یافت که پزشک‌ها با استفاده از لیزر تاتو را از خط لب او برداشتند. او اضافه می‌کند: «زمانی که فرد به یکی از مواد موجود در تاتو حساسیت داشته باشد، جوهرها می‌توانند باعث حساسیت‌های سیستماتیک شوند، اما هیچ آزمایشی وجود ندارد که نشان‌دهنده حساسیت شما به یک رنگ تاتو باشد، چون حساسیت‌های آلرژیکی در سال‌های بعد اتفاق می‌افتند.»

       تاکنون ارتباط میان جوهرهای تاتو و سرطان به اثبات نرسیده است، اما نگرانی‌هایی در مورد این ارتباط وجود دارد، چون ممکن است که در میان مواد تشکیل‌دهنده جوهرها تاتو مواد سرطان‌زا نیز وجود داشته باشند. نویسندگان گزارش منتشرشده توسط کمیسیون اروپایی می‌گویند که ظهور تومورهای پوستی در اطراف پوست تاتو شده ممکن است به‌طور اتفاقی باشد، اما آن‌ها این نتیجه را می‌گیرند که در مورد ارتباط میان جوهرهای تاتو و سرطان باید تحقیقات بیشتری انجام بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *