افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار با معده خالی قرص آهن نخورید

image634870968335353769

  • در کودکان و شیر‌خواران، مهم‌ترین علائم کم‌خونی، اشتهای کم و استعداد ابتلا به عفونت است. علت بروز این نوع کم‌خونی، معمولا کمبود آهن در رژیم غذایی، جذب ناکافی آهن یا از دست دادن خون مثل قاعدگی شدید در زنان یا سایر خونریزی‌هاست.

 

وقتی گفته می‌شود، فردی کم‌خونی دارد، به این معناست که بدن فرد گلبول‌های قرمز کمتری نسبت به افراد سالم تولید می‌کند یا این که سرعت از بین رفتن گلبول‌های قرمز در بدن او بیش از سایر افراد است، به طوری که تخریب آنها به حدی سریع رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند آنها را جایگزین کند.

زمانی که سلول‌ها به علت کم‌خونی، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند، فرد دچار بی‌حالی و خستگی خواهد شد. در ابتدای بروز کم‌خونی معمولا علائم به‌قدری خفیف است که انسان به آن توجهی نمی‌کند اما با پیشرفت بیماری، علائم افزایش خواهد یافت. افراد پس از بروز کم‌خونی ابتدا پس از فعالیتی مختصر احساس خستگی می‌کنند و پوست به نظر رنگ پریده می‌آید. بهترین محل چک کردن رنگ پوست عبارتند از بستر ناخن، کف دست، سطح درونی پلک و لب‌ها.

انواع مختلف کم‌خونی، هر کدام علت مخصوص به خود دارند. کم‌خونی می‌تواند از فقر آهن یا برخی ویتامین‌ها، خونریزی، بیماری‌های مزمن یا برخی بیماری‌های اکتسابی و ژنتیک ناشی شود. این بیماری همچنین می‌تواند عارضه جانبی مصرف یک دارو باشد که موقت یا دائم است و نشانه‌های آن از خفیف تا شدید، تفاوت دارد.

شایع‌ترین نوع کم‌خونی، ناشی از فقر آهن است. علائم این بیماری به‌طور معمول، شامل پوست رنگ پریده، خستگی و بی‌حالی، ترک در گوشه دهان، زبان ملتهب یا زخمی، ناخن‌های شکننده، اشتهای غیر‌معمول بعضی مواد مانند خاک، نشاسته خام یا یخ، سردرد و سندرم بی قراری پاهاست.

در کودکان و شیر‌خواران، مهم‌ترین علائم کم‌خونی، اشتهای کم و استعداد ابتلا به عفونت است. علت بروز این نوع کم‌خونی، معمولا کمبود آهن در رژیم غذایی، جذب ناکافی آهن یا از دست دادن خون مثل قاعدگی شدید در زنان یا سایر خونریزی‌هاست. زنانی که در سن باروری قرار دارند، بیش از سایرین به این بیماری مبتلا می‌شوند. در زنان غیر باردار، خونریزی ناشی از عادت ماهانه، بزرگ‌ترین دلیل بروز بیماری است.

در زنان باردار نیز اگر مکمل‌های آهن مورد استفاده قرار نگیرد، کم‌خونی فقر آهن بروز می‌کند. آهنی که مورد مصرف قرار می‌گیرد، توسط روده کوچک جذب می‌شود و به جریان خون انتقال می‌یابد. اختلال‌های روده‌ای مانند بیماری کرون یا سلیاک می‌تواند قابلیت روده را در جذب مواد مغذی کاهش دهد و منجر به کم‌خونی شود و بعضی داروها نیز می‌توانند در جذب آهن اختلال ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، استفاده مداوم از داروهای کاهنده اسید معده مانند امپرازول می‌تواند احتمال ابتلا به کم‌خونی فقر آهن را افزایش دهد.

بهترین راه تشخیص کم‌خونی، آزمایش خون است.برای درمان این نوع کم‌خونی از مکمل‌های حاوی آهن استفاده می‌شود. این مکمل‌ها با تنوع بسیار زیاد در بازار دارویی کشور وجود دارند. یبوست، شایع‌ترین عارضه مصرف مکمل‌های آهن است. بنابراین ممکن است نیاز باشد از یک ملین استفاده کرد.همچنین بر اثر مصرف آهن، معمولا رنگ مدفوع سیاه می‌شود که جای نگرانی ندارد.

معمولا بهترین حالت جذب مکمل‌های خوراکی آهن هنگام خالی بودن معده است، اما مصرف آن با معده خالی می‌تواند موجب سوء‌هاضمه، درد شکم، تهوع و یبوست شود. اگر پس از مصرف آهن با معده خالی دچار تهوع یا درد شکم شدید، مکمل آهن را با غذا مصرف کنید. خوردن چای، موجب کاهش جذب آهن می‌شود. بنابراین بهتر است این دو، با فاصله حداقل دو ساعت از یکدیگر مصرف شوند.

قرص‌های آهن را با منبعی از ویتامین C مثل آب پرتقال مصرف کنید چرا که این ویتامین، موجب افزایش جذب آهن می‌شود. عمده‌ترین داروهایی که در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند، عبارتند از آنتی اسیدها و کاهنده‌های ترشح اسید معده، تترا سایکلین، ترکیبات کلسیم و روی. بهتر است این داروها را نیز با فاصله زمانی بیشتر از دو ساعت از آهن مصرف کرد

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *