افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدارهایی درباره بوتاکس پیشانی

 

  • عواملی که در محل کار باعث آسیب به چشم می شوند مثل تکه فلز، تکه پلاستیک و تکه شیشه یا ضربات چکش – دوم اشیایی که همراه با باد وطوفان وارد چشم می شوند، سوم ابزار کار مثا پیچ گوشتی، دریل، چکش و چهارم مواد شیمیایی مثل روغن ها، حلال ها و اسیدها و آسیب ناشی از جوشکاری و اشعه uv .

 

اولین سپر بلای چشم در برابر ضربه ها پلک چشم است که به صورت کبودی، پارگی، ورم و در نهایت به شکل عارضه ی عفونت، خودش را نشان می دهد.
دکتر محمدرضا فرتوک زاده- فوق تخصص قرنیه چشم در گفتگو با برنامه فراسو شبكه راديويي سلامت به۹ سوالات مخاطبان به شرح زير پاسخ داد.

عوامل آسیب رسان به چشم کدامند؟
عواملی که در محل کار باعث آسیب به چشم می شوند مثل تکه فلز، تکه پلاستیک و تکه شیشه یا ضربات چکش – دوم اشیایی که همراه با باد وطوفان وارد چشم می شوند، سوم ابزار کار مثا پیچ گوشتی، دریل، چکش و چهارم مواد شیمیایی مثل روغن ها، حلال ها و اسیدها و آسیب ناشی از جوشکاری و اشعه uv .

اجزای چشم ها که در برابر ضربه ها قرار می گیرند، کدامند؟
اولین سپر بلای چشم در برابر ضربه ها پلک چشم است که به صورت کبودی، پارگی، ورم و در نهایت به شکل عارضه ی عفونت، خودش را نشان می دهد. لایه بعدی قرنیه است که نور از آن عبور می کند و ممکن است در اثر فرورفتن تکه فلز و دیگر موارد، پاره شود. شانس عفونت در قرنیه بالاست، زیرا این عضو رگ خونی و گلبول سفید ندارد. لایه بعدی عنبیه است که با کمک عضلات حلقوی و شعاعی، بازوبسته می شود و مانند دیافراگم عمل می کند. سپس عدسی قرار دارد که در اثر ضربه های نفوذی به آب مروارید مبتلا می شود. در انتهای کره چشم شبکیه یا پرده چشم را داریم که شبیه فیلم دوربین عکاسی عمل می کند و اگر آسیب ببیند، بینایی هم کاهش می یابد یا مختل می شود. روی کره چشم ما ملتحمه را داریم که شفاف است و رگ دارد و روی سفیده چشم را می پوشاند.

چه بیماری هایی در چشم منجر به کاهش دید در افراد می شود؟
اول، بیماری آب مروارید، دوم لک قرنیه باعث کاهش دید در فرد می شوند.

در صورت آسیب به چشم چه اتفاقاتی روی می دهد؟
در ابتدا فرد شروع می کند به پلک زدن، بعد اشک ریزش روی می دهد که به این ترتیب چشم ضد عفونی شده و شستشو می شود. البته افراد در این مرحله نباید چشم را دستکاری کنند و اگر با پلک زدن و شستشوی ساده چشم با آب تمیز، مشکل حل نشد، به مراکز جراحی چه دولتی و چه خصوصی مراجعه نمایند. چون دستکاری کردن، خراش قرنیه را تشدید می کند.

چه عواملی در دوران بارداری می توانند منجر به ضایعات چشمی در جنین و نوزاد آینده شوند؟
عوامل اکتسابی و ژنتیک، مصرف داروها در دوران بارداری و مواد غذایی. مادر باردار باید هردارویی را خودسرانه مصرف نکند و هنگام مصرف دارو دقت کافی را داشته باشد. به محض به دنیا امدن نوزاد، معاینات چشمی در او انجام شود. زیرا بعضی از ناراحتی ها مانند آب مروارید مادرزادی و لک قرنیه مادرزادی باید در ۲۴ ساعت اول بعد از تولد عمل جراحی شوند در غیر اینصورت به ازای هر روز ۱۰/۱ از دیدشان کم خواهد شد.

به نظرشما افراد کشاورز هم به آسیب چشمی ناشی از شغل مبتلا می شوند؟
بله، کشاورزی در مزارع برنج، هنگام برداشت محصول، می تواند موجب فرورفتن تیزی پوسته برنج به داخل چشم شود. که این مساله ممکن است باعث خراش و لک قرنیه شود. همچنین کارکردن در مزارع نیشکر و بامبو هم می تواند این آسیب را در پی داشته باشد. به دنبال ورود جسم خارجی به چشم، اگر با پلک زدن و شستشوی چشم با آب ساده، مشکل برطرف نشود چه باید کرد؟ اگر باپلک زدن و شستشوی چشم درد و ناراحتی چشم همچنان باقی بماند، بدون دستکاری چشم و بدون پانسمان کردن آن باید به مرکز جراحی مراجعه نماییم. پانسمان کردن محیط را مرطوب و تاریک می کند و چشم را مستعد ابتلا به عفونت می کند.
باید چشم در این مدت بازماند و حرکت نکند. اگر نمی تواند یک لیوان یکبار مصرف کاغذی را می گذاریم روی چشم و چسب می زنیم و فرد را به مرکز تخصصی ارجاع می دهیم. غیر از این باشد عفونت و لک قرنیه ایجاد می کند. کودک ۶ ساله ای به دنبال وارد شدن سیم به داخل چشم، دچار پارگی قرنیه شده و یک سال است که جراحی کرده، آیا به مرور زمان برایش مشکلی ایجاد می شود؟ اگر نوک سیم وارد شده و خراش کوچک بوده و از بین رفته، خیلی آسیب ندارد. اما اگر ضربه محکم بوده بطوریکه کل اجزای چشم تکان بخورد، کودک می تواند مبتلا به آب مروارید شود.

آیا بوتاکس کردن در ناحیه پیشانی می تواند به چشم آسیب وارد کند؟
بله، اگر در نحوه تزریق دقت نشود و مواد سمی تزریقی به داخل ماهیچه، داخل رگ شود، فلج عضلات چشم و دوبینی ایجاد می کند. اگر سبب فلج ماهیچه بالابرنده چشم شود، افتادگی پلک رخ می دهد.

چه ضرباتی در منزل می تواند منجر به آسیب چشمی شود؟
مواد شوینده، مواد پاک کننده، وسایل آرایشی کار با مژه، ناخن، سقوط از بلندی، وسایل بازی که بچه ها با انها کار می کنند. اولین ورزشی که منجر به آسیب چشمی می شود بدمینتون است و دومین آن بوکس است

 
منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *