افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نکاتی در مورد بستنی ها

117_1

بستنی ها یکی از دسر ها و میان وعده هایی هستند که سن و سال را نمیشناسند و از کوچک گرفته تا سالمندان عاشق آن هستند.امروز نکاتی در مورد بستنی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم

نكاتی در مورد بستنی

 

كسانی كه تحت عمل جراحی لوزه یا دستگاه گوارشی قرار گرفته‌اند، باید با خوردن بستنی، محل جراحی را خنك نگاه دارند. ‌این كار، تا حد زیادی باعث كاهش خطر خونریزی می‌شود.

متأسفانه در كشور ما بیش‌تر به طعم و مزه‌ی بستنی توجه می‌شود تا خاصیت آن، اما در بسیاری كشورها، بستنی‌های كم‌چرب و كم‌شیرین به طور گسترده‌ تولید می‌شود.

اگر بستنی‌هائی با چربی و شیرینی كم و بدون اسانس در ‌ایران تولید شود، افرادی با بیماری‌های خاص نظیر دیابتی‌ها هم می‌توانند از‌این خوراكی خوشمزه استفاده كنند.

 

 

سنتی یا كارخانه‌ای

 

به لحاظ صرفه‌ی اقتصادی هم، تفاوت چندانی میان بستنی‌های كارخانه‌ای و سنتی نیست؛ البته بستنی‌های سنتی كه در كارخانه‌ها تهیه می‌شوند، قیمت نسبتاً بالاتری نسبت به انواع سنتی غیركارخانه‌ای دارند؛ در عوض از نظر سلامتی كاملاً مطمئن هستند.

بستنی‌های یخی هم در انواع كارخانه‌ای و غیركارخانه‌ای تهیه می‌شوند. بستنی‌هائی كه در كارخانه‌های معتبر تولید می‌شوند، مقداری مواد رنگی مجاز و استاندارد دارند. در ‌این بستنی‌ها، از مقدار اندكی تركیبات طبیعی مثل آبمیوه‌ها استفاده می‌شود، اما ‌این بستنی‌ها رنگ زیبا و شفافی دارند كه البته از مواد رنگی شیمیائی حاصل شده است.

هرچند كه مقدار تركیبات شیمیائی‌این بستنی‌ها كنترل می‌شود، اما در مورد مواد نگه‌دارنده و مواد شیمیائی همیشه‌ این مشكل وجود دارد كه ممكن است طی مدت استفاده از محصول، اثرات مخرب‌این ماده نمایان شود.

اما توصیه می‌شود از میان‌این همه بستنی رنگارنگ و متنوع، بیش‌تر سراغ كارخانه‌ای‌ها بروید، آن هم از نوع شیری. اگر خواستید بستنی‌ رنگی بخورید، اول مطمئن شوید كه استاندارد است.

 

 

بستنی؛ شیری یا یخی

 

بستنی‌ها به دو گروه شیری و یخی تقسیم می‌شوند. در بستنی‌های یخی، از اسانس‌ها و رنگ‌های خوراكی و شیرین كننده‌ها استفاده می‌شود.

بستنی‌هائی كه از شیر تهیه می‌شوند، خود بر دو نوعند؛ یكی از نوع كارخانه‌ای و دیگر انواع سنتی كه داخل مغازه‌ها تهیه می‌شوند. در‌این بستنی‌ها، از شیر خشك استفاده می‌شود.‌

این مسئله از نظر بهداشتی‌ایرادی ندارد، اما عیبی كه‌این بستنی‌ها دارند، مربوط به افزودنی‌های آن‌هاست.

زیرا انواع اسانس‌های شیمیائی را- كه باعث خوشرنگی و خوشبوئی بستنی‌ها می‌شود- به آن‌ها اضافه می‌كنند.

از طرفی افزایش نگهدارنده‌ها در اندازه‌های زیاد، برای سلامتی مضر است؛ اما اگر‌این بستنی‌ها حداكثر دو بار در هفته مصرف شود، به زیان سلامتی نخواهد بود.

اما بستنی‌هائی كه با نام سنتی و با زعفران و خامه درست می‌كنند، اگر زعفران واقعی باشد، خوب است؛ اما بعضی بستنی‌فروشی‌ها از گلرنگ استفاده می‌كنند.

گلرنگ در قیاس با زعفران، با قیمت بسیار پایین و در عطاری‌ها عرضه می‌شود.‌این ماده تا حد كمی خاصیت سمی دارد، پس مصرف زیاد آن برای سلامتی زیان‌آور است، اما زعفران كه خود ادویه‌ای پاداكسنده (آنتی اكسیدان) است، اگر به میزان كم در غذاها مصرف شود، حتی ارزش غذائی هم دارد و مفید است.

اما شیر و خامه‌هائی كه به بستنی‌های سنتی می‌افزایند، اگر پاستوریزه باشد، باز هم مشكلی‌ایجاد نمی‌شود، اما اگر محل تولید و نحوه‌ی نگهداری‌ این مواد، بهداشتی نباشد،‌ این گونه بستنی‌ها، تبدیل به منبع غنی سرشار آلودگی میكروبی می‌شوند و باعث‌ ایجاد مسمومیت همراه با استفراغ، دل پیچه، سردردهای شدید و تهوع می‌شود.

پس تا زمانی كه از سلامت‌ این بستنی‌ها اطمینان حاصل نكرده‌اید، آنها را نخورید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *