افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نکاتی برای مراقبت پس از سوختگی

  • برای فردی که دچار ۲۰ درصد سوختگی شده، یک سال و نیم نیاز به لباس سوختگی است که هر سه ماه یکبار باید این لباس تعویض شود و هزینه این لباس پنج میلیون تومان است؛ به عبارتی ۲۵ میلیون تومان هزینه تامین لباس سوختگی برای بیماری با ۲۰ درصد سوختگی است.

 

 

برای فردی که دچار ۲۰ درصد سوختگی شده، یک سال و نیم نیاز به لباس سوختگی است که هر سه ماه یکبار باید این لباس تعویض شود و هزینه این لباس پنج میلیون تومان است؛ به عبارتی ۲۵ میلیون تومان هزینه تامین لباس سوختگی برای بیماری با ۲۰ درصد سوختگی است.

دختری ۳۰ ساله و اهل مهران ایلام است. این روزها به جای فکر کردن به جهیزیه و مهریه دغدغه‌اش ضایعات پوستش شده است. وی درباره وضعیت پوستش می‌گوید: «داشتم از بشکه نفت بیرون می‌آوردم، شلنگ را مکیدم و ناگهان نفت زیادی روی بدنم، سینه‌ها، ران‌ها و شکمم ریخت. داخل حیاط آتشی درست کرده بودیم برای دورهمی آخر هفته‌مان. دیدم شعله آتش زیاد نیست مقداری رویش نفت ریختم، آتش شعله‌ها زیاد شد. اول قسمتی از شلوارم سوخت هرچقدر با دست‌هایم تلاش کردم که آتش را خاموش کنم نشد که بدتر هم شد تا اینکه خواهرم شیلنگ آب را رویم گرفت.

زیر گردنم خیلی کم در حد چهارسانت سوخت اما حدودا یک ماهه که گوشت اضافه آورده است و به سرعت در حال تسری است.» وقتی داستانش را شنیدیم، فهمیدیم از خیل کثیر خودسوزهای ایلامی جداست. ایلام رتبه اول خودسوزی در ایران و جهان را دارد. اما داستان این دختر ۳۰ ساله فرق می‌کند؛ او بر خلاف سایر همسن و سال‌هایش که از جفای روزگار دست به گالن نفت، بنزین و فندک می‌شوند، مبتلا به درد زجرآور سوختگی شده است.

هزینه‌های سنگین درمان

این دختر ۳۰ ساله که از قضا پدر و مادر پیر و نیازمند مراقبت دارد، درباره هزینه‌های درمانش می‌گوید: «در ایلام حداقل مبلغی که برای درمان و برداشت گوشت‌های اضافه به ما گفته‌اند ۱۰ میلیون تومان است. از طرف دیگر حدود دو میلیون هم برای لکه‌برداری نیاز است.» پانسمان‌های جدید، بعضی آنتی بیوتیک‌ها، لباس‌های مخصوص پیشگیری از عوارض اسکار و گوشت‌اضافه، پمادها و داروهای کاهش‌دهنده عوارض و اعمال جراحی ترمیمی مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که برای بیمار سوخته باید انجام شود. طبق بررسی‌های اجمالی، سوختگی سیزدهمین بار بیماری در ایران را بر دوش دارد. سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار نفر دچار سوختگی می‌شوند؛ این آمار مشابه کشورهای سطح پایین و به اصلاح جهان سوم است.

۱۰۰ میلیون برای سوختگی ۲۰ درصد

مصطفی ده‌مرده‌ئی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی درباره راه پر پیچ و خم بیمارستانی در مقابل بیماران سوخته می‌گوید: «پذیرش در بیمارستان آغاز راه است. سوختگی‌هایی با درصد پایین، مشکلات ناشی از ناتوانی‌هایی مانند محدودیت حرکتی و اسکارهای(زخم) سوختگی را تجربه می‌کنند. سوختگی‌های با درصد بالا می‌تواند خطر مرگ را در بر داشته باشد. همچنین هزینه‌های درمانی بیماران سوخته از چندصد میلیون تا گاهی میلیارد تومان متفاوت است و به همین خاطر بیمارستان‌های سوختگی همیشه مشکل هزینه و درآمد دارند.»

این جراح و متخصص ادامه می‌دهد: «بیش از نیمی از خدمات ارائه شده به بیماران سوخته در سیستم بیمه قابل پرداخت نیست و از ردیف‌های سوختگی پرداخت می‌شود. هزینه درمان سوختگی در بیمارستان خصوصی پنج میلیون تومان به ازای هر درصد سوختگی است و این یعنی ۱۰۰ میلیون تومان به ازای سوختگی ۲۰ درصد؛ این فاجعه است چون بیماران سوخته اکثرا از اقشار ضعیف جامعه هستند.»

این استاد دانشگاه درخصوص افغانستانی‌هایی که دچار سوختگی می‌شوند، می‌گوید: «افغانستانی‌هایی که به دلیل سوختگی به این مرکز مراجعه می‌کنند، تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، مجبور به پذیرش آنها هستیم که گا‌هی هر بیمار بین ۵۰ تا۶۰میلیون تومان هزینه دارد.»

بیمه زیر بار نمی‌رود

این دختر ۳۰ ساله ایلامی این روزها به خاطر گوشت‌های اضافه‌ای که در صورتش رشد می‌کند، حتی سر کار هم نمی‌تواند برود. می‌گوید برای ارگان‌های مختلف و خیریه‌های استانی نامه نوشته اما نتیجه‌ای نداشته است و هیچ‌کدام پاسخ قطعی نمی‌دهند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیمه‌ها به دلایل مختلف به‌ویژه هزینه‌های سنگین زیربار درمان بیماران سوخته نمی‌روند. نکته اینجاست که بیمه‌ها نگاه جراحی زیبایی به درمان سوخته‌ها دارند. بیمارانی که با درصد سوختگی‌های شدید به پزشک مراجعه می‌کنند، با یک بار مراجعه به دکتر و عمل جراحی کارشان پیش نمی‌رود. بیمه‌های موجود هم در ازای پرداخت یک حق بیمه، سقفی از قیمت را برای عمل‌های افراد در نظر می‌گیرند.

هرچه حق بیمه بیشتری پرداخت شود سقف هزینه عمل هم افزایش می‌یابد. اما نکته اینجاست که بیمه تا یک حدی از هزینه‌های درمان را می‌پردازد. هزینه‌هایی که گفته می‌شود بقیه عمل‌های زیبایی برای ترمیم پوست به پای خود بیمار است. به همین دلیل برخی از افراد که توان پرداخت حق بیمه یا عمل‌های زیبایی دیگر را ندارند، از زیبایی خود دست می‌کشند. نکته جالب اینکه بیمه‌ها حتی زیربار لباس سوختگی هم نمی‌روند. گرچه گفته می‌شود که طرح تحول سلامت در نجات بیمارستان‌های سوختگی از ورشکستگی مفیده بوده است اما نکته اینجاست تا بیمه‌ها نخواهند یا سوخته‌ها زیر داغ سوختگی می‌میرند یا زیر غم فقر و فلاکت مالی.

لباس سوختگی چیست؟

برای فردی که دچار ۲۰ درصد سوختگی شده، یک سال و نیم نیاز به لباس سوختگی است که هر سه ماه یکبار باید این لباس تعویض شود و هزینه این لباس پنج میلیون تومان است؛ به عبارتی ۲۵ میلیون تومان هزینه تامین لباس سوختگی برای بیماری با ۲۰ درصد سوختگی است.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *