افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

این نوشیدنی ها برای کودکان خطرناک است

882526_303

  • امرزه والدین به خوبی با عوارض مصرف نوشابه‌ها آشنا هستند و می‌دانند باید مصرف آن را در رژیم غذایی کودک بسیار محدود و حتی قطع کنند. شاید فکر کنید آبمیوه‌ها نوشیدنی مناسبی هستند. صد در صد همینطور است اما به شرط آنکه طبیعی باشند.

 

شیوا بیگی: همه ما می‌دانیم هیدراته نگاه داشتن بدن کودکان به خصوص در حین ورزش، بازی و فعالیت‌های فیزیکی زیر گرمای آفتاب تا چه اندازه مهم است. بدن کودکان به هیچ وجه نباید دچار کم آبی شود. اما چیزی که کودکان می‌نوشند هم به اندازه مقدار آن مهم است.

امروزه با وجود نوشیدنی‌های بسته بندی شده فراوان موجود در بازار که به ظاهر سالم و حاوی مواد طبیعی هستند، دقت ما را در انتخاب نوع مناسب آن برای کودکان بسیار کم کرده است. بالغ بر ۹۸ درصد این نوشیدنی‌ها سرشار از شکر مصنوعی، کالری فراوان و کافئین هستند. این مواد برای سلامت کودک در سن رشد مضر بوده و هیچ ارزش غذایی ندارند.

پزشکان بر این باورند که شکر مصنوعی این محصولات باعث آسیب دندان، چاقی بیش از اندازه و رژیم غذایی نامناسب می‌شود. تحقیقات بین ۳۰۰۰ کودک و نوجوان در حال رشد نشان داده است که با مصرف نوشیدنی‌های نامناسب که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم میل به بازی های کامپیوتری، سیگار کشیدن و شب زنده‌داری در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

۱- نوشیدنی‌های ورزشی

باور عمومی بر این است که نوشیدنی‌های ورزشی جایگزین مناسبی برای آبمیوه است و الکترولیت‌ها و مواد معدنی از دست رفته در حین فعالیت ورزشی را جبران می‌کند. این در حالی است که این نوشیدنی‌ها حاوی درصد بالایی از شکر و کالری هستند.

مقدار اضافی این مواد برای بدن کودک ضروری نیست و حتی بسیار مضر می‌باشد. نوشیدنی‌های ورزشی برای ریکاوری و پایداری بدن بزرگسالان و به خصوص ورزشکاران حرفه‌ای تولید شده‌اند. اکثر کودکان از لحاظ فیزیکی به اندازه‌ای فعال نیستند که به آن‌ها نیازی پیدا کنند.

جایگزین مناسب آن مصرف اسنک‌های سالم مثل پنیر، آجیل‌ها ،هندوانه و پرتقال برای جبران قند از دست رفته به همراه نوشیدن آب است. این مواد مالامال از الکترولیت‌ها هستند و به بازسازی ذخائر خالی شده کمک می‌کنند. چوب شور و کمی سس گوجه فرنگی نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای جبران نمک باشد.

۲- نوشیدنی‌های انرژی‌زا

این نوشیدنی‌ها معمولاً مملو از مواد تشکیل دهنده بسیار نامطلوب شامل مقادیر فراوانی شکر و کافئین هستند و کالری زیادی نیز دارند. همه‌ی این‌ها موادی هستند که برای سلامت کودکان و سنین رشد آن‌ها خطرناک‌اند و مصرف آن‌ها باعث اختلال در خواب، بالا رفتن قند خون و خطر ابتلا به دیابت و چاقی می‌شود. هیچ دلیل برای استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای کودکان وجود ندارد.

۳- نوشابه‌ها و آبمیوه‌های فرآوری شده

امرزه والدین به خوبی با عوارض مصرف نوشابه‌ها آشنا هستند و می‌دانند باید مصرف آن را در رژیم غذایی کودک بسیار محدود و حتی قطع کنند. شاید فکر کنید آبمیوه‌ها نوشیدنی مناسبی هستند. صد در صد همینطور است اما به شرط آنکه طبیعی باشند.

۶ نوشیدنی خطرناک برای کودکانآبمیوه‌های پاکتی موجود در بازار که به وسیله شکر مصنوعی و رنگ‌های غیر مجاز آماده می‌شوند، کودکان را در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض بعدی آن قرار می‌دهند، حتی بزرگسالان نیز! بزرگترین مشکل این آبمیوه‌ها استفاده از درصد بالای فروکتوز (قند میوه) است، این در حالی است که نوشته روی آن‌ها چیز دیگری است “بدون شکر اضافه”!

۴- چای شیرین

والدین از قدیم بر این گمانند که نوشیدن یک فنجان چای شیرین شده با شکر همراه صبحانه برای کودک بسیار مفید بوده و باعث گیرایی و هوش بهتر می‌شود. واقعیت این است که کودک در سن رشد با گرفتن مقدار بالایی از شکر در شروع روز، ممکن است در معرض ابتلا به مرض قند قرار گیرد. جایگزین مناسب برای شکر، استفاده از عسل طبیعی و میوه‌های شیرین مثل توت می‌باشد.

۵- چای‌های گیاهی آماده

متأسفانه بسیاری از نوجوانان در سنین رشد برای کاهش وزن و لاغری از چای‌ها استفاده می‌کنند‌. اما این نوشیدنی‌های آماده که عموماً مورد تأیید بهداشت نیستند در روند رشد اختلال ایجاد می‌کنند و باعث کج خلقی و افسردگی می‌شوند. بهتر است به جای آن‌ها از چای سبز یک یا دو فنجان در روز استفاده کنید.

۶- قهوه

قهوه به علت داشتن کافئین نوشیدنی مناسبی برای بزرگسالان است و مصرف آن برای کودکان آن‌ها را با اختلال در خواب، بی‌خوابی و عدم تمرکز مواجه می‌کند. نوشیدن قهوه آثار متفاوتی بر روی کودکان دارد و حتی ممکن است آن‌ها را بیش فعال کند. عادت دادن ذائقه کودکان از سنین کم به مواد غذایی سالم و نوشیدنی‌های طبیعی مفید برای رشد و رژیم غذایی مناسب می‌تواند تأثیر به سزایی در روند رشد، حافظه و قدرت گیرایی کودک داشته باشد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *