افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نمک چه تاثیری در اضافه وزن دارد؟

ارتباط بین نمک و اضافه وزن

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ همه می‌دانیم که غذاهای شور باعث تشنگی می‌شوند. اما آیا باعث پرخوری هم می‌شوند؟ محققان شروع به کشف نقش ناشناخته نمک در گرسنگی و افزایش وزن کرده‌اند. مطالعات اخیر آنها نشان می‌دهد که نمک می‌تواند باعث پرخوری ما شود. تا کنون، ما همیشه بر روی اثر نمک بر فشار خون متمرکز بودیم اما وقت آن رسیده که اطلاعات خود را در زمینه‌ی نمک و رژیم غذایی گسترش دهیم.

نمک و گرسنگی

یکی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود این باور که نمک باعث تشنگی ما می‌شود را مورد چالش قرار داد. او متوجه شد که افرادی که مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که مقدار نمک کمتری استفاده می‌کنند آب کمتری می‌نوشند و گرسنه‌تر می‌شوند.

در طولانی مدت، افزایش اشتها باعث می‌شود که ما پرخوری کنیم و وزنمان افزایش پیدا کند. برای یکی از این تحقیقات ده فضانورد روسی خود را برای سفر به مریخ آماده کردند. ماه‌ها طول کشید که شبیه‌ساز پرواز در فضا، محیط پایدار برای محققان فراهم کند تا آنها بتوانند روی تاثیر نمک مطالعه کنند.

در طی این تحقیق تنها چیزی که در رژیم غذایی فضانوردان متغیر بود مقدار نمک در غذا بود.

رژیم غذایی آنها با ۱۲ گرم نمک در روز شروع شد. بعد از چند هفته محققان نمک خود را به ۹ گرم در روز کاهش دادند. فضانوردان در طول سومین دوره نهایی، روزانه ۶ گرم نمک مصرف کردند. آنچه که در طول مطالعه رخ داد، تصورات محققان را تغییر داد. هرچه آنها مقدار نمک مصرفیشان را کم کردند آب بیشتری مصرف کردند و سیرتر بودند. اتفاق عجیب دیگری که در طی این مطالعه اتفاق افتاد این بود که هنگامی که فضانوردان مقدار نمک بیشتری مصرف می‌کردند بیشتر احساس گرسنگی می‌کردند. اما وقتی همان مقدار غذا را با مقدار نمک کمتر استفاده کردند دیگر گرسنه نبودند.

۲۰ ماده غذایی که به کاهش فشار خون کمک می کند (بخش اول)دستورالعمل های جدید CDC میلیون ها نفر از مردان و زنان را به صف کسانی که دارای فشار خون بالا هستند اضافه می کند. در حالی که ۱۴۰/۸۰ به عنوان آستانه فشار خون بالا محسوب می شود ۱۳۰/۸۰ جیوه…
ادامه مطلب

نمک و چاقی

ماده اصلی تشکیل‌دهنده نمک سدیم است که نقش مهمی در رژیم غذایی ما دارد. اهمیت آن فقط برای عطر و طعم غذا نیست بلکه باعث می‌شود عضلات و اعصاب ما درست کار کنند و این به بدن کمک می‌کند تعادل مناسبی داشته باشند. اما وقتی مقدار سدیم افزایش پیدا کند اغلب باعث افزایش فشار خون می‌شود. به مرور زمان، فشار خون بالا می‌تواند پیامدهای جدی و خطرناکی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات سلامتی را در زندگی ایجاد کند.

روزانه کمتر از ۲.۳ گرم سدیم برای بدن کافی است (یعنی حدود یک قاشق چای خوری نمک). مقدار ایده‌آل آن برای اکثر بزرگسالان کمتر از ۱.۵ گرم است. با این حال، اکثر بزرگسالان بیشتر از این مقدار را دریافت می‌کنند.

در چند سال اخیر دانشمندان این موضوع را بررسی کردند که آیا نمک باعث چاقی هم می‌شود یا خیر؟ آنها فهمیدند که رژیم‌های پرنمک باعث می‌شوند که چربی بدن کودکان و بزرگسالان افزایش یابد. خوردن یک گرم نمک اضافی در هر روز، خطر ابتلا به چاقی را در کودکان ۲۸٪ و در بزرگسالان ۲۶٪ افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند که هنوز دلیل این تاثیر نمک بر بدن را نمی‌دانند، زیرا مطالعات دیگر نشان داده که نمک ممکن است چربی بدن ما را بسوزاند. در این حد همه می‌دانیم که نمک طعم غذا را خوب می‌کند و این باعث می‌شود که کودکان و بزرگسالان غذای بیشتری بخورند. محققان گمان می‌کنند که پس از یک وعده غذایی شور، آدم‌ها تشنه می‌شوند و خیلی راحت‌تر از حالت عادی، از نوشیدنی‌هایی با کالری بالا استفاده می‌کنند.

کنترل اشتها بسیار پیچیده است. اگر رژیم گرفته‌اید و سعی دارید مقدار غذای خود را کم کنید اما احساس گرسنگی گریبان شما را رها نمی‌کند، احتمالا کم کردن نمک طعام می‌تواند به شما کمک کند. حتی شاید لازم باشد نمک را از برنامه‌ی غذایی خود را حذف کنید. البته این کار سختی است و بایستی تدریجی انجام شود.

می‌توانید از غذاهای خانگی استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده و غذاهایی که در رستوران‌ها سرو می‌شوند معمولا نمک زیادی دارند. به جای سس، روی سالاد خود ادویه‌جات مخصوص بریزید. سس کچاپ و سس سویا، پر از سدیم هستند. کم‌کم مقدار نمک غذای خود را کم کنید تا بدن شما به طعم‌های دیگر عادت کند.

غذاهای خود را با گیاهان تازه یا خشک مانند سیر و فلفل سیاه طعم‌دار کنید، هرچی بیشتر از این طعم‌دهنده‌ها استفاده کنید به نمک کمتری نیاز خواهید داشت. قبل از اینکه نمک بیشتری به غذایتان اضافه کنید، حتما آن را بچشید. شاید اصلا نیازی به افزودن نمک نباشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *