افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نشانه های کمبود ویتامین E و عوارض آن

نشانه های کمبود ویتامین E و عوارض آن

images

بدن به همه نوع ویتامین نیاز دارد و کمبود هر ویتامین خود باعث بروز مشکلاتی در بدن می شود در این مطلب بیان می کنیم نشانه های کمبود ویتامین E و عوارض آن در ادامه مطلب .

ویتامین E نوعی ویتامن محلول درچربی است  و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که  ضد سرطان است. این ویتامین باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود و می تواند باعث جلوگیری از بسیاری از بیماریها از جمله آلزایمر و  بیماریهای چشمی و کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت می شود.

این ویتامین در سال ۱۹۲۰ میلادی با تحقیقی که روی موش ها انجام گرفت مشخص شد به عنوان ویتامینی مهم در جلوگیری از سقط جنین است. همچنین با قرار دادن موشها در رژیم غذایی خاص و  ضعیف مشاهده شد که اختلال در تولید مثل حیوان به وجود آمد.

در این مبحث می خواهیم بدانیم آیا کمبود ویتامین E دربدن چه تظاهراتی دارد و از چه علائمی بدانیم با کمبود ویتامین E مواجه هستیم و برای درمان آن باید چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

ویتامین ها از فاکتورهای مهم در بدن انسان می باشند که نقش های بسیار زیادی را ایفا می کنند و برخی محلول در چربی و برخی محلول در آب هستند. همانطور که گفته شد ویتامین E محلول در چربی می باشد و آن را می توان از طریق مصرف غذاها و روغن هایی چون روغن ماهی به دست آورد.

کمبود ویتامین ها اگر زیاد نباشند ممکن است علامتی نداشته باشند ولی اگر بیش از میزان خاصی باشند باعث بروز علائمی در بدن می شوند که می تواند خطرناک و غیرقابل جبران باشد. در اینجا به برخی علائم کمبود ویتامین E در بدن به طور خلاصه می پردازیم:

کمبود این ویتامین در پستانداران می تواند در موارد شدید باعث عقیم شدن آنان شود
بروز بیماریهای عضلانی مثل دیستروفی
کمبود این ویتامین باعث حساسیت گلبول های قرمز و همولیز آنها به سادگی می شود. در نتیجه همولیز آنها فرد دچار کم خونی و افزایش رتیکولوسیت های خونی می شود
کمبود این ویتامین در زنان نیز می تواند باعث احساس سوزش و درد در ناحیه سینه شود.
مشکلات انعقادی خون در موارد شدید که خون در این افراد دیر بند می آید
ایجاد اختلالات عصبی

تشخیص:

اگر هریک از موارد بالا را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. که شناسایی کمبود این ویتامین در بدن با یک آزمایش خون ساده قابل شناسایی است. البته بروز علائم خیلی دیر و طی چند سال صورت می گیرد.

برای درمان کمبود این ویتامین می توان از مکمل های غذایی مثل قرص استفاده کرد که البته مصرف بیش از حد آن نیز توصیه نمی شود و بهترین راه درمان مصرف غذاهای حاوی ویتامین E  است. مثل  مصرف روغنهای گیاهی، مصرف روزانه سبوس گندم، آفتابگردان ، بادام ، ذرت و زیتون و.. .همچنین مصرف لبنیات و تخم مرغ و ماهی می تواند به افزایش این ویتامین در بدن کمک کند.

پزشکین : نشانه های کمبود ویتامین E و عوارض آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *