افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نحوه مواجه با فوریت های دندانی

هنگام دندان درد ناگهانی و فوریتهای دندانی چه باید کرد؟

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ دندان درد یکی از اتفاقاتی است که برای هرکسی ممکن است رخ دهد. دیگر مشکلات و دردها عموما به مرور زمان و در مواقعی اتفاق می افتد که می توان به درمانگاه محل سکونت مراجعه و آن را رفع کنید. فوریتهای دندان متفاوت هستند و اغلب توسط برخی از آسیب‌ها، به ویژه آسیب‌های پس از سانحه، ایجاد می‌شوند. حتی اگر با یک آسیب جدی مواجه هستید که فوریت دندانی یکی از عوارض آنست، باز هم ممکن است سلامت دندان اولویت شما نباشد و آخرین چیزی باشد که به آن فکر می‌کنید. نتیجه این بی‌توجهی نه تنها دردهای ناگهانی ، بلکه از دست دادن دائمی دندان را به دنبال دارد. در اینجا به چند راهنمایی خلاصه در مورد نحوه مواجه با یک فوریت دندانی نگاهی می‌اندازیم تا برای مواجه با آن آماده باشید.

انواع آسیب‌های دندانی

برحسب نوع آسیب دندانی، رویکرد متفاوتی از جانب شما می‌طلبد تا از حفظ سلامت دندان خود مطمئن شوید.

به عنوان نمونه :

  • افتادن دندان

افتادن دندان احتمالاً کابوس بسیاری از افراد است. اگر دندانتان افتاد، سعی کنید تا جاییکه امکان دارد آن را سر جای خود قرار دهید و ریشه دندان را تا جاییکه که ممکن است خراب نکنید. برخی از کارهایی که می توان در اینجا انجام داد عبارتند از گاز گرفتن چیزی مانند گاز پانسمان مرطوب و یا یک کیسه چای خیس. در غیر اینصورت، دندان را در یک ظرف شیر یا بزاق دهان قرار دهید و با خود به دندان پزشکی ببرید. اولویت شما باید جلوگیری از خشک شدن دندان باشد.

  • درد شدید دندان 

درد ناگهانی دندان، کم یا زیاد، ممکن است در ابتدا یک موقعیت اورژانسی به نظر بیاید. با این وجود، بین درد جزئی و درد مداوم تفاوت وجود دارد. علاوه‌براین، اگر دندان شما ناگهان شروع به تیر کشیدن کند، ممکن است درحقیقت، با یک مشکل جدی یک فوریت دندانی مواجه شده باشید. دردهای شدید و ناگهانی یکی از علائم احتمالی عفونت های باکتریایی یا آبسه‌های دندانی است. در مواجه با این مشکلات، نباید دست روی دست گذاشت. به ویژه اینکه عفونت‌های باکتریایی در صورتی که درمان نشوند، می‌توانند به جریان خون راه پیدا کنند.

  • ترک یا شکستگی دندان 

اورژانسی بودن این مشکل، بستگی به نوع آن دارد. یک شکستگی جزئی دندان نیازی به مراقبت فوری ندارد. می‌توانید چند روز صبر کنید. اما، طی این چند روز باید در خوردن و جویدن غذاها بسیار محتاطانه عمل کنید تا شکستگی بزرگتر نشود. اگر شکستگی بزرگتر شد و یا از همان ابتدا یک لب پریدگی یا شکستگی زیاد بود، بدان معناست که لایه خارجی و داخلی دندان آسیب دیده است و  لازمست فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. قبل از اینکار، دندان را با آب گرم تمیز کنید  و اگر خرابی در اثر آسیب رسیدن به صورت ایجاد شده است، از کمپرس سرد استفاده کنید.

  • شل شدن دندان

گاهی اوقات، آسیب، دندان را از جا در نمی‌آورد، اما آن را شل یا کج می‌کند. هر کاری که از دستتان برمی‌آید برای قرار دادن دندان در جای خود انجام دهید و سعی کنید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر به موقع بتوان اقدام کرد، ممکن است مجبور به کشیدن دندان نشوید. با این حال، در صورت عدم درمان، این وضعیت می‌تواند به عفونت منتهی شود.

علائم فوریت‌های دندانی

در برخی از موارد، فوریتهای  دندانی با علائمی همراه هستند. تفاوت در اینجا به نحوه برخورد شما برمی‌گردد. یک فوریت دندانی غالباً نیازمند آن است که فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. علائم بدین معنا هستند که نباید آن را به حال خود رها کرد، اما اگر دندانپزشک شما قادر به ارائه خدمات اورژانسی نبود، می‌توانید یک یا چند روز صبر کنید. برخی از این علائم در آسیب‌های دندانی عبارتند از:

  • خونریزی دهانی
  • درد شدید
  • شل شدن دندان
  • ورم دهان و صورت
  • ضربه خوردن دندان یا صورت
  • ایجاد گره و ورم در لثه

تمام این علائم در آسیب‌ها و فوریتهای دندانی شایع هستند و لازمست به دندانپزشک مورد اعتماد خود مراجعه کنید تا در درمان و مواجه با مشکل به شما کمک کند. دندانپزشکان زیادی در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند؛ اما همه آنها لزوماً خدمات اورژانسی ارائه نمی‌دهند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *