افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نحوه مصرف داروهای قلبی در دوران حاملگی

نحوه مصرف داروهای قلبی در دوران حاملگی

0a46d854-0865-4a19-acef-d579907f7ca8

 

دانستنی های پزشکی درباره خانم هایی که بیماری های قلبی دارند و دارو مصرف می کنند و این که در دوران حاملگی آیا این داروهای عوارض ندارد بخوانید در ادامه نحوه مصرف داروهای قلبی در دوران حاملگی .

داروهای قلبی در دوران بارداری -یکی از چالش های دیگر در خانم های باردار مبتلا به بیماری قلبی و عروقی درمان با داروهای متعدد قلبی است که هر کدام از این داروها می تواند بالقوه برای جنین خطرناک و ریسک ناهنجاری جنینی را افزایش دهد .هر دارویی که در خانم حامله باید مورد استفاده قرار گیردیک سری اصول کلی در تجویز و مصرف داروها در حاملگی وجود دارد:
حدالامکان از مصرف هر گونه دارویی در خانم حامله اجتناب شود .
حدالامکان از مصرف داروها در سه ماهه اول بخصوص شش هفته اول بارداری اجتناب شود.
منافع آن دارو برای سلامتی مادر بیش از عوارض آن برای جنین باشد.

ازکمترین دوز ممکن و کوتاهترین دوره ضروری از دارو استفاده شود .
ازمصرف چند دارویی در حاملگی حدالامکان اجتناب شود .
از داروهای با حداکثر ایمنی در حاملگی که بی خطری آنها اثبات شده استفاده شود.
تقریباتمام داروهای قلبی در گروه cداروها در حاملگی قرار می گیرندیعنی دربعضی مطالعات حیوانی اثرات سوئی داشته اند ولی در مطالعات انسانی اثرات اثبات شده و کنترل شده ای هنوز دیده نشده است .

داروهای قلبی و عروقی شایعی که مصرف آنها در حاملگی ممنوع است :
قرص وارفارین (بخصوص در سه ماهه اول حاملگی سبب ناهنجاری های تکاملی غضروفی و استخوانی در جمجمه و بینی و … )

داروهای مهارکننده آنزیم مبدل کربنیک انهیدراز مثل :کاپتوپریل – انالا پریل – لیزینوپریل و…
داروهای آنتا گونیست رسپتورآنژیو تنسین مثل : لوزارتان – والزارتان و …
(این داروها بخصوص درسه ماهه اول بارداری سبب افزایش ناهنجاری جنینی مثل اختلال در تشکیل کلیه ها و اختلال در رشد داخل رحمی جنین یا کاهش حجم مایع آمنیون می شوند. )

لذا داروهای فوق از رایج ترین داروهایی هستند که دربیماران قلبی با بیماری پرفشاری خون و نارسایی قلبی و دیابت وبیماریهای دریچه ای قلب بخصوص بیماری روماتیسم دریچه ای و تعویض دریچه فلزی استفاده می شوند هر خانم که تحت درمان با داروهای مذکور می باشد باید قبل از اقدام به حاملگی درمورد جایگزینی و تعویض داروها ی قلبی ممنوع در حاملگی با پزشک متخصص معالج خود مشاوره نماید.

اما درمورد سایر داروهای رایج مورد استفاده دربیماران قلبی بر حسب مورد بیماری و شدت علایم و ضرورت قطعی مصرف دارو وریسک عوارض احتمالی برای مادر و جنین بر حسب مورد پزشک متخصص معالج باید تصمیم گیری نماید.

مثلا :

آسپرین :داروی کاملا بی خطر در حاملگی می باشد علیرغم اینکه از جفت عبور می کند .دربعضی مطالعات در پیشگیری از پره اکلامپسی نیز موثر بوده و برای پیشگیری از ترومبوز پروتز مکانیکی دریچه های قلبی نبز مفید است .خطر بسته شدن زودرس مجرای شریانی راهم ندارد.

بتا بلو کرها :داروهای این دسته مثل پروپرانولول – آتنولول – متو پرو لول و .. از داروهای شایع مورد مصرف وسیع در خانم های حامله مبتلا به آریتمی و پرفشاری خون و بیماری عرو ق کرونر و… هستند این داروها از جفت عبور می کنند خطر ناهنجاری جنینی ندارند ترجیحا درسه ماهه اول بارداری نباید استفاده شوند خطرات احتمالی برای جنین اختلال در رشد داخل رحمی – برادیکاردی جنین و هیپو گلیسمی است.
دیگوگسین :ازجفت عبور می کند هیچ اثر سوئ اثبات نشده است.

دیورتیک :این داروها بخصوص در نارسایی قلب و فشارخون استفاده می شوند دوزهای بالابا کاهش حجم خون باعث کاهش خونرسانی به جفت و اختلال در رشد جنین می شوند.
داروهای مهار کننده کانال کلسیم :اثرات سوئ شدیدو خطرناکی اثبات نشده و درمورد مصرف بعضی از این داروها مثل دیلتیازیم و نیفیدیپین مطالعات محدود است .

 

پزشکین : نحوه مصرف داروهای قلبی در دوران حاملگی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *