افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ناخنک چیست از علت تا درمان آن

  • ناخنک در بعضی مواقع موجب قرمزی شدید توام با درد واشک ریزش می شود. در صورت پیشرفت و رشد به طرف قسمت های مرکزی موجب کاهش بینایی می شود و در بعضی مواقع ایجاد استیگماتیسم می کند.

 

ناخنک یک زائده گوشتی است که معمولا از گوشه داخلی چشم به شکل مثلث شروع می شود و نوک مثلث به طرف قرنیه یعنی قسمت شفاف چشم  رشد می کند. هر چند ممکن است در قسمت گوشه خارجی هم مشاهده شود ولی معمولا نادر است و در بعضی اوقات در دو گوشه داخلی وخارجی چشم ها مشاهده می شود. این عارضه چشمی ممکن است یک چشم یا هر دوچشم را گرفتار کند. معمولا در افراد بزرگسال  و مردان دیده می شود در مناطق گرمسیر و آفتابی بیشتر شیوع دارد  و در کسانی بیشتر دیده می شود که کار بیرون دارند منظور از بیرون کار در فضای های روباز و غیر مسقف مانند معادن، زمین های زراعی و … عوامل زیادی در بروز آن موثر هستند.  اشعه مستقیم  آفتاب، دود، کار در محیط های بازو هوای خشک، در معرض گرد و غبار و باد بودن تاثیر بسزایی در بروز ناخنک دارد. بنابراین افراد مستعد وکسانی که ناخنک کوچکی دارند باید با استفاده از عینک های مخصوص موتور سواری کنند و عینک آفتابی، نسبت بزرگی که مانع برخورد باد وگرد وغبار به چشم شوند. لذا  یکی دیگر از مزایای استفاده از عینک آفتابی  جلوگیری از ایجاد وپیشرفت ناخنک است. 

کشاورزان، باغداران، ماهیگیران، زنبور داران و کوهنوردان حتما از کلاه لبه دار بلند استفاده کنند استفاده از این نوع کلاه ها نه تنها از پیشرفت ورشد وایجاد ناخنک جلوگیری می کند بلکه نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد سرطان های اطراف پلک دارد.

نکنه ای باید به رانندگان توصیه کرد به خصوص آنها که زمینه ایجاد ناخنک دارند کمتر در معرض باد و آفتاب قرار گیرند.

آنچه مهم است جلوگیری از ایجاد ناخنک است چرا که متاسفانه تاکنون درمان دارویی ورژیم غذائی برای از بین بردن آن کشف نشده است.  ناخنک در بعضی مواقع موجب قرمزی شدید توام با درد واشک ریزش می شود. در صورت پیشرفت و رشد به طرف قسمت های مرکزی موجب کاهش بینایی می شود و در بعضی مواقع ایجاد استیگماتیسم می کند.

هر چند نباید اثرات یک برآمدگی گوشتی در روی قرنیه شفاف بر زیبایی افراد دست کم گرفت.

درمان ناخنک چیست؟

چشم در صورت بروز  صرفا جراحی است.

عوارض ناخنک چیست؟

١- تاثیر بر بینایی افراد گذاشته باشد.

٢- ایجاد استیگمات کرده باشد.

٣- تحریک و قرمزی ان باعث اذیت وناراحتی فرد بشود.

٤- از نظر زیبایی برای فرد غیر قابل تحمل باشد. 

هر چند با روش های جدید جراحی بخصوص پیوند ملتحمه بعد از برداشتن ناخنک  با موفقیت زیادی همراه است ولی باید توجه داشت امکان عود ناخنک وجود دارد بخصوص بعد از عمل نباید در معرض عوامل موثر در بروز آن قرار گرفت. در موارد پیشرفته وشدید ناخنک به دلیل آسیبی که به قرنیه وارد شده حتی بعد از عمل آثار سفید رنگ آن بر روی قرنیه مبتلا به ناخنک دیده می شود. 

برخی از بیماران با استفاده از قطره های اشک مصنوعی معمولی و داروهایی مانند بتامتازون  به صورت طولانی مدت قصد از بین ناخنک دارند که به آنها توصیه می کنیم قطره اشک مصنوعی بخصوص استفاده بیش از چهار بار دروز ممکن است رشد ناخنک را تشدید کند. 

 استفاده طولانی از انواع داروهای چشمی استروییدی مانند بتامتازون، هیدروکوتیزون نه تنها اثری در جلوگیری ندارد ممکن است عوارض دیگری ایجاد کند هر چند بعد از عمل جراحی ناخنک مصرف  انها تا سه ماه توصیه می شود. 

یاد اوری این نکته مهم است  استفاده از قطره نفازولین چشمی نیز که باعث از بین رفتن قرمزی چشم می شود نه تنها باعث جلوگیری از پیشرفت  نمی شود بلکه برخی از پزشکان معتقد هستند که این دارو ممکن است اثر معکوسی داشته باشد. بر این اساس اکثر پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که دارو را در موارد درد والتهاب ناخنک استفاده کنند در غیر اینصورت برای درمان اساسی ناخنک صرفا جراحی است  وتأکید می کنند در معرض  عوامل تشدید کننده ان که در بالا ذکر شد  قرار نگیرند. 

متاسفانه اکثر مناطق کشور عزیزمان ایران جزء مناطق خشک محسوب می شود وأخیرا با ورود ریز گردها در اب هوای ایران در صورت عدم مراقبت ممکن است شاهد شیوع بیشتر ناخنک در برخی مناطق باشیم.  

نکته پایانی که از اهمیت ویژه ای برخوردا است برخی از انواع تومرهای بدخیم شکل ظاهری شبیه ناخنک دارند لذا در صورت هر گونه تردید باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

مجموعه کلینیک‌های فوق تخصصی چشم‌پزشکی «چشمخانه» با بهره‌گیری از برترین چشم‌پزشکان ایران، پیشرفته‌ترین تجهیزات و گسترده‌ترین پوشش‌دهی بیمه، آماده‌ی ارائه تمامی خدمات تشخیصی درمانی حوزه‌ی «چشم‌ پزشکی» به هم‌وطنان می‌باشد. «چشمخانه» با داشتن دو شعبه‌ی فعال در میدان ونک و بیمارستان تریتا واقع در منطقه ۲۲ تهران و برخورداری از کارنامه‌ای درخشان با بیش از ۱۷۰ هزار عمل جراحی و کسب بهترین نتایج، موجبات رضایتمندی طیف بی‌شماری از بیماران و مراجعه‌کنندگان را فراهم آورده است.

 

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *