افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نابودی زالوها در طبیعت گیلان

زالو در طبیعت گیلان رو به زوال

زادگاه اصلی زالو ایران، استان گیلان است اما استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی، کودهای شیمیایی، صید بی‌رویه زالو در رشت و علل دیگری سبب نابودی زالو در طبیعت گیلان شده است.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ زالو نوعی کرم حلقوی و حیوانی از گروه کرم‌های آبزی و از راسته آرواره‌داران است. بدن جانور قابلیت انقباض و انبساط فراوان دارد، طول بدن بین ۳ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض بدن حدود ۱ سانتی‌متر است.

زالو ۳ فک دارد و هر فک ۱۰۰ دندان دارد، یعنی یک زالو حدود ۳۰۰ دندان فوق‌العاده ریز دارد.

اکثر زالوها در اطراف آب‌های شیرین زندگی می‌کنند، در حالی‌که برخی گونه‌ها را می‌توان در خاک هم‌چنین اطراف دریاها یافت.

به لحاظ تاریخی زالوها در پزشکی(زالودرمانی)، برای گرفتن خون از بیماران استفاده می‌شده‌اند. سابقهٔ عمل زالو درمانی به هندوستان و یونان قدیم باز می‌گردد که تا قرن هیجدهم و نوزدهم در اروپا و آمریکای شمالی ادامه یافت.

در دوران مدرن، از زالو در مراحلی مانند چسباندن مجدد اجزای بدن در جراحی‌های ترمیمی و پلاستیک و در آلمان برای درمان آرتروز استفاده می‌کنند.

زالو در جلوی بدن یک بادکش وجود دارد که مرکب از ۲ حلقه است و دهان در این ناحیه واقع شده ‌است و در انتهای بدن یک بادکش مدور مرکب از ۷ حلقه دارد که توسط این بادکش خود را به یک نقطه متصل می‌کند و نقطه اتکایی است برای حرکت کردن.

«علی عسکری» پرورش‌دهنده زالو در رشت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرورش زالو در گیلان، می‌تواند از همه شهرهای ایران کم هزینه‌تر باشد. این جمله شاید کمی گنگ باشد و مخاطب هم‌اکنون این پرسش به ذهنش متبادر شود که چرا پرورش زالو در گیلان از شهر ما بهتر است؟ علل متفاوت می‌تواند پاسخ این پرسش در خصوص پرورش زالو باشد.

وی افزود: استان گیلان و شهر رشت از روزگاران قدیم زادگاه پرورش زالو بوده و زالو در استان گیلان به‌صورت طبیعی در تالاب‌ها و شالیزارها رشد یافته است. اما متأسفانه چند سال اخیر به علل متعدد از جمله استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی، کودهای شیمیایی، صید بی‌رویه زالو در رشت و علل دیگری این موجود در طبیعت گیلان در حال نابودی است.

عسکری خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که زادگاه اصلی زالو شمال کشور و استان گیلان بوده است، پرورش زالو در گیلان به انرژی کمتری برای اپتیمال کردن دما و رطوبت و … نیاز دارد.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به این‌که در گذشته پرورش زالو رونق چندانی نداشت و بیشتر زالوی صیدی در کشور مصرف می‌شد. مصرف‌کنندگان زیادی تقاضای خرید زالو  صیدی را از رشت داشتند و هنوز هم مصرف‌کنندگان زیادی به استان گیلان برای تأمین زالوی خود سفر می‌کنند که این هم می‌تواند در موقعیت بازار خرید و فروش زالو به پرورش‌دهندگان زالو در رشت کمک کند.

این پرورش‌دهنده زالو گفت: در گذشته نه چندان دور، کشاورزان، زالو را موجودی مزاحم می‌دانستند، اما از زمانی که قیمت فروش زالو افزایش یافت، اقدامات برای صید بی‌رویه نیز افزایش یافت.

وی با بیان این‌که صیدهای غیرعلمی به جمعیت زالوی گیلان ضربه می‌زند، افزود: طی ۵ سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر زالوی گیلان بودیم. گونه اصل زالوی ایران از آن گیلان است.

عسکری یادآور شد: کارآفرینی در حوزه پرورش زالو می‌تواند، درآمد و اشتغال خوبی را در گیلان ایجاد کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *