افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

می خواهید باهوش بمانید این رژیم ذهن را رعایت کنید

100270_899

  • کسانی که رژیم ذهن را دنبال می کنند نسبت به هم سن و سال های خود در تست های هوش، سرعت ادراک و دیگر جنبه های شناخت که با بالا رفتن سن ضعیف می شوند رتبه بهتری دارند. در مطالعه ای ۹۶۰ نفر رژیم ذهن را به مدت ۹ سال دنبال کردند

 

آیا زوال شناختی جزء اجتناب ناپذیری از پیری است؟ شاید هم اینطور نباشد. یک برنامه غذایی جدید هست که می تواند پیری را در ذهن کاهش دهد و آن رژیم ذهن و یا رژیم مدیترانه ای و دش (رژیم کاهش فشار خون) برای بازسازی سلول های عصبی می باشد که پس از رژیم مدیترانه ای و دش برای سلامت قلب طراحی شده است. این رژیم جذب مواد مغذی به مغز را تقویت می کند.

رژیم ذهن و سلامت مغز

کسانی که رژیم ذهن را دنبال می کنند نسبت به هم سن و سال های خود در تست های هوش، سرعت ادراک و دیگر جنبه های شناخت که با بالا رفتن سن ضعیف می شوند رتبه بهتری دارند. در مطالعه ای ۹۶۰ نفر رژیم ذهن را به مدت ۹ سال دنبال کردند. تفاوت آن ها در تواناییهای شناختی به اندازه ۷٫۵ سال نسبت به کسانی بود که این رژیم را دنبال نمی کردند جوان تر بود. حتی در سطح فعالیت های فیزیکی و آموزشی آنان نیز تاثیر خود را داشته است. بالاتر از همه این ها دنبال کردن رژیم ذهن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را به نصف می رساند.

رژیم ذهن چیست؟

رژیم ذهن نوع متمرکز شده بر مغز همان رژیم قلب و عروق است. رژیم ذهن یا همان رژیم مدیترانه ای بر میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات تمرکز دارد. در حالیکه مصرف گوشت قرمز، لبنیات و غذاهای شیرین و چرب را محدود می کند. در این رژیم ماهی ۲ یا ۳ بار در هفته باید مصرف شود. گوشت مرغ، آجیل و حبوبات در حد متعادل مصرف می شود. بر اساس رژیم مدیترانه ای روغن زیتون سرشار از چربی های اشباع نشده است که برای سلامت قلب بسیار موثر است. رژیم دش هم نوعی رژیم گیاهی است که چربی های اشباع شده، شکر و سدیم رامنع می کند. در عوض غذاهای پروتئین دار، فیبردار و غذاهایی که چربی اشباع نشده دارند را توصیه می کند.

هر دو رژیم مدیترانه ای و دش در سلامت قلب تاثیر بسزایی دارند. همچنین فشار خون و کلسترول LDL را پایین آورده و از حملات و سکته های قلبی جلوگیری می کنند. برخی شواهد و مدارک نیز نشان داده است که برای سلامت مغز نیز مفید هستند. مطالعات نشان داده است که عناصر رژیم مدیترانه ای ( که همان خوردن سبزیجات، میوه، آجیل، حبوبات و غذاهای دریایی هستند) خطر ابتلا به اختلالات شناختی را کاهش می دهد. پس اگر شما از آنگونه افرادی هستید که فقط غذاهای سالم خورده و توصیه های رژیمی را برای مبتلا نشدن به بیماری های قلبی عروقی دنبال می کنید، صد در صد از سلامت اعصاب و مغز نیز برخوردار هستید.

اما دنبال کردن رژیم سالم معمولی به تیزهوش شدن شما هیچ کمکی نخواهدکرد. حتما باید به رژیم ذهن روی بیاورید. با یکسری تغییرات کوچک در رژیم هایی که در بالا توضیح داده شد ذهن خود را از زوال شناختی و زوال عقلی نجات دهید.

 

نگاهی عمیق به رژیم ذهن

دنبال کردن رژیم ذهن نزدیک به ۵۳ درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. درست مثل درصد کاهش ابتلا به بیماری در رژیم مدیترانه ای. اما حتی کسانی که رژیم ذهن را دنبال می کنند به اندازه ۳۵ درصد احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را دارند.

رژیم ذهن بسیار آسان تر از رژیم های مدیترانه ای و دش می باشد. اومگا ۳ موجود در ماهی آسیب های اکسیداتیو در مغز را کاهش داده و از تشکیل توده های بیتاآمیلوئید که از علل بیماری آلزایمر می باشد جلوگیری می کند. مصرف ماهی به اندازه یک بار در هفته برای این رژیم کافی است. این مقدار مصرف نسبت به رژیم مدیترانه ای که سه بار در هفته است معقولانه و راحت تر است.

روزانه دوبار سبزی و در هفته دوبار از انواع توت ها مصرف کنید. در رژیم مدیترانه ای و دش مصرف سبزیجات و میوه سه یا چهار بار می باشد. به دلیل فولات، ویتامین E، کاروتنوئید و فلاونوئید موجود در آن ها ارتباط محکمی بین این غذاها و زوال شناختی وجود دارد.

کمبود فولات، (ویتامین B که در سبزیجات سبز تیره یافت می شود) در ارتباط با زوال عقلی و شناختی می باشد. بیشتر مردم به اندازه کافی فولات مصرف می کنند. اگر چه غذاهای غلات مثل کلوچه ها و غلات صبحانه منبع فولات هستند، اما متاسفانه در آن ها بسیاری عناصر کم مصرف دیگر که برای سلامت ذهن ضروری هستند یافت نمی شود. پس بهتر است که فولات مورد نیاز بدنتان را مستقیما از مصرف سبزیجات تامین کنید. در این صورت بسیاری مواد مغذی دیگر را هم از طریق سبزیجات جذب خواهید کرد. مثل ویتامین E، کاراتنوئیدها و فلاونوئیدها که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که از آسیب های سلولی جلوگیری کرده و مانع پیری سلول ها می شوند. عناصر کم مصرف از ذخیره بتا آمیلوئید در مغز که منجر به بیماری آلزایمر می شود نیز جلوگیری می کند.

انواع توت ها فعالیت های آنتی اکسیدان بسیار قوی دارند. بلوبری زوال شناختی را که در بیماری آلزایمر رخ می دهد کاهش می دهد. ویتامین E که در روغن سبزیجات، آجیل و غلات کامل یافت می شود، نیز به عنوان آنتی اکسیدان و ضد عوامل التهابی در ارتباط با محافظت های عصبی مغز عمل می کند.

رژیم مغز مصرف لبیاتی مثل پنیر و کره را به دلیل وجود چربی های اشباع شده در آن ها منع می کند. در مقایسه با رژیم دش لبنیات حتی از نوع کم چرب و یا بدون چربی توصیه نمی شود. این بدین معنی نیست که لبنیات هیچ جایگاهی در یک رژیم سالم ندارد بلکه به این دلیل است که شناخت کافی در رابطه با تاثیر آن ها بر مغز وجود ندارد که بتوان آن را در رژیم مغز پیشنهاد داد یا منع کرد.

تمرکز بر چربی های مفید نسبت به ایجاد محدودیت در مقدار مصرف چربی تاثیر بیشتری در بیماری های زوال عقلی و شناختی خواهد داشت. روغن هایی مثل روغن طبیعی و روغن آجیل منبع چربی های اشباع نشده هستند. مصرف این غذاها سطح نشانه های التهابی در خون را کاهش می دهد التهاب در مغزنیز باعث پیشرفت بیماری زوال عقل می شود پس خاصیت ضد التهابی روغن طبیعی زیتون و آجیل تاثیر مثبتی بر روی شناخت دارد.

خیلی ها معتقدند که ذهن بشر رفته رفته با بالا رفتن سن رو به زوال می رود حتی اگر رژیم درستی را دنبال کرده باشند. اما دانشمندان به یک سری مواد مغذی که می توانند مانع کند شدن حافظه، حفظ مهارت های حل مسائل و توانائی ادراک درسن بالا می شوند اشاره کرده اند. رژیم ذهن ثابت می کند که برنامه های رژیمی تاثیر مفیدی بر تیزهوشی داشته و از بیماری آلزایمر و زوال عقلی جلوگیری می کند. یک رژیم سالم ممکن است که تغییرات زیادی در شما ایجاد نکند اما رژیم ذهن مطمئنا سلامت ذهن شما را بهبود می بخشد. مواد مغذی خاص مثل اومگا۳، ویتامین E، فولات، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها نشان می دهند که چگونه غذاهای خاص برای سلامت ذهن می توانند مفید باشند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *