افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

میکروب های مناسب در روده منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

میکروبیوم روده درکاهش بیماری های قلبی نقش دارد

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛  روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس دیلی، اغلب مردم می دانند که عوامل خطرساز بیماری های قلبی شامل فشارخون و کلسترول بالا و استعمال دخانیات است. اما این عوامل در برابر پیش بینی خطر بیماری های قلبی در افراد جوان، زنان و برخی از گروه های قومی چندان موثر نیستند.
یکی از روش های ارزیابی خطر حمله قلبی، اندازه گیری میزان سخت شدن سرخرگ ها است. این عامل ارتباط چندانی با کلسترول بالا یا استعمال دخانیات ندارد اما ارتباط تنگاتنگی با التهاب دارد.
التهاب، واکنش طبیعی بدن ما نسبت به جراحت است، اما زمانی که این واکنش بیش از حد شدید باشد، می تواند منجر به بیماری های متعددی از جمله آرتریت و آسم شود. در واقع هرچه میزان التهاب در بدن شخص بیشتر باشد، احتمال ابتلای او به بیماری های قلبی و تصلب شراین نیز بالاتر است.
بر اساس تحقیقات پیشین، یکی از روش های کاهش التهاب در بدن، وجود باکتری های مفید در روده است. در واقع مشخص شده است میزان میکروب های سالم روده در بدن افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آرتریت پسوریاتیک، دیابت و بیماری التهابی روده که در اثر التهاب ایجاد می شوند، کمتر از حد طبیعی است.
در تحقیقات اخیر مشخص شد در روده زنانی که شدت سختی سرخرگ ها در بدن آن ها بیشتر است، تنوع میکروبی کمتری وجود دارد و زنان دارای رگ های سالم تر، تنوع میکروبی بیشتری دارند. همچنین بر اساس این تحقیقات، میزان ترکیبات مفید تولید شده توسط میکروب ها در جریان خون افراد دارای رگ های سالم تر، بیش از سایرین است.
بر اساس این تحقیقات تقریبا ۱۰ درصد از سختی رگ ها با میزان میکروب های روده و ترکیبات تولید شده توسط آن ها مرتبط است. در مقابل، کمتر از ۲ درصد این عامل خطر، حاصل کلسترول بالا، استعمال دخانیات، دیابت و چاقی است.
برخلاف خطرات ژنتیکی که تقریبا نمی توان اقدامی درباره آن ها انجام داد، می توان میکروب های موجود در روده و مواد تولید شده توسط آن ها را تغییر داد. یک راه این کار، خوردن باکتری های مفید است که از طریق خوردن غذاهای پروبیوتیک یا مکمل ها انجام می شود.
راه دیگر این کار خوردن امگا ۳ و فیبر است که در روغن و سبزیجات، نان کامل، انواع مغزها، لوبیا و شکلات تلخ یافت می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *