افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

میوه و مایعات با غذا نخورید

  • آب در عرض ۱۰ دقیقه از معده عبور می‌کند. آب‌میوه نیز به ۱۵ تا ۳۰ دقیقه برای این عبور نیاز دارد. علاوه بر این، وجود هر مایعی در معده، آنزیم‌های ضروری برای هضم پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را رقیق می‌کند و کیفیت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

برای این‌که بدانیم کدام ترکیبات غذایی مفید و کدام یک از آن‌ها واقعا مضر هستند،‌ بیش از هر چیزی باید به صدای بدن‌مان گوش کنیم، نه مجموعه‌ای از قواعد همگانی. این گوش سپردن و توجه کردن به بدن، و جدی گرفن علائمی که از خودش نشان می‌دهد، هیچ هزینه مالی‌ای برای ما ندارد، اما تجربه‌های مهمی را برای ما می‌سازد. در ادامه با بعضی از مهم‌ترین ترکیبات غذایی مشکل‌ساز آشنا می‌شویم که معمولا افراد زیادی را آزار می‌دهند و نباید همزمان با هم مصرف شوند. میوه همراه با وعده غذایی یا پس از آن نمونه‌ها: توت‌فرنگی در سالاد سالاد سالسا یا میوه انبه همراه با ماهی پای سیب یا انواع توت‌های تازه به‌عنوان دسر دلیل ایجاد اختلال: میوه‌ سریعا از معده عبور می‌کند و برای هضم شدن به روده‌ها می‌رسد. بنابراین، ‌وقتی که میوه را با آن دسته از مواد غذایی ترکیب می‌کنیم که زمان بیشتری برای هضم لازم دارند (مانند گوشت، غلات سبوس‌دار و حتی میوه‌های کم‌آب مثل موز و آووکادو)، ترکیبات غذایی به‌مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند و فرآیند تخمیر را شروع می‌کنند. محققان می‌گویند که عملکرد میوه‌ها در قالب ترکیب قندی، چنین اتفاقی را به‌وجود می‌آورد. هضم قندها واقعا به‌سادگی پیش نمی‌رود، چون این ترکیبات غذایی سنگین هستند و به حرارت زیادی برای پردازش نیاز دارند. به همین دلیل است که باید میوه را به‌تنهایی مصرف کرد. علاوه بر این،‌ میوه‌ها (خصوصا میوه‌های تازه و فصلی) در گروه مواد غذایی کامل و سرشار از انرژی قرار می‌گیرند. پس ترکیب کردن آن‌ها با پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، انرژی خالص و ناب آن‌ها را از بین می‌برد. جایگزین: میوه را ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع وعده غذایی مصرف کنید. وقتی که میوه به‌تنهایی و با معده خالی پیش از وعده غذایی خورده می‌شود، دستگاه گوارشی را برای مواجهه با وعده غذایی آماده می‌کند. آب موجود در میوه‌ها، دستگاه گوارش را شست‌وشو می‌دهند و آن را مرطوب می‌سازند، فیبرهای میوه هم دستگاه گوارش را تمیز می‌کنند و آنزیم‌ها نیز، فرآیند شیمیایی هضم را به حالت فعال درمی‌آورند. به همین دلایل است که مصرف میوه پیش از وعده غذایی، ظرفیت بدن برای جذب بهتر و مطلوب‌تر مواد مغذی را افزایش می‌دهد. پس از پایان وعده غذایی هم حداقل باید ۳ ساعت تا خوردن میوه صبر کنید. البته باز هم بهتر است که بعضی از میوه‌ها مانند انواع ملون‌ها را به‌تنهایی مصرف کنید، چون این میوه‌ها حاوی قندها و آنزیم‌های زیادی هستند. بنابراین، خوردن میوه‌ه به‌تنهایی، اولین گام بزرگ در راه پیشگیری از مشکلات مختلف گوارشی است.

مایعات همراه با وعده‌های غذایی

نمونه‌ها: آب درحین وعده غذایی

آب‌میوه همراه با وعده غذایی

چای بلافاصله پس از وعده غذایی

دلیل ایجاد اختلال:

آب در عرض ۱۰ دقیقه از معده عبور می‌کند. آب‌میوه نیز به ۱۵ تا ۳۰ دقیقه برای این عبور نیاز دارد. علاوه بر این، وجود هر مایعی در معده، آنزیم‌های ضروری برای هضم پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را رقیق می‌کند و کیفیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. همین روند است که مصرف مایعات همراه با وعده‌های غذایی را معمولا به مشکلات گوارشی ختم می‌کند. جایگزین: اگر می‌خواهید آب بنوشید، این کار را حداقل ۱۰ دقیقه مانده به وعده غذایی انجام بدهید. پس از پایان وعده غذایی نیز حدود یک ساعت تا نوشیدن مایعات صبر کنید. اگر هم غذای سنگینی خورده‌اید، باید این فاصله را به بیشتر از یک ساعت افزایش بدهید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *