افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مکمل کلسیم و این عوارض جانبی مصرف

hhh1648

  • اگر از دوزهای بالای مکمّل‌های کلسیم بیش از میزان تجویزشده روزانه آن یعنی ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم در روز استفاده کنید، ممکن است دچار سنگ‌ کلیه شوید.

مکّمل‌های کلسیم اغلب در کابینت هر خانه‌ای پیدا می‌شوند و افراد در گروه‌های سنی مختلف آنها را مصرف می‌کنند. در واقع، آن دسته از افرادی هم که ورزشکارند از مکمّل‌های کلسیم استفاده می‌کنند تا اندام خود را حفظ کنند؛ البته به جز زنانی که در دوران یائسگی بوده یا آنهایی که از پوکی استخوان یا آرتروز رنج می‌برند. متخصصان می‌گویند اگر مکمّل‌ کلسیم در دوز کم و یا همراه با برخی داروهای خاص مصرف نشود، به یکی از عوارض جانبی زیر منتهی خواهد شد:
یبوست
پزشکان دریافته‌اند که بسیاری از بیمارانی که از مکمّل‌های کلسیم استفاده می‌کنند دچار مشکل یبوست هستند. در واقع هر کسی نمی‌تواند به طور مرتب از مکمّل‌های کلسیم استفاده کند. غیر از یبوست، این مکمّل‌ها می‌توانند موجب التهاب معده و تورم شکم هم بشوند.
سنگ کلیه
اگر از دوزهای بالای مکمّل‌های کلسیم بیش از میزان تجویزشده روزانه آن یعنی ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم در روز استفاده کنید، ممکن است دچار سنگ‌ کلیه شوید. سایر عواملی که می‌تواند شما را بیشتر در معرض شکل‌گیری سنگ کلیه قرار دهد به جز مصرف دوزهای نادرست از مکمّل‌های کلسیم عبارت است از مصرف زیاد ویتامین C ، مصرف کم آب و رژیم غذایی با محتوای نمک فراوان.
مسمومیت ویتامین D
اگر مکمّل کلسیم مصرف می‌کنید و به طور جداگانه داروهای ویتامین D هم می‌خورید، این مسئله منجر به مسمومیت ویتامین D هم می‌شود. میزان نرمال ویتامین D در بدن‌تان بین ۳۰ تا ۷۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر است و اگر این میزان بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر باشد منجر به مسمومیت ناشی از ویتامین D خواهد شد که به خاطر رسوب کلسیم در خون شکل می‌گیرد.
درد عضلانی
از دیگر عوارض جانبی شاخص مصرف مکمّل‌های کلسیم این است که منجر به گرفتگی عضلانی و درد می‌شود. این عارضه جانبی اغلب در افراد مسنی که از این مکمّل‌ها استفاده می‌کنند شایع‌تر است چرا که بافت‌ها و عضلات آنها کلسیم را انباشته می‌کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *