افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مهمترین علائم سرطان ریه سرفه کردن است

1

 

 

  • پزشکان برای تایید یا رد بدخیم و سرطانی بودن توده مشخص شده و ارتباط آن با علایم بیمار از آن نمونه برداری می کنند.

 

همه ما می دانیم علت اصلی ابتلا به سرطان ریه، استعمال دخانیات به ویژه سیگار است. بعضی از افراد برای توجیه خود و اطرافیان می گویند ما فقط تفریحی چند نخ سیگار می کشیم.

اما آیا تعداد نخ های سیگار تاثیری در افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه دارد؟ به عنوان نمونه یک سیگاری قهار در مقایسه با کسی که روزی ۵ نخ سیگار می کشد، بیشتر در معرض خطر است؟ باید گفت، خیر. هر کسی که از این گونه مواد استفاده می کند در معرض خطر ابتلا به بسیاری از عوارض و از جمله سرطان ریه است اما هر چه فردی بیشتر یا به مدت طولانی تری سیگار بکشد، هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه و هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های دهان، حلق، مری، حنجره، مثانه، کلیه، دهانه رحم و لوز المعده قرار می گیرد. خانواده افراد سیگاری باید بدانند سیگار کشیدن شایع ترین علت مبتلا شدن به سرطان ریه است اما قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران نیز موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه می شود. غیرسیگاری هایی هم که با افراد سیگاری کار یا زندگی می کنند در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند و نباید از این موضوع غافل باشند. به تازگی مصرف حشیش در بروز سرطان ریه موثر شناخته شده اما نیاز به تحقیقات بیشتری است. سرطان ریه به طور معمول هنگام اولین مراحل بروز آن، نشانه ای ندارد و پزشکان گاهی به طور اتفاقی و به علت مشکل دیگری که عکس قفسه سینه از بیمار درخواست می کنند، آن را تشخیص می دهند. شایع ترین علامت سرطان ریه، سرفه است. سرفه به علت تحریک پوشش مجاری هوا یا انسداد راه عبور هوا بروز می یابد. علایم دیگر شامل درد ثابت قفسه سینه، تنگی نفس، خس خس سینه، ابتلای مکرر به برونشیت یا ذات الریه و سرفه با خلط خونی و خشونت صدای تنفس است.

اگر فردی علائم و نشانه های مشخص آن را داشته باشد، پزشک شرح حال کامل فردی و خانوادگی از او می گیرد، او را معاینه می کند و به ویژه به ریه های او گوش می کند و با معاینه با دست و گوشی پزشکی، هرگونه مورد غیرطبیعی را درمی یابد. سپس در صورتی که به بیماری شک کند ابتدا عکس رادیوگرافی قفسه سینه درخواست می کند و اگر سرفه بیمار همراه با خلط باشد، نمونه خلط را برای ارزیابی آزمایشگاهی می گیرد و برای همکاران آسیب شناسی خود برای تشخیص وجود سلول های بدخیم می فرستد.

در مراحل بعدی ممکن است سی تی اسکن درخواست کند تا وجود توده ای در ریه و منطقه دقیق آن مشخص شود. چون در سی تی اسکن، خوش خیم یا بدخیم بودن توده معلوم نمی شود، پزشکان برای تایید یا رد بدخیم و سرطانی بودن توده مشخص شده و ارتباط آن با علایم بیمار از آن نمونه برداری می کنند.

در پایان مژده ای برای سیگاری ها دارم. اگر فردی که سال ها سیگار کشیده، مصرف آن را کنار بگذارد، احتمال ابتلای او به سرطان ریه کمتر می شود. برای ترک کردن و بهره بردن از منافع ترک سیگار هرگز دیر نیست. ثابت شده که حتی افراد سیگاری مبتلا به سرطان ریه هنگامی که سیگار را ترک می کنند، کمتر به عود سرطان یا نوع دیگری از سرطان مبتلا می شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *