افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مناسبترین جایگزین آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت خون

آهنرباها جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت خون می‌شوند

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ شوک عفونی یک وضعیت خطرناک است که تقریبا ۵۰ درصد از افراد دچارشده به آن می‌میرند. آنتی‌بیوتیک‌ها در حال حاضر روش درمانی ترجیحی برای این مشکل هستند ولی دانشمندان موافقند که این نوع داروها بهترین درمان نیستند. برای همین هم پزشکان در حال اختراع آهنرباهای غربالگر خون هستند.

ابتدا، توضیحی درباره گندخونی

این آهنرباهای غربالگر خون قرار است چه کنند؟ امیدواریم هرگز دچار گندخونی و نیازمند آنها نشوید، اما این وضعیتی است که سالانه صدهاهزار نفر را درگیر خود می‌کند. وقتی شما یک بیماری نظیر ذات الریه یا عفونت کلیه می‌گیرید، این احتمال وجود دارد که ترشحات شیمیایی که بدن‌تان برای جنگیدن با آنها وارد خون می‌کند، باعث التهاب شوند. این التهاب تبدیل به گندخونی می‌شود و عوارض متعددی را در کل بدن ایجاد می‌کند. علایم ۳ سطح مختلف گندخونی عبارتند از:

  1. گندخونی: کاهش یا افزایش شدید دمای بدن، ضربان قلب بالاتر از ۹۰ تپش در دقیقه، نرخ تنفسی بالاتر از ۲۰ دم‌وبازدم در دقیقه.
  2. گندخونی شدید: افزایش شدید ادرار، تغییر سریع وضعیت هشیاری، کاهش پلاکت‌های خونی، سختی تنفس، تپش قلب نامنظم، و درد شکمی.
  3. شوک عفونی: علایم گندخونی شدید به همراه فشار خون بسیار پایین که به سرُم واکنش مثبت نشان نمی‌دهد.

اگر گندخونی به درجه شدیدی برسد، خون می‌تواند اندام‌های شما را در خود غرق کند یا لخته‌های خونی در مجراها و اعضا به وجود آورد که مجموع آنها به مرگ می‌انجامند. بسیار خوب، چرا آهنرباهای غربالگر می‌توانند بهتر از آنتی بیوتیک‌های رایج باشند؟

چطور آهنرباها می‌توانند بهتر از آنتی‌بیوتیک‌ها باشند؟

پژوهشگران دانشگاه هاروارد و دو گروه تحقیقاتی دیگر مسئول اختراع این روش جدید برای پاک‌سازی این باکتری مضر از خون مبتلایان هستند. به گفته آنها قرار است از پادتن‌های روکش‌داری استفاده شود که به کمک ذرات آهن به باکتری می‌چسبند.

وقتی باکتری و این پادتن‌ها در کنار هم قرار گیرند، پادتن به باکتری می‌چسبد و سپس با عبور دادن خون از داخل یک دستگاه دیالیز مخصوص، آهنرباها این پادتن‌ها را جذب می‌کنند و در نتیجه باکتری‌های مضر را از جریان خون بیرون می‌کشند، طوری که خون کاملا تمیز می‌شود.

آیا این روش نقصی هم دارد؟ بله. هر پادتن به نوعی خاص از باکتری وصل می‌شود. این به معنای آن است که بیمارانی با چندین عامل بیماری‌زا (باکتری‌هایی که می‌توانند ویروس تولید کنند) باید چند بار تحت درمان قرار گیرند که فرآیند درمان را کند و سخت می‌کند. اما با این حال پژوهشگران هاروارد مشغول کار روی یک پادتن مصنوعی هستند که از پس همه عوامل بیماری‌زا بر آید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *