افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

از مصرف خودسرانه ی داروهای گیاهی بپرهیزید

تجویز داروهای گیاهی تنها به دستور متخصص طب سنتی

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ یک متخصص طب سنتی ایرانی گفت: مصرف خودسرانه گیاهان دارویی می‌تواند در برخی موارد خطرناک باشد.

دکتر «سیدمصطفی اعرج خدایی» در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: تجویز داروهای گیاهی و گیاهان دارویی باید تنها توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام شود، چون مصرف خودسرانه‎ی داروهای گیاهی و گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی می‌تواند عارضه ایجاد کند، به طوری‌که برخی گیاهان دارویی با داروهای رقیق‌کننده خون مانند «وارفارین» تداخل دارند و می‌توانند باعث خونریزی در بیمار شوند.

ممنوعیت مصرف شیرین‌بیان با داروهای قلبی

وی ادامه داد: شیرین‌بیان نیز نباید با داروهای قلبی موثر در درمان آریتمی‌ها هم‌چنین در بیماران مبتلا به عارضه پر فشاری خون  مصرف شود. هم‌چنین گیاه بابونه نیز با آسپرین و داروهای خواب‌آور تداخل مصرف دارد.

این متخصص طب سنتی افزود: دانه‌های سیاه دانه نیز امروزه به‌صورت متداول توسط افراد مختلف و بدون تجویز پزشک متخصص استفاده می‌شوند و این در حالی است که افزایش فشار خون و ایجاد اختلال در ضربان قلب از عوارض جانبی آن بشمار ‌می‌آیند.

اعرج خدایی در ادامه با بیان این‌که طب سنتی ایرانی می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت افراد ایفا کند، گفت: طب سنتی ایران بر پایه تئوری اخلاط پایه‌گذاری شده است، به طوری‌که سلامتی در این مکتب به‌عنوان تعادل چهار خلط بلغم، سودا، صفرا و دم تعریف می‎شود و در صورت به هم خوردن تعادل این چهار خلط در بدن، فرد دچار بیماری می‌شود.

وی افزود: توجه به بحث پیشگیری به‌عنوان یک اولویت در طب ایرانی از ویژگی‌های مهم این طب بشمار می‌آید، به این معنی که طب ایرانی می‌خواهد به ما بگوید چه کنیم تا بیمار نشویم. حکمای بزرگی چون «اخوینی» و «ابن‌سینا» نیز در تعریف علم طب، حفظ سلامتی را اولویت اول طب و طبیب دانسته‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اصول شش‌گانه طب سنتی ایرانی برای حفظ سلامت مردم تصریح کرد: توجه به روش غذا خوردن و نوع غذای مصرفی، خواب و ورزش از اصول مورد تایید طب ایرانی است.

آموزش پزشکان عمومی در حوزه طب سنتی 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متخصصان طب سنتی ایران ابتدا شرح حال بیمار را به طور کامل اخذ کرده و پس از تشخیص بیماری، با در نظر گرفتن فاصله ایجاد شده از مزاج اصلی و یا مزاج حالت سلامتی، برنامه درمانی برای فرد را ارائه می‌کنند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون شماری از پزشکان عمومی پس از شرکت در آزمون ورودی رشته طب سنتی، وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی شده و پس از طی دوره‎های آموزشی مختلف عملی و آشنایی با داروهای مختلف در حوزه طب سنتی و با گذشت ۴.۵ سال آموزش و ویزیت بیماران، وارد بازار کار شده هم‌چنین به عنوان عضو هیئت علمی وارد مراکز دانشگاهی و دانشکده‌های طب سنتی می‌شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *