افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها موجب افزایش آلرژی می شود

ارتباط مصرف آنتی بیوتیک ها و افزایش آلرژی ها

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا ارزیابی می کند که باکتری های مقاوم به دارو عامل مرگ ۲۳هزار نفر و دو میلیون مورد ابتلا به بیماری در سال هستند.
معمولا زمانی که به مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها فکر می کنیم توجهی به آلرژی ها نداریم اما تحقیقات نشان می دهند که ممکن است ارتباطی میان مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها و افزایش ابتلا به آلرژی ها وجود داشته باشد.

***آلرژی ها شایع تر می شوند
متخصصان آلرژی در دو سه دهه اخیر به افزایش شدید شیوع آلرژی ها اشاره دارند.
آکادمی آسم، آلرژی و ایمونولوژی آمریکا گزارش می دهد که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش آموزان در سراسر جهان به یک یا چند آلرژن حساس هستند.
شایعترین این موارد، آلرژی های پوستی مانند اگزما (۱۰ تا ۱۷ درصد)، آلرژی های تنفسی مانند آسم و رینیت (حدود ۱۰ درصد) و آلرژی های غذایی مانند آلرژی به بادام زمینی (~ ۸ درصد) است.
این افزایش تنها مربوط به آمریکا نمی شود بلکه در سایر کشورهای صنعتی نیز افزایش هایی در زمینه ابتلا به آلرژی ها مشاهده شده است.
این وضعیت، مصرف زیاد آنتی بیوتیک به ویژه در میان کودکان را به دلیل ابتلا به عفونت های شایع ویروسی مانند سرماخوردگی ها و گلودردها بازتاب می دهد. به واقع، نتایج مطالعات اخیر احتمال ارتباط میان افزایش ابتلا به آلرژی ها و مصرف زیاد انتی بیوتیک ها را نشان می دهند.

***آنتی بیوتیک ها میکروبیوم روده را مختل می کنند
چرا آنتی بیوتیک هایی که برای مبارزه با باکتری های مضر مصرف می کنیم، برخی افراد را نسبت به یک آلرژی آسیب پذیرتر می سازد؟ آنتی بیوتیک ها حین مبارزه با عفونت ها، باکتری های طبیعی در سیستم گوارش را که به اصطلاح میکروبیوم روده نامیده می شوند، کاهش می دهند.
به دلیل تعامل و ارتباط میان باکتری روده و ثبات سلول های سیستم ایمنی، میکروبیوم روده نقش مهمی در بلوغ واکنش ایمنی ایفا می کند.
زمانی که این تعامل میان باکتری ها و سلول های ایمنی ایجاد نمی شود، سیستم ایمنی بدن به طور نامناسبی به مواد بی ضرر مانند مواد غذایی و یا اجزای گرد و غبار واکنش نشان می دهد که می تواند به آلرژی های بالقوه کشنده منجر شود.
قرار گرفتن در معرض میکرب ها در سنین اولیه زندگی برای تکمیل فرآیند بلوغ سیستم ایمنی بدن انسان مهم است. کاهش این میکرب ها ممکن است باعث شود که انسان احساس پاکیزگی بیشتری کند اما به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند.

***آیا میکرب های بیشتر به معنی ابتلای کمتر به آلرژی هاست؟
نتایج یک مطالعه در اروپا نشان داده است کودکانی که در مزارع بزرگ می شوند، تنوع میکربی بیشتری در روده خود دارند و شیوع آلرژی ها و آسم در این کودکان در قیاس با کودکانی که در مزارع بزرگ نمی شوند، ۷۰ درصد کمتر است.
این موضوع به این دلیل است که قرار گرفتن در معرض طیف وسیعی از میکرب ها به سیستم ایمنی بدن انسان اجازه می دهد تا دستخوش بلوغ متوازن شود و به این ترتیب از واکنش های نامتناسب سیستم ایمنی پیشگیری می کند.
اما انسان ها در تلاش برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ها ممکن است مرحله ای را برای کودکان خود ایجاد کنند که آنها را در معرض ابتلا به آلرژی های تهدیدکننده حیات و همچنین آسم قرار می دهد.
برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان داد کودکانی که در چهار تا شش ماه اول زندگی خود در معرض آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند، خطر ابتلا به آلرژی در آنها ۱.۳ تا ۵برابر افزایش می یابد و کودکانی که تنوع باکتری در بدن آنها کاهش یافته است–که این موضوع می تواند بر اثر مصرف آنتی بیوتیک ایجاد شود– با افزایش خطر ابتلا به اگزما روبرو هستند.
از سوی دیگر، این موضوع تنها مربوط به کودکانی نیست که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، بلکه در کودکانی هم که مادران آنها آنتی بیوتیک مصرف می کردند، صادق است.
مطالعه محققان کپنهاگ در مورد آسم در دوران کودکی نشان داد احتمال ابتلا به آسم در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری آنتی بیوتیک مصرف می کردند، تقریبا دو برابر کودکانی بود که مادران آنها در دوران بارداری آنتی بیوتیک مصرف نکرده بودند.
بالاخره مطالعه انجام شده بر موش ها و بچه موش های درمان شده با آنتی بیوتیک ها، افزایشی را در احتمال ابتلای این موجودات به آلرژی ها و آسم نشان داد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *