افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایا و معایب مصرف شیر برای مبتلایان به قند خون

مزایا و معایب مصرف شیر برای مبتلایان به قند خون

  • تحقیقات علمی نشانگر آن است که فرآورده های شیر در رژیم غذایی می تواند کالری بدن را کنترل و موجب کاهش ذخیره چربی شوند. کلسیم موجود در شیر، سوخت و ساز سلول های چربی را افزایش می دهد و مانع ذخیره چربی در بدن به ویژه در اطراف شکم و کمر می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان این خبر گفت: مصرف مستمر و کافی شیر و فرآورده های لبنی نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری هایی مانند پوکی استخوان، بیماری های لثه و دندان، سنگ کلیه، فشار خون، دیابت، نقرس، سرطان روده، سرطان سینه، عوارض ناشی از قاعدگی، چاقی و …. به دنبال خواهد داشت. استفاده مستمر و کافی از شیر و فرآورده های آن علاوه بر تامین عمده نیازهای سلولی بدن، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقای هوش و قدرت یادگیری، سلامت لثه و دندان و استحکام استخوان، افزایش قدرت بینایی، افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی و ….. را موجب می شود.

دکتر صفورا محبی بیان داشت: تحقیقات علمی نشانگر آن است که فرآورده های شیر در رژیم غذایی می تواند کالری بدن را کنترل و موجب کاهش ذخیره چربی شوند. کلسیم موجود در شیر، سوخت و ساز سلول های چربی را افزایش می دهد و مانع ذخیره چربی در بدن به ویژه در اطراف شکم و کمر می شود. کلسیم موجود در شیر علاوه بر تسریع در سوخت و ساز بدن از تبدیل کربوهیدرات ها به چربی جلوگیری می کند که نتیجه آن جلوگیری از چاقی و تسریع در کاهش وزن است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قند شیر دیر هضم است و برای بیماران مبتلا به دیابت مضر نیست و ضمن تامین نیازهای بدن به عنوان وعده غذایی یا میان وعده هیچگونه ضرری برای مبتلایان به دیابت ندارد. بعضی مطالعات از تاثیر قند شیر بر افزایش ترشح انسولین در بدن دلالت دارد.

دکتر محبی در پایان از تاثیرگذاری شیر و فرآورده های آن در بیماری نقرس و بهبود عوارض قاعدگی گفت و افزود: نقرس شایعترین نوع التهاب مفاصل بدن به ویژه در میان مردان بالای ۴۰ سال است. افراد مبتلا به این بیماری نباید از غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت و حبوبات استفاده کنند. فرآورده های شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین نمی باشند به همین دلیل مصرف شیر موجب کاهش اسید اوریک خون در افراد سالم می شود و امکان ابتلا به بیماری نقرس را کاهش می دهد. این نظریه طی آزمایش های کلینیکی به اثبات رسیده است. در مورد اثر مصرف شیر در بهبود عوارض قاعدگی زنان باید گفت فرآورده های شیر سرشار از کلسیم، موثرترین رژیم غذایی برای کاهش عوارض و علائم فیزیکی و حسی عوارض قاعدگی زنان است. زنان در دوران قبل از قاعدگی دچار ناهنجاری های متابولیسم کلسیم به دلیل کمبود آن در بدن می شوند که این عارضه در اثر افزایش ترشح استروژن طی سیکل قاعدگی بوجود می آید. بانوانی که با مصرف شیر و مکمل غذایی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت می کنند بهبود قابل توجهی در رفتار، احساس درد و سایر عوارض ناشی از قاعدگی را شاهد هستند.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *