افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی بر زنان باردار

ba2246

در دوران بارداری انجام برخی عکسبرداری ها و سونوگرافی ها به جنین و مادر آسیب می زند در این مطلب به بررسی مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی بر زنان باردار می پردازیم .

رئیس انجمن علمی مامایی کشور انجام برخی سونوگرافی‌های سه بُعدی مربوط به سلامت جنین و تشخیص جنسیت را برای اکثر زنان باردار غیرضروری عنوان کرد و گفت: ورود اینگونه غربالگری در نظام سلامت کشور نه مقرون به صرفه، نه اثربخش و نه علمی است.

ناهید خداکرمی درباره رواج انجام سونوگرافی‌های سه بُعدی و غربالگری‌های مربوط به سلامت جنین و تشخیص جنسیت که بیشتر هم در مراکز خصوصی و بدون پوشش بیمه صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: انجام اینگونه سونوگرافی‌ها برای اکثر زنان باردار ضرورتی ندارد، و نمی‌توان هزینه‌های هم برای اینگونه غربالگری‌ها در نظر گرفت در حالیکه اکثر نتایج این سونوگرافی‌ها نیز نُرمال است زیرا اگر یک رصدی از بخش خصوصی در طی چند سال اخیر صورت پذیرد که این غربالگری‌ها را انجام می‌دهند مشاهده می‌شود در بیش از ۹۰ درصد موارد وضعیت نرمال و طبیعی است.

رئیس انجمن علمی مامایی کشور در پاسخ به این پرسش که به هر حال اینگونه سونوگرافی‌ها را متخصصان زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می‌کنند، گفت: این فرهنگ درستی نبوده و نیست، بلکه به مادران در معرض خطر از جمله زنان بالای سن ۳۵ سال، و یا دارای بیماری‌ زمینه‌ای؛ چنین غربالگری برای انجام اینگونه سونوگرافی‌ها باید توصیه شود.

زن باردار را وادار به انجام اینگونه سونوگرافی‌ها می‌کنند
ناهید خداکرمی ادامه داد: مشکلی که پیش آمده این است که زن باردار را وادار به انجام اینگونه سونوگرافی‌ها می‌کنند و لحن پیشنهاد به صورتی است که مادر فکر می‌کند که اگر این سونوگرافی را انجام ندهد دچار مشکل می‌شود.

سه “نه” به نوعی غربالگری گران
رئیس انجمن علمی مامایی کشور با صحه گذاشتن به این مسئله که متخصصان زنان و زایمان؛ زن باردار را به انجام اینگونه سونوگرافی‌ها راغب می‌کنند، گفت: بنابراین ورود اینگونه غربالگری در نظام سلامت کشور که دولت بخواهد پول آن را بپردازد نه مقرون به صرفه، نه اثربخش و نه علمی است.

مراقبت‌های مادر توسط ماما بیمه نیست
خداکرمی خاطرنشان کرد: آن چیزی که ضروری است خدمات پایه ای سلامت است ولی هنوز مراقبت‌های مادر که ماما باید انجام دهد تحت پوشش بیمه نیست و چطور باید بیاییم و یک غربالگری گران را تحت پوشش قرار دهیم بنابراین بهتر است خدمات به مادران به صورت جامع تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

 

پزشکین : مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی بر زنان باردار

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *