افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایا و معایب آمپول دگزامتازون

download (1)

آمپول دگزامتازون که این روزها مصرف آن خیلی زیاد هست و در هر درد و مشکلی می توانیم اثرات مفید از آن ببینیم دکترها به اکثر بیمارها تجویز می کنند بخوانید در این جا درباره مزایا و معایب آمپول دگزامتازون در ادامه مطلب .

فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو اظهار کرد: فعالیت کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در راستای آن است که  از تجویز و مصرف نامناسب و غیرمنطقی دارو به‌وسیله ابزارهای استراتژیک و راهکارهایی که در کشور وجود دارد جلوگیری کند تا به این وسیله بتواند اصلاح رفتاری در این حوزه انجام دهد لذا با توجه به اینکه دگزامتازون از جمله بالاترین داروهای تجویزی در نسخ بیمه پزشکان عمومی است آموزش‌های زیادی برای افزایش آگاهی و دانش بیماران و مصرف کنندگان، به‌ویژه در خصوص اثرات این دارو، به دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه روند تجویز دگزامتازون در سالهای اخیر سیر نزولی داشته است، ادامه داد: هنوز هم این میزان  تجویز، بالا است.

وی ادامه داد: دگزامتازون و به طور کلی کورتون‌ها باعث پوکی استخوان می‌شوند و ربطی هم به دُوز آنها ندارد حتی در صورت ضرورت هم بیماری که داروی کورتونی مصرف می‌کند باید آگاه باشد که خطرات آنها بیش از فوایدشان است.

سلیمانی با اشاره به اینکه اینگونه هم نیست که تصور شود اگر بنا بر تجویز پزشک هم نیاز به مصرف این دارو وجود دارد از بیم گرفتاری به پوکی استخوان از آن چشم بپوشیم لذا همواره باید در خاطر داشت که مصرف بیش از حد دارو، و نیز کمتر از حد مجاز آن برای بیمار عوارض دارد.

وی به نکته مهم دیگری نیز در باره دگزامتازون پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از مواقع تجویز و مصرف این دارو در اندیکاسیون مرتبط نیست و این در حالی است که در برخی موارد حتی برای سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی نیز تجویز می‌شود با اینکه ضرورتی برای آن وجود ندارد.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو در ادامه داد: در اکثر کشورها به‌ویژه اروپا اگر برای بیمار ضرورت تزریق دارویی وجود داشته باشد این عمل حتماً باید در یک درمانگاه، کلینیک و یا بیمارستان انجام شود در صورتیکه در کشور ما در داروخانه‌های شهر، داروی تزریقی، تجویز، ارائه و مصرف می‌شود که این مسئله ایرادی بزرگ تلقی می‌شود.

سلیمانی در خاتمه خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود در کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو میزان تجویز داروهای ورتیکواستروئیدها حدود ۲۵ درصد است و دگزامتازون حدود ۱۴ درصد نسخ بیمه پزشکان عمومی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

مطالب روز پزشکی را در سایت پزشکین سرچ کنید .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *