افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایا و تاثیر عملکرد نوشیدن آب بر بدن

فواید نوشیدن آب

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ تا به حال به این فکر کرده‌اید که مصرف روزانه ۸ لیوان آب چه فوایدی می‌تواند برای بدن شما داشته باشد؟ آب خوردن مزایای بسیار زیادی برای سلامتی ما دارد. تقریبا هر عمل و هر سلولی که در بدن انسان فعالیت می‌کند، نیازمند آب است. حدود ۵۵ تا ۷۵ درصد بدن انسان را آب تشکیل داده و حجم زیادی از این آب توسط عرق کردن، تنفس و ادرار از دست می‌رود؛ بنابراین قانع کنندست که این مقدار آب باید به وسیله آب خوردن جبران شود. در ادامه به فواید نوشیدن و تاثیر عملکرد آب بر بدن و مغز انسان می‌پردازیم.

فواید نوشیدن آب

کاهش وزن

از آن جا که تمام عملیات بدن انسان به آب نیاز دارد، بدیهی است که وقتی کم آب می‌خورید، متابولیسم بدن‌تان کاهش یافته و تمام فعالیت‌های بدنی کند خواهد شد؛ بنابراین مصرف آب باعث سوختن کالری بیشتری در بدن می‌شود. بر اساس تحقیقات به دست آمده نوشیدن روزانه ۲ لیتر آب ، مصرف انرژی در بدن را حدود ۹۵ کالری افزایش می‌دهد. از طرفی وقتی هنگام گرسنگی شکم‌تان را با مایعی که میزان کالری و چربی آن صفر است پر می‌کنید، احساس سیری به شما دست داده و کم‌تر سراغ مواد غذایی با کالری بالاتر می‌روید.

بهبود عملکرد مغز

تقریبا ۸۰ درصد از بافت مغزی انسان از آب تشکیل می‌شود. تصور کنید که اگر آب کافی به مغز نرسد، چه اتفاقی خواهد رخ داد؟ این مسئله درست مانند زمانی است که از یک اتومبیل توقع داشته باشیم بدون بنزین حرکت کند! آب در مغز، مایعاتی را که پروتئین و آنزیم را حمل می‌کنند را رقیق کرده و به رساندن این مواد به سایر قسمت‌های مغز کمک می‌کند؛ بنابراین هنگامی که کم آب می‌خورید، روند انتقال مواد کند شده و عملکرد مغز آسیب می‌بیند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود آب موجب اختلال در قدرت تمرکز و کاهش کارایی حافظه کوتاه مدت می‌شود.

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک

وقتی به میزان کافی آب می‌خورید، سموم بدن‌تان به وسیله ادرار دفع شده و خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا می‌کند، هم‌چنین نوشیدن آب نمک زیادی بدن را نیز دفع می‌کند؛ این کار باعث کاهش فشار خون، ابتلا به بیماری‌های قلبی و خطر بروز سکته قلبی می‌شود. از دیگر مزایای خوردن آب، کاهش ورم و درد مفاصل است چون خوردن آب باعث چرب‌تر شدن محیط مفاصل و اصطکاک کم‌تر می‌شود. خوردن آب خطر ابتلا به یبوست و سنگ کلیه را نیز کاهش داده و باعث آب رسانی و کاهش آکنه‌های پوستی می‌شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی و کرم خوردگی دندان‌ها بر اثر تولید اسید در دهان است. هنگامی که آب می‌خورید، بزاق بیشتری در دهان شما ترشح می‌شود که این اسید را خنثی کرده و به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند.

 اما سوالی که ممکن است برای همه ما پیش آید، این است که آیا می‌توانیم مایعات دیگری را جایگزین آب کنیم؟

براساس باور‌های غلط، نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه و چای چون ادرارآور است به حفظ تعادل آب بدن کمک نمی‌‌کند. اما باید بدانید که اثر ادرارآور این نوشیدنی‌ها بسیار ضعیف بوده و مصرف آن‌ها نیز آب بدن را تامین می‌کند. علاوه بر آن، اکثر مواد غذایی مثل سبزیجات، میوه‌ها، گوشت و مرغ دارای مقادیر قابل توجهی آب هستند و این احتمال وجود دارد که مقدار آب لازمه بدن از همین مواد تامین شود.

بهترین میزان آب خوردن

میزان مصرف آب در هر فردی متفاوت است اما به طور متوسط روزانه نوشیدن ۸ لیوان یا هر ۱۵ دقیقه ۱۷۰ میلی‌لیتر آب توصیه می‌شود. اگر شاغل هستید، یک بطری آب پر کرده و کنار خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود، آب خوردن را فراموش نکنید.
نوشیدن مقدار معین آب در روز ضروری است اما نباید در هر کاری زیاده‌روی کرد. بدن شما آن مقدار آبی را که از دست داده لازم دارد. اگر بیشتر از آن میزان آب بنوشید، تعادل سدیم در بدن شما از بین رفته و منجر به مشکلات گوارشی و بیهوشی می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *