افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایای پریبیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها برای گوراش

پریبیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها، دو مکمل غذایی مهم برای گوارش بهتر

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ بیشتر مردم آشنایی خوبی با پروبیوتیک‌ها (ماست و نوشیدنی) دارند، اما با پریبیوتیک‌ها خیر. بین این دو تفاوت‌های زیادی هست، از جمله در مزایایشان برای بدن. اما رقیب یکدیگر نیستند، بلکه درست برعکس.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که داخل ماست، دیگر غذاهای لبنی، و برخی داروها پیدا می‌شوند. پزشکان معمولا برای بیمارانی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک هستند، پروبیوتیک تجویز می‌کنند تا تاثیرات جانبی درمان بر روی معده و روده را خنثی کنند. اما پروبیوتیک‌ها حساس هستند و بایستی مراقب آنها بود تا قدرتشان از بین نرود.

گرما و اسید معده پروبیوتیک‌ها را نابود می‌کند و تاثیراتشان را به کلی از بین می‌برند پس بایستی شرایط نگهداری و تغذیه را به خوبی رعایت کنید. ضمنا، افرادی که عادت به خوردن غذاهای لبنی (به خاطر طعم آنها یا رژیم خاص غذایی) ندارند معمولا در هضم مقدار کافی پروبیوتیک به مشکل می‌خورند. در آخر این را هم در نظر داشته باشید که هنوز از تاثیرات دقیق این باکتری‌ها روی بدن افراد مختلف اطلاعات خوبی در دسترس نیست. یعنی با اینکه به نظر می‌رسد برای بیشتر افراد مفید باشند، اما شاید برای برخی هم خوب نباشند.

اما پریبیوتیک چیست؟ به طور خلاصه، یک نوع فیبر گیاهی است که به باکتری‌های داخل روده نشاط بیشتری می‌بخشد زیرا آنها از پریبیوتیک تغذیه می‌کنند. پس با مصرف پریبیوتیک عملا کمک می‌کنیم که میزان باکتری‌های مفید در دستگاه گوارشی‌مان افزایش یابد و سلامت بدن در سطوح مختلف بهتر تامین شود.

شاید تا اینجا توضیحاتمان درباره «پروبیوتیک» و «پریبیوتیک» خیلی فنی به نظر رسیده باشد، اما این‌طور نیست. در کل، این دو کلمه اشاره به دو نوع مادهٔ غذایی دارند که برای سلامت بدن و دستگاه گوارش مهمند، و جایگزین یکدیگر نیستند بلکه مکمل هستند.

پریبیوتیک از مشتقات کربوهیدرات‌هایی است که نمی‌توانند توسط بدن انسان هضم شوند، اما در عوض به سلامت و ازدیاد باکتری‌های پروبیوتیکی کمک می‌کنند که ساکن سیستم گوارشی بدن هستند و روده را سالم نگه می‌دارند و باکتری‌ها و جِرم‌های مضر را از آن اخراج می‌کنند. پروبیوتیک‌ها همچنین جلوی مشکلات هاضمه نظیر نفخ و ایجاد گاز را می‌گیرند.

در واقع پروبیوتیک‌ها از پریبیوتیک‌ها تغذیه می‌کنند. پس از آنجایی که هر دوی اینها برای حفظ سلامت سیستم گوارشی لازمند، هیچ برنده‌ای وجود ندارد و بایستی هر دوی آنها را به طور منظم میل کنید. پروبیوتیک‌ها در محصولات لبنی یافت می‌شوند اما پریبیوتیک‌ها چطور؟ لازم نیست راه دوری بروید، می‌توانید آنها را در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات بیابید، از جمله در پوستهٔ سیب، موز، پیاز، سیر، کنگر فرنگی، ریشهٔ کاسنی، و لوبیا.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *